'Formules groeien in de komende jaren'
 
Directeur Rob Sanders van Sanidrõme:
'Streven naar een kwalitatieve formule voor installatiebedrijven met badkamershowroom', dat was het doel van Sanidrõme bij het aantreden van de nieuwe directeur Rob Sanders, twee jaar geleden. 'Maar we wilden die weg nog veel meer doortrekken, door middel van een herpositionering.' Sanidrõme wil een belangrijke rol spelen in het veranderende retaillandschap.
 
Na zes jaar te hebben gewerkt binnen het management van Miele Nederland in het opleidingen- en marketingtraject, begint het rond je 45-ste wel eens te kriebelen en ga je op zoek naar een nieuwe uitdaging?, zo kijkt Rob Sanders terug op zijn recente overstap naar de sanitairbranche. ?Het is zo nu en dan heel goed om eens iets verfrissends te doen en een nieuwe stap te maken. Op dat moment kwam de functie bij Sanidrõme vrij. En dan hoor je wel opmerkingen als ?ja, maar de sanitairbranche is zo heel anders dan andere branches?, maar eigenlijk is dat niet zo. Er zijn grote overeenkomsten met de keukenbranche, waarin ik werkzaam was. Het leuke in mijn huidige baan is de variatie van het hele pakket. Ik ben om te beginnen bezig met de formule en alles wat daarbij komt, zoals verkoop en marketing tot aan de financiële aspecten. En dan is het aardigste dat ik ruim 25 jaar ervaring heb in contacten met retailers, van winkelvloerniveau tot alles wat daar boven zweeft. En inmiddels zit ik hier dus al weer bijna twee jaar. Een groot voordeel was, dat op het moment dat ik hier binnenstapte de medewerkers, zoals onze communicatiemanager Margo Seuntiëns en onze productmanager Ellen Rotgans, en het Bestuur het hier prima voor elkaar hadden. De zaak liep bij mijn binnenkomst perfect door.?

Wat waren de plannen voor Sanidrõme bij uw aantreden als directeur?
?Uit onze eerste analyses kwam naar voren, dat we de 15 jaar geleden ingeslagen weg wilden voortzetten: streven naar een kwalitatieve formule voor installatiebedrijven met badkamershowroom. Maar we wilden die weg nog veel meer doortrekken, door middel van een herpositionering. Nog een stapje hoger dan het gemiddelde van de markt gaan. En tegelijkertijd duidelijk kiezen voor een onderling tussen de leden nog meer op elkaar aansluitende uitstraling. Er zijn wellicht organisaties die vooral streven naar meer volume en meer leden, maar wij zijn van mening dat onze kracht -al willen wij natuurlijk ook groeien- vooral ligt in de juiste marketingmiddelen. En in het nog meer consequent en consistent alles op elkaar laten aansluiten zonder de eigen identiteit te verliezen. Hiervoor hebben wij in samenwerking met architecte Birgit Armbrüster inmiddels een ontwerp samengesteld voor de meest ideale showroom als leidraad voor de leden, hebben wij tezamen met Trainingsbureau IPV de afgelopen acht maanden 140 collega?s getraind, is een compleet nieuwe website ontwikkeld en wordt vóór eind 2009 door alle leden de eerste concept badkamer opgenomen waarmee wij het inspirerende ?wow?-gevoel willen overbrengen.?

Zien de leden van Sanidrõme zich als badkamerspeciaalzaken of als installateurs met showroom? Een kenmerk van de leden is immers dat ze een badkamershowroom hebben én tevens installateur zijn.
?Onze leden zien zich als vakspecialist op gebied van badkamerspeciaalzaak en installatie. Of ze zichzelf indelen onder de badkamerspeciaalzaken of bij de installateurs met showroom, dat verschilt per bedrijf en is onder andere afhankelijk van de omzetten die zij halen uit een bepaalde activiteit. Een combinatie van activiteiten is inderdaad een voorwaarde voor ons lidmaatschap. Dat heeft veel voordelen. In deze tijd van recessie zien we dat het werkt als risicospreiding, waardoor men terug kan vallen op beide activiteiten. Maar ook marketingtechnisch is het van belang, omdat de consument waar je het allemaal voor doet, het een extra USP -unique selling point- biedt in de vorm van gemak en comfort. De consument realiseert zich namelijk in het begin niet wat hem allemaal te wachten staat, wanneer hij eens in de vijftien jaar op zoek gaat naar een nieuwe badkamer. Men verlekkert zich via showrooms en websites en doet vervolgens een stap. Maar dan ontdekt hij dat het niet alleen gaat om een mooie badkamer en een duidelijk advies en ontwerp; hij krijgt te maken met een tegelzetter, een elektricien, een stukadoor... Hij wil in dat proces graag ontzorgd worden.?

Het woord recessie is inmiddels gevallen. Laten we in ieder geval zeggen dat de economische ontwikkelingen momenteel wat tegenzitten. Merken uw leden daar al iets van?
?De meeste leden ervaren vanzelfsprekend ook dat in een laagconjunctuur de omzet zich niet op dat niveau bevindt waar je hem het liefst hebt. Maar we kunnen wel constateren dat we er minder last van hebben dan collega?s in de branche.?

Het sanitairlandschap is aan het veranderen, wordt geconstateerd. Sanidrõme kan daarin dus een rol spelen?
?Jazeker, het genoemde aantal van 40 tot 45 leden in de toekomst is heel reëel. Bij het traject dat we met aspirant-leden ingaan, is het echter niet zo dat drie maanden nadat we voor het eerst met hen praten de poort al direct open gaat. Maar binnen een termijn van nu en twaalf maanden is het heel goed mogelijk dat we er minstens drie heel mooie showrooms bij hebben. Want eigenlijk heb je nog steeds niet meer nodig dan de achterkant van een sigarendoosje om uit te rekenen, dat een ondernemer die alles alleen wil doen, niet goed bezig is. Denk bijvoorbeeld aan het gezamenlijk inkopen van media en in samenwerking met kernfabrikanten landelijk campagnes organiseren. Er zijn ongebonden ondernemers die het heel goed doen, maar juist vanwege de kracht van formules is het heel reëel om te verwachten dat de formules in de komende jaren zullen groeien.?
 
In de branche zien we steeds meer combinaties van winkels in keukens, meubilair en badkamers. Is dat ook een toekomstmogelijkheid voor Sanidrõme?
?Binnen onze leden zijn er vier ondernemers die een Sanidrõme-showroom hebben en tevens een keukenspeciaalzaak. Maar met hen zijn duidelijke afspraken gemaakt, dat alleen de bedrijfsactiviteiten die te maken hebben met ?de betere badkamer? tot en met warmwatervoorzieningen onder de naam Sanidrõme worden gecommuniceerd. En dat geldt dus niet voor keukens. De scheidingslijn tussen die activiteiten mag niet vertroebeld worden. Het ligt voor ons voorlopig volstrekt niet binnen onze intenties om in de product-marktcombinaties allerlei zijstappen te maken, zoals het verkopen van keukens.?
 
Er zijn dus geen plannen om naast een Sanidrõme te komen tot een Kitchendrõme of een Livingdrõme?
?Onze stelregel is: installatie en badkamershowroom. Onze leden zijn als het ware met een installatiehart geboren; en die installatiewerkzaamheden spelen zich nauwelijks tot niet af in de keukens. Het verkopen en het monteren van keukens is namelijk een vak apart. Zelfs De Mandemakers Groep, die vanuit de keukenwereld behoorlijk actief in de sanitairmarkt is geworden, zal geen plannen hebben om een Sanidrõme-achtige formule neer te zetten. Juist vanwege alle bijkomende installatiewerkzaamheden.?
 
En een stapje over de grens, bijvoorbeeld naar België of Duitsland?
?Het blijft nog heel lang alleen Nederland, maar zeg nooit ?nooit?. Een land als België zit wat retail betreft heel anders in elkaar dan Nederland. Maar wanneer je naar alle marktontwikkelingen kijkt, doe je natuurlijk je oren goed open en kijk je ook naar de verre toekomst. Het is daarom niet verkeerd om je wat verder te oriënteren, voor over vijftien jaar. We moeten natuurlijk leren van andere branches om ons heen en ook praten met buitenlandse collega?s. Want de komende jaren zal er wel heel wat gaan gebeuren in retail-land.?
 
Hoe zal Sanidrõme er binnen dat retail-landschap uitzien, na de recessieperiode?
?Versterkt! Het belangrijkste nu is om, met elkaar continu in overleg te zijn over: waar staan we nu? Wat is onze positie in de markt? En waar gaan we voor? We staan in de markt om ons op kwalitatief niveau nog meer te onderscheiden en ons nog sterker te kunnen profileren. We zien nu al dat we er, vergeleken bij veel collega?s in de branche, tijdens deze recessie nog goed voor staan. Eigenlijk vind ik het wel jammer, dat er niet meer formules zijn zoals Sanidrõme, die ook een duidelijk segment van de markt bedienen.?
 
 
Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2009 - augustus | Pagina(s) 14,15,16,17
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken