'Merken hebben een mooie toekomst'
 
Pleidooi voor bezieling
Het betoog van Jean-Jacques Vandenheede is te beoordelen als een pijnlijke evaluatie van ontwikkelingen bij de industrie. Maar hoe zien fabrikanten dat zelf? Is er inderdaad sprake van een te nadrukkelijke focus op de korte termijn en het ontbreken van een visie voor een langere periode. We vroegen het onder meer aan General Manager Jean-Pierre Schoenaers van Akzo Nobel Decorative Coatings bv, één van de grootste partijen in dhz-land.
 
Schoenaers: 'Niet voor niets staat in de Vision/Mission-statement van Akzo Nobel Decorative Coatings: 'We go for European strategic leadership with STRONG A-BRANDS!' Dit is uiteraard ook de credo van de dhz-divisie Nederland met sterke merken als Flexa en Cetabever. In het betoog van Jean-Jacques Vandenheede onthoud ik vooral zijn pleidooi voor 'bezieling'. Inderdaad: it's all about people! Talent, geloof creativiteit, enthousiasme: daar gaat het over.
Ja, merken hebben een mooie toekomst, als ze gesteund worden door jonge, talentvolle mensen, die -by the way- ook bewust zijn van de sterke kanten van private labels. Want ze zijn inderdaad sterk, omdat ze bepaalde behoeften van de consumenten geïdentificeerd hebben en een adequaat antwoord voor geformuleerd hebben. Dat is juist wat de merken veel meer moeten doen: investeer in kennis van de markt, en dan de júiste antwoorden aan de consument bieden. Dit vraagt talent, 'flair' en visie. In één woord : écht innovatie. Niet wat we denken dat goed is, maar wat de eindverbruikers van ons verwachten.
'Eén concreet voorbeeld : lees elders in deze aflevering ook de bijdrage van Nienke Bloemers over Flexa Trend Colors. Ofwel: hoe zorg je dat consumenten op de dhz-markt meer kleur gebruiken? Door ze de juiste kleuren op de juiste moment te bieden', meent Schoenaers, die er verder nog behoefte aan heeft om aan het eind van zijn betoog met een oneliner te eindigen: 'We don't have to be just nice, we have to be right!'
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2006 - mei | Pagina(s) 21
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken