Consumenten investeren eerder in huidige woning dan dat ze verhuizen
 
Consumenten kiezen in de huidige tijd ervoor te investeren in hun eigen woning in plaats van te verhuizen naar een nieuwe of andere woning. Dit alles blijkt uit de eerste resultaten van de Renovatie Monitor 2008, een onderzoek door USP uitgevoerd in opdracht van BouwKennis onder ruim 1.800 consumenten, ruim 400 professionals en meer dan 100 woningcorporaties.
 
De onzekere neergaande conjunctuur heeft de helft van de woningeigenaren (49 procent) er niet van weerhouden om bepaalde klussen uit te voeren. Wat wel een gevolg is van de huidige economische crisis is al veel besproken: mensen zijn minder geneigd te verhuizen. Dit blijkt ook uit de Renovatie Monitor: indien men ontevreden is over de huidige woning dan zal 44 procent van de woningeigenaren en 24 procent van de huurders eerder hun eigen woning opknappen dan dat men gaat verhuizen. Een belangrijke reden voor deze keuze is dat men verwacht bij een aantrekkende woningmarkt de kosten van de renovatie weer terug te verdienen door middel van de waardestijging van de woning. Dus hoewel woningeigenaren minder snel zullen gaan verhuizen, zullen zij wel eerder gaan investeren in hun huidige woning.

De komende tijd zal dus veel meer aandacht gaan naar de zelf-klussende huurders (o.a. onder invloed van het ZAV beleid, zelf aangebrachte veranderingen) en woningeigenaren, alsmede de woningbezitters die de op handen zijnde klussen door anderen laten uitvoeren en de woningcorporaties. De Renovatie Monitor 2008 geeft onder ander inzicht voor een groot aantal productgroepen in het beslissingsproces van deze belangrijker wordende groepen.

Milieubewust
Uit de Renovatie Monitor 2008 blijkt dat professionals (aannemers B&U kleiner dan tien werknemers, klusbedrijven en installateurs) bij renovatie- en onderhoudsklussen eerder gebruik maken van een milieubewust/ groen merk dan dat consumenten dat doen. De helft van de professionals (50 procent) geeft namelijk aan het eens te zijn met de stelling ‘Ik kies bij het renoveren eerder voor een milieubewust/ groen merk dan een merk dat dit niet is’. Bij consumenten daarentegen geeft slechts een kwart van de woningeigenaren (25 procent) en één op de vijf huurders (19 procent) aan het met deze stelling eens te zijn. Een mogelijke reden voor dit verschil kan gelegen zijn in het bewustzijn en de kosten: professionals zijn dagelijks bezig met vooral renovatie- en onderhoudsactiviteiten en zien daardoor meer het belang in van duurzaam/ milieubewust bouwen dan consumenten. Consumenten kijken eerder naar de eigen belangen en dan met name naar de kosten. Zo zegt bijvoorbeeld driekwart (76 procent) van de ervaren klussers met een koopwoning dat zij de klus met name zelf doen omdat dat goedkoper is dan uitbesteden.

Bron: USP Marketing Consultancy
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2008 - december |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken