Nieuwe concurrenten
 
Net als in uw land nemen bouwmarkten hier steeds meer 'branche-vreemde' artikelen in hun assortiment. Waarin mijn land echter verschilt van het uwe is dat er ook steeds meer branches zijn die dhz-assortimenten gaan verkopen. Convenience, gemak is daarbij het gat dat zij in de markt hebben gevonden. Zo heeft de National Retail Hardware Association vastgesteld, dat steeds meer drogisterijen artikelen zijn gaan verkopen die traditioneel bij de dhz-winkels werden gevonden.

De plaatselijke drogisterij wordt met name een serieuze concurrent voor de laaggeprijsde impulsartikelen die op dat moment gekocht worden omdat men toch in de winkel moest zijn voor iets anders. Dit betekent, dat de drogisterijen, samen met de supermarkten, concurrent zijn geworden voor veel dagelijkse producten en seizoenartikelen.

Toen de meeste drogisterijen nog eigendom waren van kleine zelfstandigen bestond deze dreiging nog niet. Hun winkelvloer was niet veel groter dan die van de plaatselijke ijzerwarenzaak en er was dus geen ruimte voor nieuwe assortimenten. Nu de meeste zich hebben aangesloten of zijn vervangen door grote ketens zien we deze nieuwe ontwikkeling sterk opkomen. Bovendien worden de drogisterijen in ons land steeds groter en zijn zij dus actiever op zoek naar aanvullende assortiment. Zo zijn er steeds meer drogisterijen die behoorlijke seizoensassortimenten bieden, zoals tuingereedschap met toebehoren, barbecues, tuinstoelen en Kerstdecoraties. Producten die traditioneel in onze branche werden verkocht.

Het succes van deze drogisterijen ligt hem vooral in het gemaksaspect. De meeste van deze winkels zijn zeven dagen in de week en 24 uur per dag geopend. Heeft iemand een product nodig dan kan men altijd terecht bij een drogist, terwijl de bouwmarkten een beperktere openingstijd hebben. Bovendien komen er honderden vestigingen per jaar bij.

Een recente telling leert dat de zes grootste ketens de volgende aantallen vestigingen hebben:
CVS: 4100 winkels in 27 staten
Osco: 600 winkels in 19 staten
Eckerd: 2900 winkels
Walgreens: meer dan 300 winkels
Sav-On Drugs: 800 winkels in 20 staten
Longs: 400 winkels in 6 staten

Het aantal onafhankelijke ijzerwarenzaken, die in de kleinere plaatsen actief waren, is de afgelopen tien jaar fors gedaald, terwijl het aantal convenience(gemaks)-winkels explosief is gestegen. De National Retail Hardware Association schat dat er nog zo'n 20.700 ijzerwarenwinkels zijn (van 34.000 vestigingen twintig jaar geleden) plus 10.000 bouwmarkten. Het aantal vestigingen van de zes hierboven genoemde drogisterij-ketens bedraagt al ruim 9.000!

U zult zich misschien afvragen op welke wijze drogisterijen concurren:
1) zij selecteren producten die zowel mannen als vrouwen aanspreken, die relatief goedkoop zijn, in eenvoudige verpakking en makkelijk mee te nemen;
2) geen van de aangeboden producten heeft uitleg voor of productkennis van de klant nodig;
3) de meeste drugstores zijn 24 uur per dag en zeven dagen in de week open. Door tevens een assortiment aan etenswaren aan te bieden (zoals brood, melk, vruchtensappen, koffie en snacks) worden deze zaken veel bezocht door mensen die snel even iets moeten kopen. Zij komen dan de dhz-producten tegen waarvoor ze niet een speciaal bezoek aan een bouwmarkt of speciaalzaak zouden brengen.
4) De meeste nieuwe zaken zijn groot: rond de 2000 vierkante meter.

Walgreens lijkt de keten te zijn die het meest actief is in de concurrentie met de dhz-branche. Voor seizoensartikelen heeft men bijvoorbeeld minimaal 5 meter gondola beschikbaar, plus additionele ruimte voor barbecues, tuinmeubelen en ?accessoires. De gereedschap- en elektra-assortimenten zijn daarentegen wat kleiner, ongeveer 1,5 meter elk. Lampen alleen al kunnen eveneens 1,5 meter beslaan, auto-accessoires twee meter, schoonmaakproducten drie meter. Daarnaast voert het bedrijf variërende assortimenten huishoudelijke elektrische producten.

Natuurlijk zullen de echter serieuze klussers hun benodigdheden niet in deze winkels kopen, zij zullen de bouwmarkten en ijzerwarenzaken blijven bezoeken omdat de kwaliteit daar natuurlijk beter is. Maar veel gelegenheids-klussers kopen op impuls veel artikelen die anders gekocht zou zijn bij de traditionele aanbieders. Met andere woorden een consument die een lamp of batterijen in deze drogisterijen koopt omdat men er toch is voor iets anders betekent toch een gemiste kans voor de bouwmarkt.

Om u een indruk te geven van de aanwezigheid van deze drogisterijen geef ik u hier een overzicht van drie willekeurige steden:

Indianapolis Denver Chattanooga
30 dhz-winkels 43 dhz-winkels 15 dhz-winkels
40 CVS drogisterijen 220 drogisterijen 8 CVS drogisterijen
25 Osco drogisterijen waaronder 12 11 Walgreens
25 Walgreens drogisterijen Walgreens drogisterijen en 40 andere drogisterijen


In kader in 2 kolommen:
Welke artikelen verkopen deze drogisterijen nu:
Basis assortiment:
Lampen
Kleine gereedschappen
Kleine elektra
Auto-accessoires
Sanitair-producten
Huishoudelijke artikelen
Schoonmaakmiddelen
Batterijen
Zaklampen
Hang- en sluitwerk

Seizoensassortiment:
Tuinslangen
Sproeiers
Zaden en kunstmest
Kleine afrasteringen
Tuingereedschap
Onkruidbestrijdingsmiddelen
Kerstdecoraties
Barbecues en toebehoren
Artikelen voor grasveld en patio


Onderschrift:
Een kijkje op de internet-site van Walgreens geeft een aardige indruk van het soort producten dat men in de winkels aanbied. Goed verpakt, laaggeprijsd, veel gebruikt en makkelijk mee te nemen
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Economie
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken