Brancheverrijking
 
Column Marketing
Terwijl dhz-ketens over elkaar heen buitelen om de goedkoopste DVD-speler of televisie aan te bieden, zoeken sommige retailers naar andere mogelijkheden om hun diensten te vergroten. Zij vinden de oplossing niet in nog meer spullen uit Azië, maar in diensten. Hema verkoopt woonverzekeringen en energie; Kruitvat stapt in leningen. Opvallend genoeg is die trend binnen bouwmarkten nauwelijks te ontwaren. Terwijl deze plek zich bij uitstek leent voor het aanbieden van diensten. Klanten die voor duizenden euro's meubels, keukens of badkamers kopen, hebben er ongetwijfeld ook behoefte aan om hun opstalpremie en/of inboedelverzekering te verhogen. Of wat denkt u van de mogelijkheid om hypotheken te verhogen, zodat die mooie badkamer of keuken toch bereikbaar wordt? Ja zeker, de Hypotheker bij de Gamma! Dat zeg ik.
Concurrenten uit de financiële wereld zullen deze inspanningen ongetwijfeld bestempelen als branchevervaging. Ook Kruitvat kreeg de afgelopen maanden veel over zich heen toen het aankondigde leningen te gaan verkopen. Maar ik zie het als brancheverrijking. Van een dergelijke dienstverlening profiteren retailers dubbel. Ze krijgen provisie of aanbrengpremies én verkopen extra spullen. Dat zijn welkome euro's in een tijd waarin het op z'n zachtst gezegd niet goed gaat in deze branche.

Maar op het gebied van diensten liggen er nog veel meer kansen. Het aanbieden van installatiediensten of loodgieterswerk is nog steeds geen gemeengoed in de dhz-branche. En ik verbaas me ook over het feit dat energiemaatschappijen nauwelijks actief zijn binnen de dhz-markt. Energiemaatschappijen hebben bij uitstek bij bouwmarkten de kans om klanten te verleiden tot een overstap naar een andere maatschappij. Of wat te denken van huurboilers en -cv-ketels? Waarom kun je in een bouwmarkt wel tientallen verschillende thermostaatkranen kopen, maar geen hoogrendementsketel huren? Het zijn in mijn optiek zeker mogelijkheden waarmee de dhz-branche zich kan verrijken. Het aanbieden van energieoplossingen zijn onderwerpen die erg goed passen bij prettig wonen. Klanten staan dus gemakkelijker open voor dergelijke informatie en zullen het ook niet vreemd vinden als hun bouwmarkt zulke producten aanbiedt. Sterker nog; ik denk dat bouwmarkten zich met dergelijke producten veel meer kunnen neerzetten als autoriteit. op het gebied van prettig wonen, in plaats van die grote winkel die werkelijk van alles verkoopt.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2005 - september | Pagina(s) 13
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken