'De klant verleiden in een wooncarrousel'
 
Formule Colors@Home groeit tegen de economische recessie in
De economie sputtert nog steeds. Veel bedrijven in de doe-het-zelf en woonbranche zijn al lang blij als de omzet niet afneemt maar stabiliseert. Toch zijn er ook uitzonderingen. De formule Colors@Home groeit op alle fronten.
 
Colors@Home is één van de formules van Concepts & Companies. Terwijl de directie van Concepts & Companies blij is dat een formule zoals Profiel Verf & Wand de omzet in deze tijd stabiel weet te houden, noteert Colors@Home groeicijfers. Vooral de laatste jaren zit de groei er sterk in. Was Colors@Home enkele jaren geleden nog een kleine formule met slechts een handvol vestigingen, in 2009 sloot gemiddeld bijna iedere week een nieuwe winkel aan. Op dit moment staat de teller op 81, naar verwachting wordt nog dit jaar nummer honderd ingeschreven.
Een van de nieuwe vestigingen is Colors@Home Mol in Rhenen, vorig jaar nog het vijftigste bedrijf dat zich bij het formulehuis meldde. Dit familiebedrijf vormt vandaag ook het decor van de afspraak die we hebben met formulemanager Rob van Prooijen en commercieel manager Cor Ax van Concepts & Companies. Daarnaast schuiven ook vader Henk en zoon Sjoerd Mol als ervaringsdeskundigen aan.
Met de zojuist genoemde getallen is het niet vreemd dat Van Prooijen en Ax vandaag in een prima humeur zijn. Want het duo benadrukt dat niet alleen het aantal vestigingen van Colors@Home groeit: de gemiddelde omzet van de vestigingen steeg ook. “En dat is in deze tijd toch bijzonder. Andere formules binnen Concepts & Companies voelen de recessie wel, maar Colors@Home heeft totaal geen reden tot klagen”, aldus Van Prooijen.

Vechtmarkt
“De formule Colors@Home bestaat sinds 1999”, vertelt Van Prooijen. “De markt van verfspeciaalzaken is een echte vechtmarkt. We zijn ons daarom bewust ook gaan richten op woninginrichters. Vanaf het moment dat we ons enkele jaren geleden presenteerden op de beurs Woonmodecity is het heel snel gegaan. Het zijn vooral de woninginrichters die toetreden tot de formule. Die zitten in deze tijd te wachten op een stuk ondersteuning en dat bieden wij ze graag. De Verf en Behang winkels hebben al wat meer ondersteuning van hun verffabrikant.”
De ondernemers die zich aanmelden beseffen stuk voor stuk dat er iets moet gebeuren. Cor Ax: “Soms zijn het bedrijven waar een nieuwe generatie het stokje overneemt, die open staat voor nieuwe ontwikkelingen en uitbreidingen. Woninginrichters die het nut ervan inzien om hun assortiment uit te breiden met verf en behang en daar ook een gedachte bij hebben. Wij bieden ze bij deze nieuwe productgroepen een stuk ervaring en expertise en komen met een totaalplan. Maar we zien aan de andere kant ook steeds meer bouwmarktformules die bijvoorbeeld op de eerste verdieping woninginrichting toevoegen. Dat is óók mogelijk met Colors@Home.” “We hanteren de wooncarrousel gedachte”,vult Van Prooijen aan. “Een klant stapt ergens via een bepaald product de carrousel in en daar moet je hem weten te houden en leiden langs de andere productgroepen. In de carrousel moet je de klant verleiden.”

Eigen Huis en Tuin
Het televisieprogramma Eigen Huis en Tuin vormde een belangrijke inspiratiebron voor de nieuwe formule. Van Prooijen: “Het was het eerste programma waar vijf assortimenten tegelijk werden behandeld. Dat was destijds revolutionair. Vroeger had je verf en behang aan de ene kant van de straat en woninginrichters met vloerbedekking en raamdecoratie aan de andere kant. In dit programma werd het samengevoegd. Wij vonden dat een geweldig idee en hebben het idee ontwikkeld voor een winkelformule die het ook allemaal aan zou bieden. Dat is Colors@Home geworden. We merken dat het werkt. Mensen lopen met een stukje stof in de hand even langs het behang, de verf- of vloerenafdeling. En deze formule bijt niet met andere formules omdat we door de compleetheid toch iets eigens bieden. Bij Profiel Verf en Behang vind je een breder scala ondernemers.”
Colors@Home werkt als een volwaardige franchiseformule die de ondernemer op alle fronten ondersteuning biedt. De missie van Concepts & Companies is dan ook: meer omzet tegen een betere marge met lagere kosten. Cor Ax: “Ondernemers moeten voor ongeveer tachtig procent meegaan in de contractleveranciers van Colors@Home. Op die manier profiteer je van inkoopvoordeel. We bieden de ondernemer een uitgebreid stuk marketing aan. Daar zit veel maatwerk bij. Wil de familie Mol in Rhenen een lokale advertentie, dan kunnen wij dat verzorgen. Maar misschien nog wel het belangrijkste van deze formule is dat we niet met een standaardpakket komen, maar een nieuwe winkel om de ondernemer heen bouwen. Het moet passen en matchen. Dat betekent dat je wel een rode draad ontdekt in onze winkels, maar de ondernemer toch veel eigen inbreng heeft zodat hij zich er helemaal in thuis voelt als hij ‘s morgens de lampen aandoet. Hij wordt qua inrichting en assortiment niet buitenspel gezet. Op deze wijze kunnen we ook maatwerk leveren. Een voorbeeld van onze flexibiliteit is ook wel dat we Colors@Home vestigingen kennen van 60 vierkante meter en van 500 vierkante meter.”

Rommeltje
De kracht van de formule is volgens Rob van Prooijen en Cor Ax het feit dat de klant op één plek compleet kan shoppen. Van Prooijen: “Het gaat om de kracht van de verleiding.” Een goed voorbeeld is de winkel van de familie Mol, een familieonderneming waar met Sjoerd Mol de derde generatie aan het roer staat. Tot voor kort was Mol een Fixet Bouwmarkt waar op de verdiepingen ook allerlei randproducten zoals tuinartikelen, gordijnen, kasten, et cetera werden aangeboden. “Maar het was hier een rommeltje”, geeft Sjoerd Mol toe. “We verkochten van alles, óók woondecoratie. We waren jarenlang een vreemde eend in de bijt. We hadden vooral een bouwmarktimago en konden ons hier moeilijk van losweken. Er moest wat gebeuren. We zijn op zoek gegaan naar franchiseorganisaties die ons konden helpen met een nieuw decoratief assortiment. Wij hadden iemand nodig die onze hand vasthield en dit vonden we bij Colors@Home.”
Een aantal losse afdelingen werd aan elkaar getrokken. De bouwmarkt werd voor de buitenwereld losgemaakt van de Colors@Home vestiging en deze kreeg een eigen ingang. Intern werd het bedrijf wel aan elkaar gekoppeld. Om de mensen die de bouwmarkt bezoeken ook daadwerkelijk de Colors@Home afdeling te laten zien, werd een belangrijk besluit genomen. De verfafdeling verhuisde vanuit het bouwmarktgedeelte naar de eerste verdieping. Sjoerd Mol: “Dat was een idee van Rob van Prooijen die intern best wat heeft losgemaakt. Maak je medewerkers maar eens duidelijk dat het beter is dat de klanten helemaal naar boven moeten. Maar het blijkt te werken. Mensen die met verf bezig zijn, staan vaak ook open voor andere interieurzaken en door de verfafdeling naar boven te verplaatsen zien ze al die andere assortimentsgroepen. Een prima besluit, merken we. Er is veel meer traffic in het Colors@Home deel dan we hadden verwacht. Vergeet niet dat een bouwmarkt en een woninginrichter twee werelden zijn, die we op deze wijze weten te combineren. Het beste van twee werelden is bij elkaar gekomen door de verfafdeling te verhuizen. Daarnaast is ons ‘onbewoonde eiland’ op de eerste verdieping hierdoor verdwenen.”

Kansen
Rob van Prooijen en Cor Ax vinden Colors@Home Mol een voorbeeld van hoe een formule een bedrijf een nieuw gezicht kan geven. Van Prooijen: “We verwachten de komende jaren verder te groeien. We hebben nog geen landelijke dekking en dat zal ook nog wel even duren. Maar we denken dat onze formule wel datgene biedt, waar de consument naar op zoek is. En ook voor bouwmarkten zien we mogelijkheden. Niet alleen met Colors@Home, maar ook met onze meubelformule Otak. Met behoud van onze eigen identiteit kunnen we daar wat toevoegen op woninginrichtinggebied. Er liggen dus nog veel kansen. Op diverse vlakken. Ook op het gebied van internet is meer mogelijk. Misschien op het gebied van webshops, dat zou kunnen. Maar we willen hierin geen pionier zijn. Dat betekent niet dat we ook de digitale mogelijkheden niet onder de loep nemen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2010 - mei | Pagina(s) 24,25,27
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken