Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
Drie decennia groei in alle opzichten
 
HSK viert 30-jarig jubileum
In 2021 vierde familiebedrijf Schulte, eigenaar van HSK Duschkabinenbau, haar 100e verjaardag. Dit jaar is het de beurt aan HSK zelf. Dertig kaarsjes mag de Duitse fabrikant uitblazen. Reden voor STS• om van Tarik Iplik, sales manager Nederland België en export directeur Dirk Dallmöller, eens te horen wat HSK dit jaar voor haar klanten in petto heeft.
 
Het is goed gebruik in een jubileumjaar terug te kijken op de mooie en wellicht ook minder mooie momenten in de geschiedenis van een bedrijf. Met de corona-pandemie nog vers in het achterhoofd, allereerst een korte terugblik op deze periode, die voor HSK - zoals voor de meeste bedrijven in de branche - wonderbaarlijk positief uitpakte. “De sanitairmarkt is goed door de corona-periode heen gekomen, met meer omzet dan ooit, al wisten we aan het begin natuurlijk nog niet. Nu zien we dat mensen, door zaken als de energiecrisis en de oplopende inflatie, wat voorzichtiger zijn in hun uitgavenpatroon. In vergelijking met de coronatijd merken we nu dat de sanitairmarkt meer onder druk staat. De vraag is of we het vergelijk moeten maken met de coronatijd, toen iedereen zijn huis aan het verbouwen was, of met de jaren daarvoor”, aldus Iplik.

Rechtstreeks en razendsnel
In 1993 zag HSK het licht, als apart bedrijf, maar met dezelfde eigenaar van het dan al jaren succesvolle Duitse familiebedrijf Schulte. Dallmöller: “In vergelijking met andere fabrikanten in de douchecabinemarkt, zijn wij een relatief jong bedrijf. We zijn destijds begonnen met HSK omdat we kansen zagen in de professionele vakhandel markt. Er was tot dan nog geen leverancier van douchecabines die maatwerk kon leveren in slechts zo’n twee weken. De standaardlevertijd was altijd vier tot zes weken; wij waren de eerste in de branche die zo’n korte levertijd kon waarmaken. Daarmee bracht HSK ‘added value’ voor de sanitair specialist. Bovendien besloten wij niet via de groothandel, maar rechtstreeks aan de vakhandel te leveren, waardoor we betere inkoopcondities konden bieden.” Rechtstreekse en razendsnelle levering dus. Het zorgde ervoor dat HSK hard wist te groeien in de jaren die volgden. Niet alleen met douchecabines, maar ook met alle productgroepen daaromheen, zodat de sanitair specialist werkelijk ontzorgd werd en wordt: één levering, één factuur, één contactpersoon.

Constante groei
Op de vraag naar de hoogtepunten in de afgelopen dertig jaar HSK, luidt het antwoord van Iplik: “Dat zijn er heel wat. Los van de grote crisis in 2008-2009 zijn we elk jaar gegroeid. Niet per definitie in omzet, maar in landen waar we actief zijn, medewerkers, en alles wat daarbij hoort. Als je ons bedrijf ziet ten opzichte van 30 jaar geleden, dan hebben we in alle opzichten een enorme groei doorgemaakt.” Dallmöller voegt daaraan toe: “HSK is niet het bedrijf dat het nodig heeft te roepen dat we de grootste of de sterkste zijn, maar wij willen ons wel door de jaren heen altijd verbeteren: in producten, in service, ontzorging. Daar zijn we continue mee bezig. Bijvoorbeeld door concepten in de markt te zetten die niet zo bekend zijn.” Hij geeft een voorbeeld: “Onze installatieservice, de Duschservice, waarmee we ondernemers letterlijk werk uit handen nemen. Iedereen heeft tegenwoordig handjes te kort, wij kunnen met eigen mensen de installatie van sanitairspecialisten overnemen. Niet iedereen heeft daar behoefte aan, maar heel veel bedrijven maken gebruiken van onze service, waarmee wij ze ontzorgen. HSK is daarmee verantwoordelijk voor het installeren van de perfecte douchecabine en er is geen risico voor onze klant.” Een ander voorbeeld is het HSK concept voor deelrenovatie. “In een periode zoals we nu doormaken, waarin de inflatie hoog is en een complete badkamer voor consumenten soms lastig te financieren is, kunnen ondernemers met dit concept deelrenovatie aanbieden. Daarmee kan een sanitair specialist toch omzet en een goede marge maken. Het is een voorbeeld van hoe wij echt meedenken met onze klanten.”

Natuurlijk waren er ook dieptepunten in de afgelopen drie decennia. Zomer 2021 kreeg één van de fabrieken in Duitsland te maken met wateroverlast, wat veel schade opleverde. Eerder al brandde een fabriek af. Desondanks wist HSK ook in die jaren groeicijfers te behalen. “Ook in lastige tijden hebben we er altijd het beste van gemaakt en wisten we te groeien. Dat geldt zelfs voor de crisisjaren 2008-09; niet zozeer in onze omzet, maar als bedrijf. Daardoor hebben wij in die jaren in marktaandeel kunnen stijgen. We zeiden het al eerder, HSK is er niet het bedrijf naar over zichzelf te roepen hoe goed of groot we zijn, maar we kunnen zeker zeggen dat we een sterk bedrijf zijn en dat we ook kunnen investeren in moeilijke tijden.”

Duurzaamheid als hot topic
Bij een jubileum hoort ook een blik vooruit. Een van de speerpunten voor HSK in de komende jaren is het thema duurzaamheid. “Een hot topic binnen het bedrijf”, aldus Iplik. Het was Dallmöller die het onderwerp een aantal jaren geleden op de agenda zetten. Een schakelmoment voor de directie, die besloot vanaf dat moment vol aandacht aan het thema te besteden. Zo kwamen er zonnepanelen op alle productielocaties en is HSK drukdoende haar verpakkingen om te zetten, waarbij het eerder gebruikte styropor waar mogelijk wordt vervangen door karton. Speciaal hiervoor zijn medewerkers extra geschoold en aangetrokken om dit duurzaamheidstraject te begeleiden. “We zien dat het noodzakelijk is dat we stappen maken voor het milieu en gaan daar steeds verder in. Sinds een paar jaar heeft dit onderwerp onze volle aandacht.\"

Traktatie voor klanten
Tot slot, de jubileumfeestelijkheden. Want: “als je jarig bent, trakteer je, dus dat gaan we doen”, vertelt Iplik. Voor de eigen medewerkers is er een familiefeest gepland: binnen- en buitendienst, productie én alle families, zo’n 2.000 personen bij elkaar. Maar even belangrijk, aldus Iplik en Dallmöller, is wat HSK in dit jubileumjaar voor haar klanten doet: “We zullen onze klanten dit jaar allerlei speciale aanbiedingen doen, zodat zij volop meeprofiteren van onze verjaardag. Inkoopvoordeel, nieuwe producten, acties; we gaan daar flink op investeren. Op die manier willen wij iedereen bedanken voor hun steun en loyaliteit.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2023 - augustus | Pagina(s) 14
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken