Column Natale Klanttevredenheid onderzoeken Nu de consumentenbestedingen aan zaken in en om de woning ongekende hoogten evenaren, maken de planning en montagediensten overuren. De omzet van Nederlandse internetverkopers steeg sinds het begin v... Lees verder ... |
Column Natale Fysieke winkels in transitie ‘Leve de man van de SRV, van je hieperdepiep hoeréé.’ Wie kent deze SRV reclame nog? SRV stond voor Samen Rationeel Verkopen en was een samenwerking van melkhandelaren die de rijdende winkel i... Lees verder ... |
Lenco haalt Trede 2 op Prestatieladder Socialer Ondernemen Lenco gelooft in sociaal ondernemen en gelijke kansen en is daarom trots Trede 2 behaald te hebben op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Een bijzondere prestatie, omdat Lenco voor het eerst is doorgelicht en gelijk al op hoog niveau is beoordeeld. Lees verder ... |
Column Natale Maak ambassadeurs van je klanten Wat een bijzonder jaar is 2020 toch gebleken. We zijn overvallen door de impact van corona. Opeens werkten we thuis. Hadden we de kinderen om ons heen die digitaal onderwijs moesten volgen. Pakketbezo... Lees verder ... |
Roald Hageman van Vitrona: Dipje na de lockdown dubbel en dwars terugverdiend Hoe ze bij Vitrona de afgelopen periode ‘in coronatijd’ hebben ervaren? Roald Hageman kan er kort over zijn: “Het is heel druk geweest, sterker nog, we hebben het nog nooit zo druk gehad. Echt een piek. Zowel qua binnenzonwering als overkappingen, gewoon met alles.” Lees verder ... |
Ambiance-ondernemer Daniël de Wild “Wellicht veel zonuren belangrijker dan goede of slechte economie” “Het is gekkenhuis, we zitten op een extreme plus, dit heb ik in de 21 seizoenen dat ik meedraai nog nooit meegemaakt. De eerste twee, drie weken voelde het even als een nieuwe crisis. Er kwam geen klant en we draaiden nauwelijks omzet, maar daarna worden we al maanden geleefd door de waan van de dag. Heerlijk!” Lees verder ... |
Dennis Nijenhuis, Buitink Zonwering: “In het begin zat de angst er goed in” Hij was nog maar net eigenaar van Buitink Zonwering in Deventer, toen de wereld werd geconfronteerd met het coronavirus. Na de aanvankelijke schrik, bleek echter ook voor Dennis Nijenhuis deze periode onverwacht goed uit te pakken. Lees verder ... |
Ries de Jong, Wonnink Zonwering Projecten uitgesteld, maar particulieren booming “Het is een vreemd jaar, zowel prive, maar zeker ook zakelijk”, begint Ries de Jong van Wonnink Zonwering in Amersfoort, onze huidige Zonvakker van het Jaar. “De prognose was, na een bijzonder goed 2019, een lichte groei in 2020. En dan een evenredige groei in onderhoud, projecten en consumenten.” Lees verder ... |
Update coronacrisis Serge Ferrari: weefsels met antivirale eigenschappen Serge Ferrari Group kondigt aan dat het met succes een technologie heeft ontwikkeld, die de aanwezigheid van coronavirussen op het oppervlak van gecoate weefsels, 15 minuten na contact, met 95% vermindert. Na één uur is dit zelfs 99,5%. Lees verder ... |
Column Natale Valente Financieel van de leg Zondagochtend, in alle vroegte genieten van lekker bruin brood en een goede espresso, gezet zoals vroeger, met een Bialetti Moka Express. De schrijver begint aan zijn column. Bijzonder? Nou, de zon sc... Lees verder ... |
De kunst van het verleiden
Als ondernemer ben je continue bezig met het verleiden van je klant om een aankoop bij jou te doen. In de huidige economische omstandigheden lijkt dat een hele opgave, een ware kunst. De consument is ... Lees verder ... |
Het familiebedrijf (deel IV)
Het ongekende vermogen: de X-factor van het familiebedrijf Familiebedrijven presteren beter dan andere bedrijven, omdat ze vaak minder formeel worden geleid. Ze laten zich niet in een keurslijf van kwaliteitsnormen, quota en controlelijstjes persen, maar nemen ook beslissingen op basis van ervaring en intuïtie. En dat werkt, zo blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door het Erasmus Centre for Family Business, in samenwerking met BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank. In deze vierde aflevering van onze verhalenreeks over familiebedrijven, bespreken we de zachte kant van het familiebedrijf: het ongekende vermogen. Lees verder ... |
Hello Kitchen nu ook franchiseformule Leroy en Sanne Steehouder zijn sinds mei van dit jaar de eerste Hello Kitchen franchisenemers. De formule, onderdeel van DMG, telt momenteel acht winkels en biedt vanaf nu ook de mogelijkheid aan met ... Lees verder ... |
BDO, het familiebedrijf deel III Kansen en struikelblokken bij opvolging in het familiebedrijf Communicatie, communicatie, communicatie. Als er iets is waarmee een bedrijfsopvolging binnen de familie valt of staat, is het dat wel. In de praktijk blijken overnames van het bedrijf binnen de familie nog regelmatig mis te lopen. Oorzaak nummer één: verkeerde verwachtingen, vaak een gevolg van gebrekkige communicatie. Het is ook niet het makkelijkste onderwerp om te bespreken aan de keukentafel. In deze aflevering bespreken we met Machiel Gosschalk en Anne-Marie Nijman van BDO, de kansen én de struikelblokken bij een overname van het familiebedrijf bínnen de familie. Wat komt erbij kijken, waar moet je op letten en wat zijn de grootste valkuilen? Lees verder ... |
Column Natale Het financieren van investeringsuitgaven en de CAPEX In de vorige editie heb ik jullie meegenomen in de werkkapitaal ratio’s. Nu gaan we het hebben over investeringen in bedrijfsmiddelen en de wijze waarop geldverstrekkers kijken naar de haalbaarheid ... Lees verder ... |
(Deel 2) Het familiebedrijf: het bedrijf verkopen aan derden
“Help, we hebben geen opvolger” In een reeks artikelen nemen wij de lezer mee in de ins en outs van familiebedrijven, waarbij we in elke aflevering dieper ingaan op een specifiek thema. In de eerste aflevering las u een introductie over het familiebedrijf; wanneer ben je eigenlijk een familiebedrijf? Volgens de definitie die bij BDO wordt gehanteerd, wanneer er op beslissingsniveau meer dan één familielid actief is in een bedrijf, of wanneer er sprake is van opvolging op de loonlijst, bijvoorbeeld wanneer er kinderen werkzaam zijn in het bedrijf die nog geen beslissingsbevoegdheid hebben, maar waarvan het wel de bedoeling is dat zij in de toekomst het bedrijf overnemen. Lees verder ... |
[Deel I] Het familiebedrijf: een introductie “Continuïteit van familiebedrijf is onlosmakelijk verbonden met de harmonie in de familie” Het hangt enigszins af van de definitie die je gebruikt, maar feit is dat een groot deel van de ondernemingen in ons land familiebedrijven zijn. Van kleine bedrijfjes tot multinationals, zorgen zij voor meer dan de helft van het BNP en 49% van de werkgelegenheid. Familiebedrijven vragen om een andere manier van kijken naar je bedrijf en je bedrijfsvoering. Natuurlijk is een familiebedrijf in heel veel opzichten niet anders dan ieder ander bedrijf, maar tegelijkertijd spelen er issues en onderlinge verhoudingen een rol die bij niet-familiebedrijven niet aan de orde zijn. Lees verder ... |
Bas Roelofs over circulair ondernemen:
“Niet te veel praten, maar snel helpen naar beweging” De meeste ondernemers weten nog altijd veel te weinig over de circulaire economie en verduurzaming. De goede wil is er veelal wel, maar tegelijkertijd zijn er nog heel wat stappen te maken. Bas Roelofs geeft vanuit CIRCO trainingen over circulair ondernemen en helpt ondernemers aan de voorkant met innovatievraagstukken. “Het gesprek daarover is heel hard nodig.” Lees verder ... |
Gertjo Janssen naar raad van bestuur EK Groep Gertjo Janssen treedt, net als Jochen Pohle, per 1 oktober 2021 toe tot de EK raad van bestuur als Chief Retail Officer (CRO). Dit na het vertrek van Susanne Sorg, voormalig lid van de EK raad van bes... Lees verder ... |