Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
 
Meer klus voor je geld bij Klusloods
 
Nieuw bouwmarktproject Maxeda DIY
Dennis van de Bijl en Martijn Kip delen hun reis naar het nieuwe bouwmarktproject, recentelijk geopend (begin mei) als pilotwinkel. Klusloods in Deventer is gevestigd in het pand waar tot eind januari nog een Praxis zat. Klusloods van Maxeda DIY Group is een nieuw bouwmarktconcept voor de professionele en prijsbewuste doe-het-zelver. 
 
Van de Bijl is al 28 jaar actief in de doe-het-zelf-branche en begon zijn carrière op de werkvloer bij Praxis. Door de jaren heen heeft hij verschillende functies bekleed en nu is hij Format Specialist bij Maxeda. Kip zit al ruim 30 jaar in de branche. Ooit begonnenals stagiair bij Praxis, is hij tegenwoordig Manager merchandising, spaceplanning en signing bij Maxeda DIY Group. Samen met een klein team hebben zij het concept van Klusloods in Deventer (Woonboulevard De Snipperling) van A tot Z uitgewerkt. 

Geheim project
Klusloods werd onverwachts gelanceerd, wat voor velen als een verrassing kwam. Kip legt uit dat het een bewuste keuze was om het project onder de radar te houden. \"Toen we rond 27 april de aankondigingsfolder met de posteractie verspreidden en op 1 mei het logo op het pand plaatsten, ging het balletje rollen. De lokale krant kwam als eerste een kijkje nemen en kort daarna belden de eerste leveranciers al. We wilden iets neerzetten waar we alle tijd en aandacht aan konden besteden. Het voelde als een speeltuin waar we met een klein team van acht personen volledig de vrije hand hadden. Je kunt van te voren op papier van alles bedenken, maar je weet dat alles anders gaat uitpakken in de praktijk, dus hoe mooi is het dat Maxeda DIY Group ons in vertrouwen heeft genomen om er een prachtig project van te maken?”

Niet zonder slag of stoot
Bij binnenkomst lijkt alles te kloppen; de schappen zijn strak en goed gevuld, de aanduidingen boven de stellingen vallen goed op en zijn overzichtelijk en het personeel staat met oprechte interesse achter de balie. Maar dat de ontwikkeling van Klusloods niet zonder slag of stoot is neergezet, is wel duidelijk. Van de Bijl vertelt dat personeelsleden, die voorheen in hetzelfde pand bij Praxis werkte, best wel in shock waren toen ze hoorden dat ze de winkel wilden verbouwen en een totaal ander concept wilden creëren. \"We hebben al het personeel vanaf het begin betrokken bij het proces, van het uitzoeken van nieuwe bedrijfskleding tot de invulling van de winkel.” Kip: “Er waren veel momenten van vallen en opstaan: stellingen werden meerdere keren opgebouwd, geplaatst en weer afgebroken, producten werden in het schap gezet, vervolgens weer verplaatst en weer opnieuw geplaatst. Samen met het team ontdekten we de beste manier om de winkel in te richten. Het was geen gemakkelijke weg, maar we zijn erg trots op het resultaat.”

Klantfeedback cruciaal
Van de Bijl benadrukt het belang van klantfeedback voor de optimalisatie van de winkel. \"We staan voorlopig vaak op de winkelvloer om te observeren welke klanten er binnenkomen en wat hun verwachtingen zijn. De feedback van klanten is voor ons cruciaal om het concept te kunnen finetunen. Onze klanten zijn de sleutel tot ons succes en we willen graag horen wat zij van de winkel, het assortiment en onze service vinden en vooral ook waar we nog beter kunnen scoren.”

Terug naar de basis
Kip legt uit wat Klusloods onderscheidt van andere bouwmarkten. \"We wilden terug naar de basis, naar een functionele en technische bouwmarkt zonder poespas. Een overzichtelijke winkel waarin al het assortiment voldoende op voorraad is en met lage prijzen. Consumenten zijn tegenwoordig prijsbewuster vanwege de inflatie en hoge prijzen en daar spelen wij op in. Consumenten willen geen honderdduizend verschillende merken en soorten, maar willen een goed product tegen een lage prijs. En dat is wat wij ze bieden bij Klusloods.”

Overzichtelijk, makkelijk en efficiënt winkelen
“Meer klus voor je geld” is het motto van de heren. Bij Klusloods leveren ze alles uit voorraad (behalve deuren) en wat je ziet is wat je krijgt. De heren benadrukken dat ze er zijn om zowel de doe-het-zelver als de professionele klusser te ondersteunen met lage prijzen, voldoende voorraad, duidelijke navigatie en een prettige winkelervaring. Kip voegt toe dat de artikelen op show hangen en met een nummer verwijzen naar de voorraad, waardoor klanten eenvoudig het juiste product uit het schap kunnen halen. Dit maakt winkelen overzichtelijk, makkelijk en efficiënt.

De reacties op Klusloods zijn tot nu toe positief, aldus van de Bijl. \"We zijn pas net open, maar klanten vinden de winkel prettig en overzichtelijk, waarderen de voorraad en vooral de lage prijzen. We hanteren het principe van \'Every day low price\'. Voorlopig blijven we ons ontwikkelen in onze pilotwinkel en willen we nog beter aansluiten bij de wensen van zowel consumenten als professionals. We zijn bijvoorbeeld al vanaf 7.00 uur geopend om professionals te kunnen bedienen voordat ze bij een klus aanwezig moeten zijn. Zo kunnen ze efficiënt werken op klus. We bieden tevens extra diensten aan, zoals betalen op rekening.”

Werken aan een succesformule
Klusloods is een terugkeer naar de basis van wat een bouwmarkt zou moeten zijn: een plek met een overzichtelijk en compleet assortiment bouwproducten, zonder onnodige extra\'s, maar met scherpe prijzen en een focus op de behoeften van zowel doe-het-zelvers als professionals. De 4.000 vierkante meter grote winkel biedt diverse bouwmaterialen, zoals hout, isolatie, gereedschappen, ijzerwaren, installatiematerialen, verf, vloeren, kasten, keukens en badkamers. Naast het overzichtelijke assortiment met elke dag scherpe prijzen, bieden ze ook interessante pallet pakkers. Deze producten hebben ze speciaal en eenmalig ingekocht en zijn daardoor de goedkoopste in de markt, maar hebben ook een beperkte hoeveelheid. Beiden heren zijn vastberaden om Klusloods tot een succesformule te maken en kijken ernaar uit om de winkel verder te ontwikkelen in samenwerking met hun collega’s en klanten. Naar een volgend filiaal kijken ze eveneens uit, maar ze gaan zich eerst richten op de pilotwinkel in Deventer en willen daar voorlopig de volledige focus op leggen.
 
 
 
KWM• Karwei Management | 2024 - mei | Pagina(s) 10
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening