Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
“Het draait om complete badkamers, niet om losse producten verkopen”
 
Eddy Pennings, Sanidrõme Pennings in Boxmeer:
“Wij verkopen hier badkamers, geen badkamerproducten.” Het is zo ongeveer het eerste dat Sanidrõme ondernemer Eddy Pennings zegt, wanneer wij hem eind december bezoeken in zijn fraaie showroom in Boxmeer. Zijn woorden sluiten aan bij wat de showroom uitstraalt, en wat hij in zijn winkel wil laten zien: “Beleving, sfeer verkopen.” De redactie van STS nam een kijkje achter de schermen bij deze Brabantse ondernemer.
 
Er wordt op het moment van ons bezoek - gebruikmakend van de gedwongen winkelsluiting als gevolg van de landelijke lockdown - flink verbouwd in de showroom van Pennings. Badkamerpresentaties worden vernieuwd, en achter in de winkel wordt de tegelhoek compleet opnieuw ingericht. “We bestaan op 3 maart zestien jaar, ik ben op dit adres begonnen. Vroeger zat op deze locatie een videotheek. Ik moest mijn kinderen uitleggen wat dat is”, lacht Pennings.

Vanuit zijn achtergrond als installateur en uitvoerder bij een sanitair speciaalzaak, begon hij op zijn dertigste als zelfstandig ondernemer. Dat hij voor zichzelf begon ‘in het sanitair’ is geen toeval. “Het sanitair bloed zit er echt in, in onze hele familie. Mijn tweelingbroer Frank is vestigingsleider bij ThermoNoord en mijn zus werkt bij concullega Baderie in Valkenswaard.” Het was vader Frans (72) die zijn kinderen besmette met het sanitair virus. Hij loopt vrijwel dagelijks rond in de showroom van zoon Eddy. “Het is heel fijn dat ik nog altijd gebruik kan maken van zijn expertise, kennis en contacten. Ik vind het fantastisch dat mijn vader nog zoveel doet in de zaak, zoals een deel van de inkoop, zodat ik me als eerste kan focussen op de klanten die binnenkomen.”

Badkamercultuur
Begin jaren zestig ging Frans aan het werk bij Galvano. “Als broekie begonnen en uiteindelijk verantwoordelijk geworden voor alle inkoop en sales, samen met Ad Schellens”, blikt Pennings senior terug op zijn carrière bij de sanitair groothandel. Veertig jaar lang, tot 2008, was hij werkzaam voor Galvano. “We hebben de badkamercultuur daar helemaal opgezet, iets waar Galvano echt een voorloper in is geweest. Zij waren één van de eersten die in concepten dachten, vanuit de klant.”

Zijn vader stond, vanuit Galvano, aan de basis van de Sanidrõme formule die Pennings al zestien jaar voert. Frans: “Wij initieerden destijds de Bad Bode krant. Installateurs met showroom konden zich daarbij aansluiten. Wij zeiden toen al tegen de loodgieters: als je het sanitair niet laat zien, dan wordt het steeds lastiger het te verkopen. Je moet laten zien wat er mogelijk is. Vanuit die gedachte is Sanidrõme ontstaan. In eerste instantie met zeven ondernemers, tegen wie we zeiden: jullie gaan het zelf doen, maar mét ondersteuning van onze marketing. Daarna als coöperatieve vereniging, waarbij zich steeds meer ondernemers aansloten, ook van buiten Galvano. Dat is nu bijna 30 jaar geleden.” Inmiddels is de formule over heel Nederland uitgerold en telt Sanidrõme 25 leden. Waaronder Frans’ eigen zoon, Eddy Pennings.

Het complete plaatje
Het concept denken dat vader Frans zo eigen was, is ook terug te zien in de Sanidrõme showroom van Pennings in Boxmeer. Zoals hij het gesprek al begon: het draait om de presentatie van badkamers, niet om de verkoop van losse producten. “Voor mij is de marketingformule van Sanidrõme heel belangrijk. Ik ben van origine installateur, geen marketingman. Je moet doen waar je goed in bent, dus juist dat onderdeel biedt voor mij aanvulling. Professionele ondersteuning waarbij ik als ondernemer alle vrijheid heb, want Sanidrõme is een echte soft franchiseorganisatie. Ook zijn er tegenwoordig heel wat organisaties die net als wij met ‘Sani’ beginnen, maar Sanidrõme was de eerste én wij bieden echt kwaliteitsbadkamers.” Hij geeft aan: “Sanidrõme is echt opgericht vanuit de installatie kant. We hebben de vakkennis, loodgieters, elektriciëns, tegelzetters, allemaal in eigen huis. Dat is wat consumenten willen, ontzorgd worden. En dat is ook wat ik wil bieden en uitstralen: het complete plaatje leveren. Van de showroom met sfeerbadkamers tot het eindresultaat. We nemen hier echt de tijd voor klanten.”

Functioneel en gezellig
De Sanidrõme organisatie voelt voor Pennings als een warm bad. “Een groep van gelijkgestemden, wat heel prettig is. Besluiten worden echt met elkaar genomen door de ondernemers. Door corona is het nu even wat lastiger, maar normaal gesproken komen we regelmatig bij elkaar. De samenwerking is prettig en functioneel, maar ook echt gezellig. Als je zelfstandig bent, dan moet je maar zien hoe je je informatie uit de markt krijgt. Door de vereniging delen we heel makkelijk kennis met elkaar.”

De focus van de organisatie is gericht op marketingondersteuning, waarbij het werven van goede monteurs momenteel de aandacht heeft. Maar ook het werven van nieuwe leden, vertelt Pennings. “Er zijn nog genoeg vakspecialisten die dat willen: geen focus op snelle handel, maar echt gericht op het maken van mooie dingen. We hebben wel wat jonge ondernemers, die het van hun ouders hebben overgenomen, maar het is goed ook actief te focussen op een nieuwe lichting ondernemers; als organisatie moet je uitstalen dat je vooruit wilt, toekomstgericht bent.” Tegelijkertijd, zo geeft hij aan: “Kwaliteit staat voorop. Groeien om het groeien is niet aan de orde. Dan is het beter meer te doen met minder leden, een goed concept hebben en van daaruit doorschakelen. We willen niet koste wat het kost iedereen erbij trekken om die landkaart maar vol te krijgen.”

Binnenkijkers
Pennings: “Wij, de mensen, zijn Sanidrõme. Het mooiste is als ondernemers voelen: wij willen bij die club. Dus we moeten heel duidelijk over de bühne brengen wat wij bieden; ‘de betere badkamer’, met naamsbekendheid die geassocieerd wordt met hoge kwaliteit en vakmanschap. Het complete verhaal, alles van A tot Z, en het feit dat we vooral met A-merken werken. We zijn misschien niet altijd de goedkoopste, maar we leveren wel altijd goed werk.” Pennings laat digitaal een aantal badkamerprojecten zien. “We laten regelmatig professionele foto’s maken van gerealiseerde projecten, die ‘binnenkijkers’ worden ook op social media doorgeplaatst. Het is belangrijk te laten zien wat we maken, maar als je dat soort dingen allemaal zelf moet doen, kost dat heel veel tijd. Het is perfect om zoiets vanuit gezamenlijkheid op te pakken en op die manier professioneel neer te zetten.”

Trends en vakkennis
Er komen prachtige, complete badkamers voorbij online. “Je ziet veel grote tegels, echt een trend van nu, ook in een kleine badkamer. Groot wordt steeds meer standaard. Dat komt straks ook terug in de nieuwe tegelhoek. De 45x45 tegeltjes worden vervangen door 120x120 formaat. Een andere trend is het gebruik van kleur. Natuurlijk hebben we ook nog een zwart wit badkamer staan, maar tegenwoordig wil iedereen zijn eigen unieke badkamer. Zandkleur komt helemaal op, dat hele rustige, Scandinavische sfeertje. Warme kleuren, mat wit. Betongrijs doet het nog altijd goed, marmer kan ook. Messing kranen, zwart, alles kan. Groen, pastelkleurtjes, planten in de badkamer. Niks is gek, in feite mag alles tegenwoordig. Dat maakt het voor ons leuker, maar soms ook lastiger. Het is niet meer voorspelbaar. Je moet dus wel veel weten van de markt en wat er verkrijgbaar is. Want ook de klant weet veel. Dan is het toch fijn als klanten zeggen; ‘goh jij weet er wel veel van, jij hebt echt vakkennis’. Dat een tegel met horizontale of verticale plaatsing er anders uit ziet door lichtval bijvoorbeeld. Details maken het verschil. Iemand die veel geld uitgeeft aan een badkamer, wil ook weten waar de verschillen vandaan komen. Je moet je toegevoegde waarde goed kunnen verkopen.” En dat laatste gaat hem goed af. “Iedereen is druk, wij ook. Maar mensen vinden het oké om driekwart jaar te wachten op een badkamer van ons. ‘Ik heb 20 jaar op een nieuwe badkamer gewacht, dan maakt dat half jaartje ook niet meer uit.’ Dan weten ze wel dat het goed gebeurt.”

De volgende generatie
Waarin weet Pennings naar eigen zeggen het verschil te maken? “We zijn één van de weinigen die echt gericht zijn op het verkopen van complete badkamers.
Wij komen uit de koker van de badkamers en tegels, we zien onszelf echt als interieur afbouwbedrijf. Als klanten vragen: kunnen jullie ook de woonkamer of keuken even meepakken met betegelen? Ja, dat kunnen wij ook. We doen regelmatig meer dan puur de badkamer. Afbouw, dat vind ik mooi; het laatste wat in een woning moet gebeuren. Ik ben ook trots op wat er achter de muur zit, maar wat ervoor zit, wat zichtbaar is, dat blijft het mooiste om te laten zien: kijk, dit hebben wij gemaakt. En ja, daar kan ik echt trots op zijn. Alles moet goed werken, vanzelfsprekend, maar wat zichtbaar is, is heel belangrijk. Qua uitstraling is dat ook waarvoor we als organisatie staan. Sanidrõme, de betere badkamer.”

Zijn betrokkenheid bij de organisatie is groot. “Ik heb lang in de assortimentscommissie gezeten. Meepraten over welke merken en series we collega-ondernemers adviseren. Het belang van organisatie breed meedenken voel ik ook echt: ik wil dat het met de hele club goed gaat, dan gaat het met mij ook goed.” En gaat het thuis, net als vroeger bij vader Frans aan tafel, ook nog altijd veel over sanitair? Pennings lacht: “Dat onderwerp sijpelt inderdaad nog steeds door. Mijn oudste is 11, die is hier regelmatig op zaterdag. Ik heb drie kinderen, dus de kans is best groot dat er een volgende sanitair generatie Pennings komt. Wij waren vroeger ook met drie kinderen thuis en we zijn alle drie op onze eigen manier in de sanitair beland. Vakidioten, het kan verslavend werken. Blijkbaar wordt dat toch onbewust wel doorgegeven.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2022 - januari | Pagina(s) 10
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken