Zwaar jaar op komst voor de bouwmarkt
 
De doe-het-zelfmarkt krijgt volgend jaar te maken met dalende omzetten. Dat voorspelt Harm-Jan Stoter, algemeen directeur van Intergamma in een interview met Z24. De voorspelde daling van de oplevering van nieuwbouwwoningen in 2009 gaat de formules Gamma en Karwei zeker treffen, zo is de verwachting.
 
Met een recessie in aantocht gaan mensen meer zelf klussen, met een positief effect op de verkopen in de bouwmarkt. Dat lijkt een logische redenering, zo stelt het Retail Management Center. Toch zijn de vooruitzichten voor 2009 niet zo gunstig. Komend jaar worden 30.000 nieuwbouwwoningen minder gebouwd dan de 80.000 van dit jaar, een zeer forse terugloop. En aangezien de aankoop van een nieuwe woning de belangrijkste stimulans voor de doe-het-zelfmarkt is (zelf behangen en schilderen, zelf een nieuwe badkamer plaatsen), zullen de negatieve gevolgen hiervan groter zijn dan de extra omzet door 'recessie-gerelateerd klussen'.
Bovenstaande tegenvaller komt in een voor de bouwmarkt toch al niet makkelijke periode. Zowel omzetten als uitbreiding staan onder druk. Na een aantal jaren van zeer acceptabele tot sterke groeicijfers is in 2008 de klad er een beetje in gekomen. De omzet steeg in het eerste halfjaar wel met 1,4 procent, maar met een stijging van het prijsniveau van circa 4 procent betekent dat: afnemende verkoopvolumes. Daarnaast wordt het voor de bouwmarkt steeds lastiger om uit te breiden met nieuwe vestigingen. De markt lijkt verzadigd, gemeenten zijn niet scheutig met het toestaan van nieuwe bouwmarktlocaties. Kortom: het aantal vestigingen stagneert. Bovendien staan de marges op het basisassortiment onder druk door de sterke concurrentie in de doe-het-zelfmarkt.

Kiezen
Bovenstaande ontwikkelingen dwingen de verschillende formules tot het maken van keuzes teneinde omzet en marktaandeel op peil te houden en te vergroten. Karwei richt zich al een tijdlang op de vrouwelijke klusser, net als Formido. Gamma profileert zich, met een lage prijs, als de bouwmarkt voor de échte klusser. Hornbach claimt een enorm uitgebreid assortiment te bieden tegen enorm lage prijzen en ziet zichzelf graag als de prijsvechter. De andere grote partij op de doe-het-zelfmarkt, Praxis, wil veel meer dan voorheen als 'low budget'-formule te boek staan. 'Klus goedkoper met Altijd Laag' luidt het nieuwe motto. Een noodzakelijke stap waarschijnlijk. Uit onderzoek van OC&C van vorig jaar kwam namelijk naar voren dat de consument denkt dat een mandje van dezelfde producten bij de bouwmarkten Gamma, Karwei en Praxis ongeveer hetzelfde kost, terwijl Praxis in werkelijkheid 17 procent goedkoper is. Duurder gepercipieerd worden dan je daadwerkelijk bent; absoluut onwenselijk in een tijd waarin prijsperceptie leidend is. Genoeg werk aan de winkel dus in bouwmarktland.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2008 - december |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken