De toekomstige concurrentie uit China
 
Richting 2030 wordt China naar verwachting de grootste economie ter wereld. Het land is op vele vlakken het Westen, waar we vaak vooroordelen hebben over de manier waarop Chinese bedrijven en platforms werken, voorbijgestreefd. De digitale technologiebedrijven van vandaag in China zijn de concurrenten van de toekomst. En morgen is hier eerder dan je denkt.

China heeft zich ontwikkeld tot een broedplaats voor digitale innovaties met een snelle opeenvolging van ontwikkelingen. Onder aanvoering van giganten als Alibaba, JD.com en Pinduoduo is uitgegroeid tot de grootste speler op de wereldwijde e-commercemarkt. Bovendien zijn er geheel nieuwe e-commerce modellen ontstaan, waarbij Chinese internetbedrijven steeds actiever worden in het Westen.

Voorheen waren Chinese fabrikanten bijna uitsluitend afhankelijk van de traditionele toeleveringsketen om hun producten te verkopen: merkeigenaren, importeurs of groothandels kochten deze in om die vervolgens met een (flinke) winstopslag aan te bieden. Met de opkomst van Chinese platforms die commissie vragen, is dat verleden tijd. Chinese fabrieken kunnen de westerse consument nu rechtstreeks bereiken.

In een grenzeloze en enorm transparante wereld is de traditionele waardeketen (producent-groothandel-retailer-klant) de afgelopen decennia veranderd in een waardewiel; een flexibel netwerk waarin de klant centraal staat. Door deze verschuiving is de traditionele waardeketen ontwricht en neemt de (internationale) concurrentie steeds verder toe.

Als producenten de marge in de waardeketen niet meer met partners hoeven te delen, kunnen zij verticalisering (het controleren en regisseren van de waardeketen) inzetten als wapen. Ze kunnen hogere marges realiseren of het voordeel teruggeven aan de eindklant door lagere prijzen te vragen. Zo ontstaan businessmodellen waarin exact dezelfde producten uit exact dezelfde fabrieken worden aangeboden tegen veel lagere consumentenprijzen dan voorheen mogelijk was.

Veel Chinese ondernemingen hanteren uiterst innovatieve en ontwrichtende bedrijfsmodellen. China heeft ons jarenlang gekopieerd en het is geen schande om goede ideeën terug te kopiëren. Laten we daarbij vooral ook kritisch blijven op ons eigen consumptiegedrag.

Olaf Zwijnenburg, in samenwerking met Peter van Heerde
 
 
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2024 - mei | Pagina(s) 27
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
Met hoeveel procent verschilt uw omzet dit jaar van vorig jaar?