Tuinbranche goed voor omzet van 3 miljard gulden
 
Onderzoek VBTB
Uit het driejaarlijkse onderzoek door de VBTB, de Vereniging Belangenbehartiging Tuinbranche, is naar voren gekomen dat de totale Nederlandse particuliere tuinmarkt in het jaar 2000 goed was voor omvang van 3,7 miljard gulden. De omzet betekent een stijging van 10% ten opzichte van drie jaar daarvoor. De VBTB constateert tegelijkertijd dat, hoewel dit een aanzienlijke omzet is, er toch sprake is van een afvlakking.
De halfjaarcijfers voor het eerste half jaar van 2001 geven evenwel een ander beeld te zien. De totale markt is namelijk gedaald met 5,5%. Dit is veroorzaakt door een daling van 19% van de bestedingen voor groot onderhoud, waaronder bestratingmateriaal, tuinhout, tuinhuisjes en vijverartikelen vallen. De VBTB wijt dit aan het slechte weer in het voorjaar van 2001, waardoor veel consumenten pas in mei actief met de tuin aan de gang gingen. De cijfers moeten overigens in relatieve zin worden bekeken, want het najaar heeft weer veel goedgemaakt.
 
Trends
Het VBTB heeft ook een trendanalyse laten uitvoeren. Daaruit kwamen de volgende waardetrends naar voren: vrijheid, onderscheid van anderen, veiligheid en bescherming, professionele en luxueuze uitstraling, én rust en natuurbeleving.
Voor wat betreft de stijltrends die uit deze waardetrends zijn gedestilleerd, komen we uit op criteria als pleziertuin, designtuin, camouflagetuin en de luxueus decoratieve tuin. Zo is de camouflagetuin gebaseerd op vrijheid, bescherming, harmonie en natuurbeleving. Het resulteert in een combinatie van bonte producten die afhankelijk van de achtergrond wel en niet opvallen. Geometrische vormen, natuurlijke dessins en natuurlijke materialen in rustige kleuren als groen, grijs en bruin vormen hier de hoofdmoot. De meer luxueuze en professionele tuin (sparkling garden) valt op door overdaad en rijkdom. Hier zien we combinaties van natuurlijke met elegante en luxe materialen. De gebruikte kleuren doen denken aan de kleuren die ontstaan door het licht dat wordt weerkaatst door facetglas.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2001 - december |
Categorie: Financiën
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken