Missen wij de boot?
 
We hebben nog een paar weekjes te gaan en dat zit de eerste helft van 2002 er weer op. Tevreden? Of toch iets teleurgesteld over de wat achterblijvende economie? Ik heb de laatste weken nogal veel vakbroeders gesproken en daarbij is mij gebleken dat er nogal grote verschillen zijn in de beleving van dit eerste half jaar, zowel positief als negatief.

De handelaren die een wat minder half jaar achter de rug hebben, geven toch gemakkelijk de schuld aan de economie. Toegegeven, de handel die in belangrijke mate afhankelijk is van nieuwbouw heeft recht van spreken. Het aantal opgeleverde nieuwbouw woningen blijft duidelijk achter met de gestelde doelen. In bepaalde streken en regionen is er tot wel 50 procent minder nieuwbouw gepleegd. De vraag is dan: wedden we niet te veel op één paard? Onze handel is zo veelzijdig, dat het toch mogelijk moet zijn om op meerdere benen te lopen en daardoor de klemtoon in de verkoop - indien nodig - eens te verleggen.

Ik heb het al regelmatig kenbaar gemaakt en durf het nu nog wel een keer aan te geven: er ligt op dit moment een bestaande markt, zelfs financieel ondersteund door de overheid, waar onze ijzerwarenvakhandel in belangrijke mate de boot lijkt te missen. Ook hier geldt weer, de goede en actievelingen vanzelfsprekend niet meegerekend, die pikken hun graantje wel mee.

Een voorbeeld: ik krijg dagelijks telefoontjes van bedrijven en particulieren, die op zoek zijn naar beveiligingsproducten en bij hun gevestigde relaties (u dus!) vervolgens bot vangen. Men heeft er nog nooit van gehoord en weet niet waar het vandaan komt. Je zou dan kunnen concluderen dat zoiets aan de communicatie moet liggen. Ik weet echter heel zeker dat alle toeleveranciers of het nu fabrikanten of importeurs zijn, maandelijks fikse bedragen uitgeven aan reclame-uitingen. Over nieuwe en bestaande beveiligingsproducten, via vakbladen of per direct mail, gericht aan u!

Conclusie? Vakbladen worden niet of slecht gelezen en bij-sluitfolders en actiebrieven van leveranciers worden direct na aankomst in het vierkante of ronde archief geworpen. Vakbladen lezen, beurzen bezoeken, producttrainingen bijwonen of zelf organiseren zijn de belangrijkste informatiebronnen om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen, om daardoor makkelijker andere en nieuwe verkoopkanalen actief aan te boren.

Het is bijna vakantietijd, stap nu actief in en maak gebruik van alle mogelijkheden die u gevraagd of ongevraagd worden aangeboden. Dan kunt u in ieder geval in deze zomerperiode nog een leuke extra omzet draaien. Wanneer u dit nu doet, ben ik ervan overtuigd dat u er ook na de vakantie mee door zult gaan. De doelstelling van de politie, handel en industrie is duidelijk: dit jaar 120.000 bestaande woningen verbeteren en aanpassen aan de eisen van PKVW.

U hoeft alleen maar mee te liften, de trein loopt.

Groeten en tot de volgende maand,

Paul
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Economie
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken