Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto
 
“De kracht van een goede oplevering zit in de samenwerking”
 
Frits en Jethro van Veelen, Driekleur Besturingen:
Op een prachtige locatie in het Noorden van ons land, bevinden zich het kantoor, magazijn en het ‘testcentrum’ van Driekleur-Besturingen, het bedrijf dat in 2018 werd opgericht door Frits van Veelen en waar inmiddels ook zoon Jethro van veelen alweer een aantal jaren een rol heeft. De ervaring van Frits in de zonweringsbranche gaat overigens decennia verder terug. ZVM• ging in gesprek met de ondernemers over hun oorsprong, expertise, doelen en beweegredenen. En het belang van goede samenwerking.
 
Een klein stukje geschiedenis. Al sinds 1912 zet de familie Van Veelen zich in voor de zonweringsmarkt; Frits, de vierde generatie, is al vanaf de jaren ’80 actief in de branche. In 2005 zette hij zijn eigen project-zonweringsbedrijf op, hieruit is later Driekleur-Besturingen geboren. ‘’Het (zonwering)bedrijf deed het goed en boekte continu vooruitgang, maar evenals het gros van de markt, liepen ook wij regelmatig tegen problemen aan in de besturingstechniek. Normaliter was de vuistregel in de projectenmarkt: ‘Na het kozijn moet u een elektricien bellen’.” Niet erg ontzorgend, vond Frits, die daarop besloot deze techniek verder naar zich toe te trekken. Hij vertelt: “We hebben een elektricien in huis gehaald en kennis op laten doen in de besturingstechniek én in de zonwering; al snel breidde onze kennis zich uit. Vanaf dat moment zijn wij begonnen met het aanbieden van onze kennis en ervaring aan andere ondernemers die nog een klein zetje nodig hebben. Feitelijk was dat het begin van Driekleur-Besturingen.

Na een aantal jaren alle lijnen uitzetten en nog meer kennis en ervaring opdoen, hebben wij in 2021 besloten ons volledig in te zetten voor ondersteuning van de zonweringsmarkt op het gebied van de besturingstechniek, en is het zonweringsbedrijf verkocht. De reden hierachter was de economische tijd in combinatie met mijn leeftijd.” Jethro vult aan: ‘’ik wilde mij volledig gaan richten op de besturingstechniek, om daarmee blije gezichten te realiseren. De zonwering zelf gaat vaak al goed, maar in de besturing zit de kink in de kabel’’.

Onafhankelijke expertise
De vijfde generatie, Jethro van Veelen, kwam een paar jaar geleden aan boord van het familiebedrijf. In de jaren daarvoor droeg hij al een steentje bij in weekenden en vakanties en deed hij er zijn stage; inmiddels is hij alweer een aantal jaren fulltime werkzaam bij Driekleur-Besturingen en ligt het in de lijn der verwachtingen dat hij het bedrijf van vader Frits straks voortzet. “Voor mij prettig te weten dat er opvolging klaarstaat. Een goed bedrijf is altijd te verkopen, zeker als je iets unieks doet zoals wij, maar het maakt het extra mooi als je het in vertrouwde handen neer kan leggen”, aldus Frits. "Wij zijn ooit begonnen met het oplossen van besturingsproblemen voor onze eigen projecten, inmiddels doen we dat niet meer, maar zetten we ons in voor andere bedrijven in het hele land. Natuurlijk zijn er ook andere aanbieders, maar veel daarvan opereren binnen hun eigen belangen, systemen en merken. Het is vergelijkbaar met naar een Mercedes-dealer gaan voor hun beste auto: je krijgt de beste Mercedes, maar dat betekent niet per se dat je de beste auto hebt. Bij ons ligt de focus op wat het beste past bij het project. Wij zijn niet gebonden aan één merk en werken met topmerken als Somfy, Tedsen, Vestamatic en sensormasten van Zonja, waardoor we altijd de oplossing kunnen bieden die het beste aansluit bij de specifieke behoeften van elke klant."

Jethro: "Besturingstechniek is een complexe materie en ook wij leren elke dag weer iets nieuws. Het is begrijpelijk dat het voor zonweringbedrijven uitdagend kan zijn om dit zelf volledig op te pakken, gezien de specifieke kennis die hiervoor nodig is. Onze kracht ligt in onze onafhankelijke expertise, waarbij we objectief de beste oplossing kiezen op basis van het project en de wensen van de klant. Hierdoor kunnen we bedrijven ontzorgen en hen helpen om altijd het optimale resultaat te bereiken."

Service en renovatie
“Ons ‘unique selling point’: onze werkwijze, goede administratie, duidelijke communicatie en afspraken, een wereldwijde dekking en natuurlijk onze expertise. Waar wij vaak tegenaan lopen zijn installaties die zo’n 20 of 30 jaar geleden zijn geïnstalleerd en waar sindsdien nooit meer onderhoud of andere werkzaamheden aan zijn verricht. In vrijwel elk object waar wij komen lopen gebruikers tegen problemen aan. Onze werkzaamheden bestaan dan ook voor een belangrijk deel uit service, herstel en renovatie’’, vertelt Jethro. “Dit doen wij overigens voor álle merken. In de praktijk komen wij zoveel ellende tegen. In een nieuwbouwsituatie zie je bijvoorbeeld dat de zonweringspecialist nieuwe zonwering monteert en de installateur de installatie standaard aankoppelt op zijn gebouwbeheer- of klimaatinstallatie.” Onlogisch, meent Van Veelen. Want op het moment dat er onderhoud of service nodig is, wordt niet de elektricien ingeschakeld, maar de zonweringspecialist die de zonwering geleverd heeft. Frits: “Het zou veel logischer zijn, om het inregelen van de besturing al vanaf de installatie aan het zonweringbedrijf over te laten. En dus niet pas tijdens het onderhoud. Zo wordt vanaf de eerste ingebruikname de zonwering optimaal en op de juiste manier benut.”

Twee werelden samen
Voor zonweringbedrijven die deze missie en visie delen, is er Driekleur-Besturingen. Zij adviseren en ondersteunen zonweringdealers als het gaat om het inregelen, maar ook het bieden van service en onderhoud op het gebied van de besturingssystemen. “Ga uit van je eigen krachten en laat het specialistische werk aan specialisten over,” aldus vader en zoon Van Veelen. Jethro geeft een voorbeeld: “We kwamen laatst bij een dame in een verzorgingstehuis, waar we de besturing van de zonwering moesten herstellen. ‘Kijk eens mevrouw, hij doet het weer.’ Waarop zij zei: ‘Weer?! Ik woon hier sinds 2018 en het heeft nog nooit gewerkt.’ Zo’n verhaal is geen uitzondering helaas.”

"Driekleur-Besturingen werkt samen met zowel zonweringbedrijven als elektrotechnische bedrijven. Waar zonweringbedrijven soms extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van elektrotechniek, ontbreekt bij elektrotechnische bedrijven vaak de specifieke kennis over zonwering. De verschillen tussen markiezen, screens of uitvalschermen, het juist instellen van windgevoelige systemen… Wij brengen deze twee werelden samen”, aldus Jethro. “Onze servicetechnici hebben allemaal een sterke achtergrond in de zonweringsbranche. Sommigen zijn in die wereld opgegroeid, terwijl anderen vanuit hun technische expertise eerst enkele maanden ervaring hebben opgedaan in de zonwering om hun kennis te verbreden. Hierdoor beschikken onze medewerkers over een combinatie van vaardigheden op zowel het gebied van zonwering als elektrotechniek."

Ongrijpbaar
Sinds Frits en Jethro van Veelen hun focus volledig op Driekleur-Besturingen hebben, is het hard gegaan. “Groeien is mooi, maar het moet niet te hard gaan, dan loop je jezelf voorbij”, aldus Frits. Jethro vult aan: “Wij zijn geen mensen van de tabelletjes, veel gaat hier op gevoel, organisch, maar we zien onze omzetten sinds 2021 jaarlijks met zeker 150 procent stijgen.” Dat gaat niet vanzelf. Uitleggen wat Driekleur-Besturingen doet en kan betekenen, blijft belangrijk. “Wat wij doen is voor dealers soms enigszins ongrijpbaar. Je weet niet altijd waar de oorzaak van een probleem in de besturing zit. Soms zien we het meteen, soms moeten we dagen zoeken om met een oplossing te komen. Bovendien, wat wij leveren is niet meteen zichtbaar. Een mooie zonwering, met een fraai doek, prachtig, dan zie je echt wat je krijgt. Dan komen wij en oké, daarna gaan de schermen omhoog. Heel functioneel, maar je ziet er niks van. Onze producten geven niet meteen dat warme gevoel”, aldus Frits. Maar, zo voegt hij daaraan toe: “Veel (toekomstige) problemen kunnen voorkomen worden door het goed inregelen van de besturingssystemen. Dat is complexe materie, met vaak ICT-gerelateerde uitdagingen. Wij hebben de expertise én gecertificeerde E-monteurs en installateurs in huis om dit goed te regelen. Dat doen we niet onder onze eigen naam, maar onder de vlag van het bedrijf dat ons inhuurt. Daarmee kan de zonweringspecialist het totale pakket aan zijn klant aanbieden en zorgen we er samen voor dat we klachten van eindgebruikers voorkomen of snel kunnen oplossen.” Waar het uiteindelijk met name om gaat, aldus Frits en Jethro, is samenwerking. “Daarmee staat of valt alles. Een goede samenwerking tussen alle partijen voorkomt ergernis en oponthoud, het zorgt voor een vlotte oplevering en natuurlijk voor een optimale werking van de zonwering en daarmee een langere levensduur. En dat is uiteindelijk natuurlijk wat de klant wil.”

Complexiteit wegnemen
Nog even terug naar het doel waarmee Frits zijn bedrijf Driekleur Besturingen heeft opgericht. Eerder gaven vader en zoon al aan dat de producten en diensten die zij aanbieden vaak minder tastbaar zijn, waardoor het voor klanten soms moeilijker is volledig te begrijpen wat ze doen. Dit kan leiden tot onduidelijkheid en in sommige gevallen zelfs tot ontevredenheid. Frits geeft aan hoe jammer hij dat vindt: 'Wij hebben onszelf juist opgericht met als doel de rest van de markt te ontzorgen en, vanzelfsprekend, om eindgebruikers tevreden te stellen. Hoewel het begrijpelijk is dat technische systemen soms complex kunnen zijn, is het onze missie om die complexiteit voor onze klanten weg te nemen. Door duidelijke communicatie en het leveren van betrouwbare oplossingen streven we ernaar frustraties te verminderen en een positieve ervaring te bieden. Het is belangrijk voor ons dat zowel onze partners als eindgebruikers erop kunnen vertrouwen dat wij de nodige expertise en service leveren, zodat zij zich geen zorgen hoeven te maken over de technische kant van zaken."
 
 
 
Zonvak Magazine | 2024 - september | Pagina(s) 32
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Deze pagina printen
Maak een PDF bestand van dit artikel
Vertaal via Google
Uw mening
Met hoeveel procent verschilt uw omzet dit jaar van vorig jaar?