'Doe-het-zelf moet investeren in inspiratie'
 
Commercieel directeur Pascal Joore van Werkspot.nl:
De groei van het aantal zelfstandigen zonder personeel in de bouw schept niet alleen kansen voor de bouwmaterialenhandel. Volgens Pascal Joore, sinds oktober 2008 commercieel directeur van de online marktplaats voor klussen Werkspot.nl, kan ook de doe-het-zelfbranche rijpe vruchten plukken van deze groei. 'De afwerking doet de consument veelal zelf. En die koopt zijn spullen in de bouwmarkt.' De dhz-branche moet volgens Joore meer investeren in inspiratie en extra ondersteunende diensten in de winkel.
 
De verwachte daling van het aantal nieuw te bouwen woningen in 2009 en de kredietcrisis krijgen Joore voorlopig niet in een negatieve denkspiraal. ?Integendeel. Ik denk dat deze situatie vooral voor de kleine aannemer en zelfstandige ondernemer kansen biedt. Mensen blijven langer in hun huidige huis wonen en ze gaan investeren in die woning. Om er weer jaren met veel plezier in te kunnen wonen, of om de woning straks beter verkoopbaar te maken. Hoe dan ook, voldoende werk voor de klusbedrijven en kleine aannemers.?

U bent in oktober overgestapt van Maxit Nederland naar Werkspot.nl. Een opmerkelijke stap?
?Juist niet. Vanuit mijn achtergrond in de bouwtoeleverende industrie kan ik de kansen die Werkspot.nl biedt, ook bij distributeurs en fabrikanten onder de aandacht brengen. De groeiende markt van zelfstandige vakmannen en kleine aannemersbedrijven betekent een enorme kans voor deze branche. Het is mijn taak om de mogelijkheden die er voor alle partijen zijn verder uit te bouwen door ons platform optimaal te benutten.?

Maar het blijft een hele stap, van de bouwmaterialen naar een digitaal platform...
?Ik kende de site zijdelings en kwam toevallig in contact met de mensen van Werkspot.nl. De eerste contacten waren meteen erg goed en we kwamen op het idee om samen te gaan werken. Ik kreeg de kans om in te stappen als partner en dat heb ik uiteindelijk gedaan. Werkspot.nl is een concept met enorme mogelijkheden.?

Schets eens een paar van die mogelijkheden.
?Het platform is volledig transparant. Zowel voor de consument die een klus wil aanmelden als voor de vakman die wil bieden op de aangeboden klussen. Die transparantie zorgt niet alleen voor een gebruiksvriendelijk podium, het werkt ook als een vorm van kwaliteitsbewaking.?

Leg eens uit?
?Opdrachten die via Werkspot.nl worden bemiddeld, worden door de opdrachtgevers achteraf beoordeeld. De uitvoerende vakman krijgt op de site dus een waardering achter zijn naam die bij iedere volgend bod dat hij uitbrengt, zichtbaar is. Je begrijpt dat een goede waardering veel waard is, want die kan van doorslaggevend belang zijn bij de keuze voor een vakman. We merken dat veel opdrachtgevers niet automatisch kiezen voor de laagste bieder, maar veel waarde hechten aan ervaringen van andere consumenten met deze vakman. Het stimuleert de vakman om goed werk af te blijven leveren.?

Maar het systeem van bieden op een klus werkt toch in de hand dat de laagste bieder altijd wint?
?Dat zou je inderdaad denken. Het principe van Werkspot.nl werkt ook zo. Een particulier zet een klus op de site en vakmannen die een abonnement hebben, kunnen op die klus bieden. Daarbij is het zaak dat ze een scherp bod uitbrengen, maar we merken, zoals gezegd, dat prijs niet doorslaggevend hoeft te zijn. Als je als opdrachtgever ziet dat een vakman al twintig positieve beoordelingen achter zijn naam heeft staan, maar wel iets duurder is dan de laagste bieder, betaal je liever een paar euro extra. Dat is de vrijheid die de opdrachtgever heeft.?

Kan iedere vakman zomaar een bod uitbrengen of bepalen jullie een selectie?
?Wij zitten er als Werkspot.nl zo min mogelijk tussen. Wij bieden het platform en stellen een aantal spelregels. Zodra een klus is aangeboden, laten we het over aan de opdrachtgevers en vakmannen. De opdrachtgever kan zelf bijvoorbeeld in contact treden met de vakman die zij selecteren. Wij ontvangen ook geen commissie over de opdrachten die via Werkspot.nl zijn geveild. Wij faciliteren en brengen opdrachtgevers en vakmannen bij elkaar, meer niet.?

Maar hoe komen jullie dan aan inkomsten?
?Via het abonnementsgeld van de vakmannen. Zij betalen een maandelijks bedrag waarvoor ze toegang krijgen tot de database met aangeboden klussen. We werken met twee verschillende abonnementen: één van 29,95 euro en één van 49,95 euro per maand. Binnen de laatste vorm kan de vakman onbeperkt bieden binnen alle rubrieken en door heel Nederland. Binnen de eerste abonnementsvorm kan de vakman in vijf rubrieken bieden binnen een straal van 50 kilometer rondom zijn vestigingsplaats.?

Waarom die scheiding?
?We hebben in eerste instantie met één abonnement gewerkt, waarbij iedereen overal op kon bieden. In het ergste geval deed een schilder uit Groningen een bod op een metselklus in Den Bosch, waarbij de reiskosten niet werden meegenomen. Kortom erg onoverzichtelijk en moeilijk te beoordelen voor de opdrachtgever. De ervaring leert dat wanneer de vakmannen bieden op een klus binnen een straal van 50 kilometer en zich houden bij hun primaire vakgebieden, de kans van slagen beduidend hoger is. Onze inschatting is dat de slagingskans met het nieuwe abonnementenmodel met ongeveer 40 procent zal stijgen.?

Hoeveel klussen worden er eigenlijk via jullie platform geveild?
?We komen eind dit jaar uit op een slordige 30.000 opdrachten die via Werkspot.nl zijn bemiddeld. Met een gezamenlijke waarde van 70 miljoen euro. En de groei gaat zo snel dat we voor 2009 een verdubbeling verwachten van deze aantallen.?

Zijn de aangesloten professionals ook zo positief?
?We zitten nu op ongeveer 3500 leden en ook daar verwachten we voor 2009 een groei richting de 7000. De groeicijfers van dit jaar zijn echt enorm. Als we de traffic op de site van oktober vergelijken met die van januari, zitten we aan een groei met factor 11. Als je dat in je achterhoofd houdt, zijn onze groeiverwachtingen nog voorzichtig. Om je een beter idee te geven, momenteel hebben we ongeveer 250.000 bezoekers (waarvan 180.000 uniek) op onze site per maand. Gemiddeld klikken die twee miljoen keer door. Oftewel, iedere bezoeker klikt gemiddeld acht keer per bezoek en blijft daarbij gemiddeld vijf minuten op onze site.?

Maar de markt zit momenteel niet bepaald mee, met de kredietcrisis en teruglopende woningbouwcijfers.
?Toch merken we daar nog niet veel van. En uit onderzoek dat we dit najaar hebben gehouden, blijkt dat de stagnatie in de woningnieuwbouw een positief effect heeft op de renovatie- en klusmarkt. Mensen willen hun huis tiptop in orde hebben voordat ze het eventueel te koop zetten en investeren dus in onderhoud. En als mensen besluiten om langer in de huidige woning te blijven wonen, wordt vaak alsnog die nieuwe badkamer of keuken geplaatst. Bovendien gaat cosmetisch werk altijd door. En dat zijn nu juist de klussen die voor onze doelgroep interessant zijn."

Klinkt mooi, maar de geluiden uit de bouwmaterialen- en doe-het-zelfmarkt zijn niet erg rooskleurig.
?Ik denk zeker dat het een uitdagende tijd is, maar ik denk ook dat de leveranciers kansen moeten pakken die er zijn. Als je ziet dat er bij ons momenteel iedere dag 100 tot 150 nieuwe klussen worden aangemeld, zegt dat wel wat. Er wordt volop geklust en zowel de bouwmaterialenhandel als de dhz-branche kan daar garen van spinnen.?

Maar de vakman koopt zijn spullen toch niet bij de bouwmarkt?
?Klopt, hoewel je daar ook een bescheiden verschuiving richting de doe-het-zelfsector ziet. Maar de professional koopt over het algemeen bij de bouwmaterialengroothandel. Wat je echter ziet bij de meeste klussen is dat de afbouw, de finishing touch, door de consument zelf wordt gedaan. Of het nu gaat om een likje verf of behang, of om decoratiemateriaal, die materialen worden vooral bij de bouwmarkt gekocht. Daar kan de doe-het-zelfbranche meer van profiteren dan ze nu doet.?

Hoezo?
?Ik denk dat de consument niet voldoende wordt uitgedaagd in de bouwmarkt. Er is een gebrek aan inspiratie. Er worden producten verkocht, maar te weinig op emotie. Eigenlijk is het vreemd dat in een bouwmarkt van 4000 vierkante meter niet een klein hoekje is ingericht voor inspiratie. Waarom nodig je als ondernemer niet een stylist uit om op zaterdag een workshop te geven? En waarom help je de consument niet met het vinden van een goede vakman. Je moet de consument triggeren. Als hij in je winkel komt om materiaal te halen, moet je hem verrassen. Inspireren en op ideeën brengen. Daarin kan de branche nog wel wat slagen maken. Zeker in moeilijke tijden kan dat een extra kans bieden.?

Waar ligt voor Werkspot.nl de focus in 2009?
?Behalve de verdere groei van het aantal leden en het aantal opdrachten, willen we inzetten op samenwerking met de industrie en distributie. Wij hebben een platform waar we vakman en consument samenbrengen. Voor de industrie belangrijk omdat de vakman moeilijk gericht te bereiken is. We denken bij samenwerking bijvoorbeeld aan het aanbieden van klantvoordeel voor de consument in de winkel en voor de vakman bij de professionele handel, of het tonen van instructievideo?s op de site. Daarbij willen we ons overigens nooit exclusief binden aan één partij, daar zijn onze abonnees uiteindelijk niet mee gediend. Wij zien onszelf als A-merk en we willen onze autonomie niet opgeven. De kracht van een A-merk is immers autonomie.?

Is er veel interesse in de markt?
?We hebben niet te klagen over aandacht. Fabrikanten en distributeurs weten ons te vinden en ook met de bouwmarktketens worden contacten gelegd. Over namen en vormen van samenwerking is nog niets concreet, maar de wederzijdse interesse is er. Ik denk dat het platform alle betrokkenen kan versterken. De vakman die snel en gemakkelijk nieuwe klussen kan vinden, de consument die snel en eenvoudig aan een betrouwbare bouwpartner kan komen en de industrie die mee kan liften op de vele contactmomenten op het digitale platform.?
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2008 - december | Pagina(s) 14,15,16,17
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken