'Vooral tijdens een recessie moet je blijven investeren'
 
Ondernemers Rondetafel blikken terug op 2009
In de eerste uitgave van dit jaar hielden we een rondetafelgesprek met vier succesvolle ondernemers uit de wonenbranche. Met als onderwerp de kredietcrisis en de haperende economie. Op dat moment waren ze nog positief over hun eigen kansen in 2009. Maar hoe is dit jaar verlopen en hoe kijken ze vooruit naar 2010?
 
2009 zit er bijna op. Voor veel ondernemers uit de wonenbranche is dit een lastig jaar geweest. Bedrijven die een kleine min noteren, mogen in hun handen knijpen en een plus draaien is al heel bijzonder. Want bij veel collega?s zit het omzetverlies in de dubbele cijfers. Twintig tot vijfentwintig procent verlies is geen uitzondering. We zijn dan ook erg benieuwd hoe het de vier ondernemers uit de wonenbranche is vergaan die begin dit jaar meededen aan ons rondetafelgesprek over de kredietcrisis en de recessie. We beginnen met Ronald Vromans van Karwei Goirle. In 2008 wisselde hij de formule Big Boss in voor Karwei. Dat legde hem toen geen windeieren. Ondanks dat zijn winkel in dat jaar enkele weken dicht was, draaide hij 35 procent beter dan het jaar ervoor. Ook over 2009 is hij niet ontevreden. ?We draaien ongeveer dezelfde omzet als in 2008, terwijl de totale omzet in de doe-het-zelf markt met zo?n 5 procent is gekrompen.?
Op de vraag waarom Karwei Goirle het beter doet dan menige collega zeg Ronald Vromans: ?Het klinkt als een cliché maar alles draait om de aandacht voor de klant. Je moet die klant centraal stellen. En daar ook extra moeite voor doen. Dat begint al bij het binnenkomen met een vriendelijke begroeting. Maar je moet die klant ook op een zo goed mogelijke manier helpen. Goede kennis op de vloer is daarbij extra belangrijk. De klant wil goed geholpen worden en verwacht van ons personeel dat ze weten waarover ze praten.?

Bos bloemen
Ook Henry Huyberts van Huyberts Keukens uit Sint Oedenrode mag niet klagen over zijn omzetcijfers. ?We zitten op een kleine plus ten opzichte van 2008. Maar de vergelijking is alleen niet helemaal eerlijk. In 2008 heeft het hier een tijdje stilgelegen vanwege de verbouwing. Het had dus beter gekund. De zomermaanden waren echt minder maar vanaf oktober tot nu zie ik echt een stijgende lijn en is het weer als vanouds.?
Volgens Henry Huyberts heeft dit voor een groot deel te maken met de betrouwbaarheid die het bedrijf uitstraalt in de regio. ?We zijn vorig jaar door vakblad KIM uitgeroepen tot Keukendetaillist van het Jaar. Zoiets speelt ook mee. Daarnaast heerst hier een ontspannen sfeer. De klant moet zich thuis voelen. We stunten dan ook niet met prijzen. We gaan echt voor de langere termijn en onderscheiden ons met service. Goed voorbeeld is een klant die elf jaar geleden bij ons een keuken kocht. Die kwam laatst bij ons in de winkel omdat de folie van de frontjes losliet. Zoiets kan gebeuren. De klant vroeg toen wat hij daaraan kan doen. Wij hebben toen die frontjes opgehaald, weer helemaal in orde gebracht en terug gebracht. De klant kreeg daar een factuur van 0,0 euro voor. Die klant was zo blij dat we een dag later een bos bloemen kregen. Zo?n verhaal doet het natuurlijk goed op verjaardagspartijtjes. Wij investeren echt op de langere termijn. Als die klant straks een nieuwe keuken wil, weet ik zeker dat hij bij ons terugkomt.?

Pleasen
Jaap Bakker van Ambiance Zonwering Bakker in Gorinchem sluit zich daarbij aan. ?Juist nu moet je bovenop die klant gaan zitten. Maar niet op een agressieve manier. Je moet die klant pleasen en in de watten leggen. En dat geldt niet alleen voor nieuwe klanten, maar ook voor bestaande. Het hele traject moet kloppen. Inclusief de montage en de aftersales. Wij vragen van onze monteurs meer dan honderd procent klantvriendelijkheid. Ik zit daar ook bovenop. Ook omdat ik vanuit mijn kantoor niet kan zien hoe die montage bij de klant thuis verloopt. De monteurs ervaren die werkwijze wel eens als vervelend. Maar ik wil gewoon zeker weten dat alles goed verloopt?, aldus Jaap Bakker die tevreden mag terugkijken op 2009. ?Elk jaar proberen we zo?n 8 tot 10 procent te groeien. Dat doen we ook dit jaar weer. We klagen dus niet!?

Innovatie
Wim van Appeldoorn van Schans Installatie in Veenendaal vertegenwoordigt de sanitairbranche. Voor Schans Installatie is het een druk jaar geweest. ?Projectmatig hebben we vooral succes met de nieuwe innovatieve producten die we op de markt brengen. Bijvoorbeeld het stoken op houtpelletkorrels in plaats van gas. We hebben net een project opgeleverd van 74 woningen in Veenendaal en straks volgen er nog 250. Wij doen die projecten in opdracht van een woninigcorporatie. Voor hen zijn duurzame vormen van verwarmen erg hot. Twee jaar geleden zijn we begonnen met het stoken op hout en daar plukken we nu de vruchten van!?
Er is bij Schans Installatie wel duidelijk een verschil in omzetontwikkeling tussen de projectmarkt en de particuliere markt. ?In de showroom is eerste half jaar betrekkelijk rustig geweest. Maar de tweede helft van het jaar is wel goed. Waarom het is aangetrokken daar kunnen we geen pijl op trekken. Wist ik het maar! Je ziet wel dat het lagere segment afvalt. Het midden en het hogere segment gaat gewoon door. Verder is de prijs per badkamer per klant niet minder geworden terwijl ik bij collega?s hoor dat dat daar wel het geval is.?


Projectmarkt
Hoewel Wim van Appeldoorn niet klaagt over het aandeel van Schans Installatie op de projectmarkt, weet hij door zijn contacten dat het niet goed gaat in die markt. ?De utiliteit ligt op dit moment helemaal stil en ook de woningbouw loopt achter op de prognoses. 2010 maar ook 2011 worden nog lastige jaren voor de projectmarkt.?
Henry Huyberts van Huyberts Keukens bevestigt dat. Zo?n dertig procent van zijn omzet komt uit de projectmarkt. ?De marges staan erg onder druk. Het zijn geen eerlijke prijzen meer die ze vragen. Laatst moest ik een tweede offerte uitbrengen. De volume van het aantal woningen was gedaald terwijl de eerder afgegeven prijs naar beneden moest. Je moet uitkijken dat je daar niet te ver in meegaat. Verder zie je dat bouwprojecten niet doorgaan of vertraging oplopen. In mei hebben we hier een bijeenkomst gehad voor zes twee-onder-een-kap woningen. Ze zouden in augustus met de bouw starten maar tot nu toe ligt dat nog stil.?
Jaap Bakker van Ambiance Zonwering Bakker houdt dan ook z?n hart vast. ?Er zijn erg veel projecten stopt gezet. Zelfs projecten waaraan al begonnen was. Voorlopig zie ik daar nog niet echt verandering in komen. Op langere termijn lopen we daar een flinke deuk mee op in de omzet en groeimogelijkheden. Voor 2010 houd ik dan ook m?n hart vast. Misschien dat we wel moeten gaan snijden in het personeel. Tot nu toe hebben we dat nog niet gedaan. Het is een extra motivatie om er weer keihard tegenaan te gaan.?

2010
Hoewel de geluiden in de media positiever zijn - we zijn officieel uit de recessie - denkt Jaap Bakker dat het nog wel even zal duren voordat de consument weer ruimhartig zijn portemonnee trekt. ?De vijftig plusser komt nog wel in de winkel, maar die hele middengroep van dertigers en veertigers die zie je niet meer. Die zitten honkvast en verhuizen niet. Daar komt bij dat zonwering een luxe product is. Toch gaan wij juist nu investeren in onze showroom en ons assortiment uitbreiden met nieuwe producten?, aldus Bakker.
Henry Huyberts doet hetzelfde. ?Hoewel het nog maar een jaar geleden is dat we hier hebben verbouwd, gaan we binnenkort de showroom weer opnieuw onder handen nemen. Juist tijdens een recessie moet je blijven investeren. Daarmee onderscheid je je ten opzichte van de concurrentie. Er komen zes nieuwe keukenopstellingen in de winkel. Het plaatsen daarvan is nog wel even een probleem want tot week 6 van het nieuwe jaar zitten de monteurs al vol met klussen voor klanten. Een luxeprobleem, zullen we maar zeggen. Maar op 28 maart moet de showroom weer tip-top in orde zijn. Want dan bestaat de winkel twintig jaar!?
Ronald Vromans van Karwei Goirle zet voor volgend jaar in op eenzelfde omzet als dit jaar. ?Landelijk wordt er weer gerekend op een krimp van vijf procent in de dhz-branche. Wat opvalt is dat bouwmarkten op dit moment de ene korting na de andere weggeven. Je moet uitkijken dat de klant niet actieblind wordt. Tien procent is al gewoon, om op te vallen moet je al 15 tot 20 procent korting geven. Ik ben blij dat Karwei niet meegaat in die acties en daar wat behoudender in is. Wat dat betreft past die Karwei-jas ons goed!?
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2009 - december | Pagina(s) 24,25,27
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken