We zijn bijna eraan gewend om het jaar 2000 in te vullen in plaats van 1999 en dit jaar is alweer voorbij. Het lijkt wel of het ieder jaar sneller gaat. Misschien is het wel iets van deze tijd, alles moet sneller en vlugger. We leven alsmaar haastiger en hebben nergens tijd voor. Ook moet elk jaar weer meer zijn, met 2 of 3% omzetstijging zijn we niet meer tevreden. Het moet toch minstens 5 tot 10% worden of is dat bij u anders?
Troost u, het gaat niet op voor alles waar we mee bezig zijn. Ik ken een fenomeen wat elk jaar
5 tot 10% minder moet zijn, ook bij u, vast en zeker! Zeker in deze tijd van het jaar begint het bij de meeste van ons een rol te spelen, juist ja, deze percentages slaan op uw voorraad! Jarenlang hebben we de voorraad zien stijgen en nooit wisten we waar het nu precies lag. Dank zij onze computers en alles wat ze kunnen uitspugen komen we er toch achter waar het lag en wat de oorzaak is. Wel, nu weten we het, het ligt aan de omzetsnelheid! Is de omzetsnelheid laag, dan ligt er snel teveel voorraad. Vroeger konden we spreken over teveel handmatige en automatische bestellingen, vanuit een verkeerd gevoelsmatig bestelpatroon. Tegenwoordig geven we de schuld aan de computer, die vanuit historische gegevens besteladviezen geeft. Beiden zijn even vanzelfsprekend fout; Bestellen uit gewoonte is niet goed dat weten we allemaal en toch deden we het. Maar met de computer gaat dit verhaal ook niet op,want dat is een dom ding die alleen maar doet wat wij of onze programmeur hem hebben opgedragen. Hebben wij piekverkopen gedaan, dan zijn die gegevens levensgevaarlijk voor onze computer, want die houdt daar geen rekening mee en gaat dus veel te hoge besteladviezen geven. We kunnen hier nog bladzijden lang over door zeuren, maar helpen doet dit niet.
Er is maar een enkele oplossing voor dit fenomeen "Winkeldochters" en dat is verkopen, hiermee bedoel ik aktief-verkopen en niet passief, want dat lukt nooit. Misschien een ideetje voor u? Geef uw verkopers eens een bonusje voor alle "Winkeldochters" die ze verkopen en u zult zien dat dit resultaat geeft. Vooral wanneer u dit ook nog enthousiast brengt en volgt, met bijvoorbeeld een dagelijks bijgewerkte grafiek, opgehangen in de kantine. Vergeet niet er een doelstelling bij te vermelden waarin staat binnen welke periode welk streefgetal gehaald moet zijn.
Weet u overigens wat de moeilijkste taak is binnen onze IJzerwarenvakhandel? Nee, niet baas spelen, daar heeft uzelf voor gekozen en dat doet u ook met veel liefde en overgave. Verkoper dan, zult u zeggen. Ook fout. Verkopers zijn enthousiaste mensen met veel liefde voor het vak en de producten, zij kunnen in principe alles verkopen, mits ze de kennis van het product bezitten. Wat blijft er dan nog over? Juist, inkoper zijn, dat is het moeilijkste. Als inkoper doe je het nooit goed. Volgens de verkopers ligt er altijd te weinig voorraad en is er altijd te laat besteld, en volgens de bazen ligt er altijd teveel voorraad en wordt er te snel en te vaak besteld. Met deze stelling,waar veel inkopers van harte mee zullen instemmen, wil ik deze laatste column van dit jaar 2000 afsluiten. Inkopers zijn ook vaklui, zonder hun kennis en de kunst te schipperen met zowel de bazen als de verkopers hebben wij geen goede producten op de plank en kunnen wij groeipercentages van 3 tot 5% wel vergeten!
En dan nu nog tot slot: Voor alle lezers van dit vakblad wens ik dat zij de jaarovergang prettig doorkomen en voor 2001 een nog beter, maar in elk geval een gezond jaar, naar lichaam en geest!

Paul.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2000 - december |
Categorie: Financiën
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken