Goede combinatie van zonwering & glas
 
Emkon in Emmen kiest voor continuïteit
Emkon in Emmen startte 27 jaar geleden met de verkoop van zonwering. Al snel kwamen daar aluminium kozijnen en speciale glasproducten bij. Voor directeur Henk Wacker is de driedeling in het assortiment eigenlijk een logische zaak. 'Het probleem met zonwering is dat het een typisch seizoenbedrijf is. Als je enkel en alleen zonwering doet is dat bedrijfseconomisch gezien een te smalle basis.'
 
Wacker begon met Emkon in 1978. Gelijk al in het eerste jaar werd het programma zonweringproducten uitgebreid met aluminium kozijnen die in hoofdzaak werden afgezet in de projectenmarkt. Voor beide productgroepen werd in de loop van jaren een stevig landelijk netwerk van dealers opgebouwd. Deze dealers opereren zowel in de particuliere sector als op de projectenmarkt. 'Zo hebben we in de afgelopen jaren ook een stabiele positie opgebouwd in de projectenmarkt. En in de afgelopen 20 jaar hebben we als alternatieve activiteit ook ervaring opgebouwd in onze, steeds belangrijker wordende derde hoofdgroep, en dat zijn de speciale glasproducten', aldus Wacker.
Die glasproducten, waaronder aanvankelijk speciaal glas in kozijnen, werden in het begin als een soort bijproduct met name in de particuliere sector verkocht. Dus een zonwering met windscherm of luifel erbij en bijvoorbeeld ook een binnenwand van glas of een glazen deur. Maar ook vanuit de projectenmarkt kwam steeds meer belangstelling voor de glasactiviteiten van Emkon. 'In de afgelopen tien jaar zijn er ook steeds meer architecten en aannemers geweest die allerlei ingewikkelde glasconstructies bedachten. Het is eigenlijk een hype geworden en voor ons betekende dat vaak een welkome combinatie met de andere producten', legt Wacker uit.

Maatwerk
Emkon Emmen beweegt zich in de zogenoemde speciale glasproducten. Geen ruiten van gewoon enkelglas of dubbelglas, maar glas met een, zoals Wacker dat noemt, toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld glazen winkeldeuren, glazen afscheidingswanden, al dan niet met zeefdruk of folie erop, speciale schuifwanden, glazen keukenwerkbladen, tafelbladen met een speciale slijping en douchewanden.
Maar vooral ook het advies achter het product is van groot belang. Wacker: 'Wij doen het volledige traject. Klanten hebben een vraagstuk of een probleem en wij adviseren hen met betrekking tot de glassoort, de samenstelling, glasdikten en de veiligheid. En samen met een aantal grote glasfabrikanten komen we tot een stuk maatwerk met een goede en veilige samenstelling.
Voor wat betreft het veelbesproken onderwerp branchevervaging, is ook Wacker van mening dat als je in zonwering zit, je wel gedwongen bent om er wat anders naast te hebben. 'Continuïteit in de bedrijfsvoering is nu eenmaal essentieel voor het voortbestaan. Als ondernemer moet je voortdurend heroverwegen, je assortiment op een rijtje zetten en zonodig andere wegen zoeken om te voorkomen dat je in een negatieve spiraal terechtkomt. De een kiest voor de combinatie met binnendecoratie of vloerbedekking, de ander voor een combinatie met andere seizoenproducten als tuinmeubelen. Wij doen het met glas. Kijk, zonwering doe je gemiddeld een half jaar; glas en ook kozijnen worden 12 maanden per jaar gevraagd. Het gaat tenslotte om de rentabiliteit van het bedrijf.'

In de toekomst kijken is voor Wacker lastig. Maar plannen zijn er wel degelijk. Zo is men bij Emkon op het idee gekomen om de kennis en ervaring in glas breder in de markt te zetten. Het is dan ook de bedoeling een netwerk op te zetten voor wat betreft de glasproducten met gespecialiseerde dealers. 'Degelijk opgezet met een stevige landelijke dekking van zo'n 50 echte specialisten die als partner ons concept onder de naam 'Glas-IDee' kunnen verkopen', besluit Wacker.


Bedrijfsgegevens
Bestaat sinds: 1978
Aantal personeelsleden: 20-25
Directeur/eigenaar: dhr. H. Wacker
Merken (zonwering): maatwerk met eigen merk
Merken (kozijnen): Alcoa
Merken (automatische deuren): Kaba (eigen fabricage en eindmontage)
Merken (glas en beslag): diverse A-merken
Branchevereniging: Metaalunie

 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2005 - december | Pagina(s) 52,53
Categorie: Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken