Tien paradoxen van de toekomst
 
Retailers moeten nu kiezen om in 2010 succesvol te zijn
Ondernemers in de detailhandel moeten nu al heel bewuste keuzes maken om in 2010 te kunnen overleven. Dat is de conclusie van de auteurs van het HBD Trendrapport 2006 '10 retailparadoxen, 40 succesvolle ondernemers geven hun visie op 2010'. Volgens de ondervraagde topondernemers zijn er weliswaar tien trends te onderkennen, maar is het onmogelijk om één uniforme oplossing aan te reiken om op de trends in te spelen: kortom de tien paradoxen van de toekomst...
 
1. Consumentenparadox: de consument wil alle kanten uit
Jongeren worden steeds vroeger volwassen. En de oudere jongeren van Koot en Bie: ze bestaan echt! Doelgroepen benaderen op leeftijd wordt voor retailers steeds lastiger. De consument is zo oud of jong als hij zich voelt.

2. Tijdparadox: geen tijd is ook tijd
De consument van vandaag heeft meer tijd dan ooit tevoren, maar ook zoveel meer keuzes om die tijd te besteden. Dat maakt dat het oplossen van het tijdsprobleem van de consument van de belangrijkste operaties wordt van retailers.

3. Locatieparadox: het winkelhart vecht met de periferie
Retailers lijken zich in een spagaat te bevinden. Het hart van de retailers ligt eigenlijk in het winkelcentrum, maar externe factoren als bereikbaarheid en parkeerbeleid maken de stap naar buiten aantrekkelijk.

4. Brancheparadox: branchevervaging leidt tot specialisatie
Door branchevervaging lijken sommige winkels 'alles' te verkopen. Hierdoor ontstaat weer langzaam het idee van de vermaarde Utrechtse Winkel van Sinkel. Maar in veel gevallen zit er wel degelijk een slimme strategie achter die ogenschijnlijk 'vreemde' producten. Hoewel de branchevervaging funest lijkt voor de speciaalzaak, schept deze juist ook heel veel kansen voor specialisten.

5. Prijsparadox: niet alleen de prijs telt
Supermarkten, maar ook modeketens en bouwmarkten, hebben het prijswapen ter hand genomen. Daardoor lijkt het alsof prijs plotseling enorm belangrijk is geworden. Maar prijs interesseert de consument eigenlijk bar weinig. De prijs-kwaliteitverhouding is het enige dat telt.

6. Internetparadox: clicks en bricks gaan hand in hand
De opmars van internet brengt veel retailers in beweging. Een deel van hen richt mooie internetshops in om ook de online-consument te bedienen. Anderen doen dat juist niet. Zij gebruiken internet-technologie vooral om mensen naar de 'stenen' winkel te lokken. Want, zo vinden deze retailers: dáár moet het spel worden gespeeld.

7. Kassaparadox: niet iedere bezoeker is een koper
Retailers doen veel inspanningen om mensen naar hun winkel te lokken. Maar wanneer mensen eenmaal binnen zijn, lijkt het alsof de klant wordt vergeten. Onduidelijke routings en onvoldoende gekwalificeerd personeel leiden er vaak toe dat klanten toch afhaken. Het laten stijgen van het bonbedrag en de conversie zijn dé uitdagingen van vandaag en van 2010.

8. Reclameparadox: internet heeft de huis-aan-huis folder nog niet verdrongen
Het televisieaanbod versnippert. Dagbladen zien hun oplagen dalen. De huis-aan-huis folder is daarom populairder dan ooit. Toch wedden steeds meer retailers op internetmarketing: van krantgericht naar klantgericht.

9. Ondernemersparadox: regelgeving smoort kansen
Winkelketens lijken alsmaar groter te worden. Maar gek genoeg zijn er juist nu meer kansen dan ooit voor zelfstandige ondernemers. Mits de regelgeving goed wordt geregeld.

10. Schaalgrootteparadox: Groot heeft macht, klein heeft kracht.
Bron: HBD
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2006 - april | Pagina(s) 8
Categorie: Marketing, Management, Retail
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken