Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
 
“Niet snel nee verkopen, dat is echt ons DNA”
 
Finalist Zonvakker van het Jaar: Ambiance Goes & Deurtotaal
Om meerdere redenen is 2024 een bijzonder jaar voor Sonja en Eddy Hillebrand; 30 jaar ondernemerschap, waarvan inmiddels meer dan 27 in de zonweringsbranche én een kwart eeuw Ambiance, zoons Raymon en Eduard worden officieel mede-eigenaar van het familiebedrijf, het wordt het eerste volle jaar op de nieuwe locatie én Ambiance zonwering & Deurtotaal staat in de top drie voor de Zonvakker van het Jaar en maakt daarmee kans om dit jaar de award te winnen. In gesprek met twee generaties ondernemers in zonwering.
 
Ontwerper en maker van designmeubelen, lasser, constructiebankwerker, zelfs – tot ze last kreeg van kapperseczeem – kapster; Sonja Hillebrand heeft van alles gedaan voor ze ‘in de zonwering’ terecht kwam. Hetzelfde geldt voor echtgenoot Eddy. Al drie decennia zijn de twee actief als ondernemer, maar het was pas toen ze aan de slag gingen in de zonweringsbranche, dat ze echt gegrepen werden. Inmiddels alweer heel wat jaren geleden, maar ze weten het nog goed: ze begonnen een tweede vestiging van een zonweringsbedrijf in Numansdorp; hun eigen bedrijf, maar met dezelfde naam, ZTN Yerseke “Zodat we meteen heel groot zouden lijken. We gingen in heel Zeeland folderen. Toen we volop respons kregen en mensen gingen vragen waar ze onze showroom konden vinden, zijn we snel op zoek gegaan naar een ruimte om te huren; dat werd op de woonboulevard aan de Marconistraat in Goes, onder de naam Zonwering Teba Nationaal. In 1999 werd dit de naam Ambiance zonwering Teba Nationaal. Drie jaar later kochten we een eigen pand in Goes, aan de Livingstoneweg, waar we vervolgens 23 jaar gezeten hebben. In 2005 werd de naam aan gepast naar Ambiance zonwering Goes & Deurtotaal, vanwege de enorme vraag en omzet in garagedeuren.” Sonja lacht: “We zijn dus ooit begonnen met niks, alleen een vaste telefoon, een mobiele Nokia en een bus, met veel technische kennis, wilskracht en ondernemerschap. In 2017 openden we een tweede vestiging in Koudekerke: Ambiance zonwering Koudekerke & Deurtotaal. Het is net als met topsport; je moet onderaan beginnen, maar je moet jezelf vooral afvragen: waar wil ik eindigen? Dat is de sport. Wij hebben ons destijds voorgenomen: we gaan onszelf dit aanleren en dat gaan we heel goed doen.” En dat lukte. Met de combinatie van de zonweringsbranche en de technische achtergrond van beide ondernemers, vielen de puzzelstukjes voor Eddy en Sonja Hillebrand op hun plek. “Ik geniet van het ondernemerschap, het samenwerken en openstaan voor andere mensen en meningen, het met elkaar doen. We zijn echt een familiebedrijf. Niet alleen met onze zoons, maar ook met onze medewerkers, velen werken hier al heel erg lang”, vertelt Sonja. “Ons belangrijkste doel is de eindgebruiker tevreden stellen en volledig ontzorgen, een mooi concept neerzetten en altijd kansen en mogelijkheden zien, iets wat Eduard en Raymon precies zo hebben. Daarom gaat het zo goed en groeien we zo hard.”

Alleskunners en specialisten
Heel bewust kiezen ze voor specialisatie; ieder op z’n eigen terrein de diepte in qua kennis en ervaring. “Onze mensen kunnen alles, we gaan verder dan alleen de basis, maar ieder heeft wel z’n eigen specialiteit.” Dat geldt ook voor de tweede generatie Hillebrand, die sinds vijf jaar volop meedraaien in het familiebedrijf. Raymon focust op business-to-business en Eduard heeft bouwkunde gedaan, de aannemersopleiding en is technisch onderlegd. Sonja’s specifieke taken zijn planning, organisatie en personeel – “En daarnaast kun je mij inzetten waar je wil” – en Eddy houdt zich bezig met de grote, overkoepelende opdrachten en projecten, én zet zich al jaren keihard in voor de branche, onder meer als voorzitter van brancheorganisatie Romazo.

Er werken momenteel 26 mensen (m/v) fulltime en parttime bij het Zeeuwse bedrijf, waarvan tien vaste monteurs. “We zijn altijd op zoek naar nieuwe mensen, maar tot op heden mogen we niet klagen over het aanbod, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het ook nu weer lukt”, aldus Sonja. Ze vult aan: “Wij zoeken mensen die wat kunnen, maar nog belangrijker is iemands motivatie. We willen geen mensen die chagrijnig of ongemotiveerd rondlopen, dan is het tijd voor een bakje koffie met mij. Mensen die consequent mopperend rondlopen, dat heeft effect op het team, daar zijn we heel scherp op.”

Eigen stempel
Het ligt in de planning de twee zoons dit jaar officieel mede-eigenaar van Ambiance Goes te maken. Niet dat Sonja en Eddy plannen hebben op korte termijn te stoppen, maar ze kiezen heel bewust voor een overlappend traject, waarin de beide generaties naast elkaar werken en profiteren van elkaars toegevoegde waarde. De kennis en ervaring van Eddy en Sonja versus de frisse blik en de visie van de nieuwe, jonge generatie. “Wij zijn ooit spontaan begonnen en moesten op dat moment maar afwachten waar we zouden eindigen, de jongens zijn ingestapt op een rijdende trein en geven zoveel gas dat we nu een sneltrein zijn. Zij zijn begonnen in een goedlopend bedrijf, maar voelen daarnaast ook de behoefte hun eigen stempel te drukken”, aldus Eddy. En die kans krijgen ze ook. Dat hun zoons voor het familiebedrijf kiezen, was één van de belangrijkste redenen afgelopen jaar te verhuizen naar de nieuwe, huidige locatie; een showroom met flink meer meters – qua oppervlakte een verdubbeling -, een andere indeling en hoge plafonds. Het waren Raymon en Eduard die verantwoordelijk gemaakt werden voor de inrichting. Sonja: “Ze hebben budget gekregen en wij hebben ons er niet mee bemoeid. Als wij dat traject hadden gedaan, hadden we weer hetzelfde gekregen. Zij hebben echt andere ideeën dan wij ooit hadden.” Een voorbeeld: de plafonds in de showroom werden zwart gemaakt. “Rustiger, de aandacht gaat nu niet naar boven, maar naar onze opstellingen. Voorheen was de binnenzonwering wat weggedrukt in een hoekje, nu gaat de blik er meteen heen. We horen klanten ineens vragen: ‘goh, doen jullie dat ook?’ Natuurlijk was het voor Sonja en Eddy best lastig af en toe, het loslaten, maar aan het eind van de rit zijn we allemaal superblij met hoe het geworden is, het resultaat is top!” vertelt Raymon. Wat de nieuwe generatie verder anders doet? Eduard: “Onze ouders vinden alles meer vanzelfsprekend, omdat iedereen weet wat ‘ie doet. Wij willen dingen meer structureren, duidelijke processen afspreken, een heldere taakverdeling.” Het blijkt prettig te werken, zo ervaren ook Sonja en Eddy. Net als de in de showroom doorgevoerde veranderingen. “We gaan ervoor onze klanten compleet te ontzorgen, daar focussen we nog meer dan voorheen op”, geeft Raymon aan. “Daarom willen we hier ook het totale plaatje laten zien en aanbieden. Niet alleen de zonwering, garagedeuren en de overkappingen, maar ook de aankleding erbij; vloerkleden voor indoor en outdoor, heathers, Outdoor tuinmeubelen, gordijnen voor in- en outdoor. Tegelijkertijd hebben we het bewust niet te vol gezet, we willen overzicht houden. De uitstraling en presentatie klopt nu veel meer, dat merken we ook in de verkoop.”

Thuisfront
Ze vormen een hecht team, de twee generaties Hillebrand, hun medewerkers en sinds kort ook Eduards vriendin Simone, in de verkoop als stylingadviseur. “Buiten de werkvloer is er ook privécontact tussen medewerkers, als we nieuwe mensen aannemen kijken we echt of iemand in het team past. En regelmatig worden er leuke uitjes georganiseerd, waarbij ook partners en kinderen vaak betrokken worden. Het is belangrijk dat het thuisfront ook weet wat we hier doen.”

Wekelijks gaan Eduard en Raymon een dag mee met de monteurs. “Om feeling te houden. Maar we vinden ook dat iedereen hier alles moet doen en leren, ook de verkopers. Afgelopen week is Sonja nog een dag met Simone samen op pad geweest om raamdecoratie te monteren bij een klant.” Wanneer je met de hele familie in hetzelfde bedrijf werkt, schuilt het gevaar erin dat er altijd, ook thuis, over werk gepraat wordt. “Daar moeten we alert op zijn, maar we kunnen wel steeds beter loslaten”, meent Sonja. Waarop Raymon lachend reageert: “Toen we vroeger klein waren en het ging aan tafel over het bedrijf, dacht ik echt weleens ‘kun je ook ergens anders over praten?’, maar nu doen we dat zelf ook.”

Trots
Waarom denken ze dat Ambiance zonwering & Deurtotaal is genomineerd voor de Zonvakker van het Jaar award? Het antwoord is unaniem: “Hoe wij met ons vak bezig zijn, de omslag naar deze locatie. Het feit dat we een echt familiebedrijf zijn. En vanwege de grote betrokkenheid bij de branche in het algemeen.” Sonja: “Als ik zie wat er bestaat aan zonweringsbedrijven in Nederland, dan vind ik ook best dat wij genomineerd mochten worden. Er zijn niet zoveel bedrijven als wij hebben.” Ze spreekt namens iedereen als ze zegt: “We zijn trots op wat we hier neergezet hebben, dat zijn we echt. En ook op ons team. We gaan straks naar de finaledag ook absoluut met z’n allen, met de bussen naar Bussum. Wat de uitslag ook wordt, we gaan er sowieso een mooie dag van maken.” Die trots op het bedrijf wordt gedeeld door de medewerkers. “Onze monteurs vinden het ook geweldig dat we genomineerd zijn. We doen het met elkaar, iedereen hoort erbij. Op zaterdag werkt hier een jongen van vijftien die wekelijks alle bussen wast. Als we een uitje hebben, is hij er ook bij. En ja, ook hij is trots.”

Teamspirit
Het ‘met elkaar doen’ komt ook tot uiting in de manier waarop de werkdag start in Goes. Als de monteurs om kwart voor zeven verzamelen, zodat ze om half acht bij de eerste klant zijn, is er altijd iemand van de Hillebrands of van het kantoor aanwezig. “Commitment, even samen de dag opstarten. En ook het goede voorbeeld geven, er zelf ook op tijd zijn”, aldus Sonja. “Bovendien, op die manier hoor en zie je het meteen als er iets speelt.” Ze geeft een concreet voorbeeld; de monteur met een ziek kind, hup, naar huis, dan vallen ze zelf in als het moet. Een medewerker met andere problemen? Dan wordt er hulp ingeschakeld. “Nogmaals, je vormt een team, je doet het samen. Het voordeel is, dat wij heel flexibel zijn. We kunnen als het moet alle vier zelf op de bus springen.” Andere pluspunten, die de top drie positie verklaren? “Onze goede aftersales, de 24/7 storingsdienst. Afgelopen zomer belde het ziekenhuis uit Vlissingen, dat er een scherm los aan de gevel hing. Ze hadden veertien bedrijven gebeld, wij waren de eerste die ja zeiden en er direct heengingen. Dat levert vervolgens een mooie nieuwe klant op, maar het begint in zo’n geval bij servicegerichtheid, ook als wij niet degene zijn geweest die dat scherm oorspronkelijk geplaatst hebben.”

Durf en flexibiliteit
Sonja somt verder op: “Onze flexibele inzet, meedenken, kijken wat er – ook budgettechnisch – mogelijk is binnen de wensen van klanten. We zijn goed geautomatiseerd, altijd bezig met procesverbetering, we zorgen dat ons personeel goed opgeleid is en regelmatig bijgeschoold wordt én onze marketing is perfect georganiseerd; in de basis vanuit Ambiance, maar daarnaast zijn we zelf ook actief op sociale media.” De nieuwe generatie voegt daaraan toe: “We maken goede afspraken, zorgen dat mensen en instellingen weten wie we zijn. En we horen graag terug hoe we het gedaan hebben. Dat betekent ook doorvragen als er iets niet goed gaat.”

Tot slot, het goed doen betekent soms ook: voorbij het standaardverhaal kijken, zeker als het gaat om complexe projecten. “Iedereen kan een product uit een boek verkopen, maar je komt soms situaties tegen die niet standaard zijn, dan moet je verder denken, creatief zijn, om te zorgen dat het wel kan”, aldus Eddy. “Zo zijn we ook ooit begonnen. Waar iedereen nee riep, zeiden wij ja. We durfden meer. Sonja en ik komen allebei uit de constructie, en nu hebben we Eduard erbij, die is afgestudeerd als aannemer. Hij wil dat iets veertig jaar goed blijft, denkt niet in korte termijn oplossingen. Ook Raymon ziet veel kansen zakelijk en netwerken blijft een sport. Niet snel nee verkopen, complexe projecten durven oppakken, dat is wel echt ons DNA.”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2024 - februari | Pagina(s) 38
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
Met hoeveel procent verschilt uw omzet dit jaar van vorig jaar?