Vragen stellen in plaats van antwoord geven
 
Column Olga
“Weet je wat mij nou opvalt als ik met jou door de showroom loop?” zeg ik tegen een filiaalmanager van een keukenbedrijf. “Dat iedereen hier wel wat aan jou te vragen heeft.” “Tja logisch toch? Ik ben hun baas, tsssssss, dan moet je eens bij ons in een werkoverleg komen zitten: ik praat wat weg op een dag. Soms word ik er ook weleens gek van, dan denk ik, waarom weet jij dat nog steeds niet dan, want ik heb het al vaak uitgelegd. Zo kom ik aan m’n eigen werk niet toe.”

Managers hebben vaak de indruk dat zij alles moeten weten en overal antwoord op moeten kunnen geven. Andersom verwachten medewerkers dat vaak ook van hun baas. Uit onderzoek blijkt dat slimme leiders juist vragen stellen in plaats van antwoord geven. Zo worden medewerkers geprikkeld om zelf na te denken en met elkaar van gedachten te wisselen. Er ontstaat een open sfeer, waar innovatie een mooie kans krijgt.

“Ja hoor Olga, denk je dat ik daar tijd voor heb? Dan krijg ik mijn werk echt niet meer af. En als mijn medewerkers met elkaar gaan discussiëren dan komt hun werk ook niet af. Dan hebben we nog een veel groter probleem.”

“Jouw angst is onterecht”, zeg ik. “Je kunt dit prima begeleiden zonder dat iedereen uit het werk loopt. Je investeert nu wel even tijd in een nieuwe aanpak, maar straks gaat het je tijd opleveren én plezier.”
1. Eén op één gesprek: stop met antwoord geven en stel een open vraag terug: “hoe denk je dit zelf aan te pakken?” Houd dit consequent vol. Je medewerker zal nog vier keer bij je terugkomen met zo’n vraag. Bij de vijfde keer denkt hij/zij: “Laat ik zelf maar nadenken, want hij gaat toch weer een vraag terugstellen”. Nieuw handiger gedrag is geboren!
2. Laat je ervaren medewerker een nieuwe collega inwerken en laat hem/haar veel vragen stellen.
3. In een werkoverleg met alle collega’s: geef geen antwoord, maar stel slimme vragen zonder vooroordeel. Dus niet: ‘Waarom hebben we deze klant verloren?’ Maar: ‘Wat kunnen we doen om deze klant terug te winnen?’

En de filiaalmanager? Die is begonnen met de nieuwe aanpak. Wat blijkt? Hij vond het een flinke uitdaging in het begin, maar raakt aardig bedreven. Het resultaat is meer rust, meer werkplezier en gemotiveerde medewerkers die meedenken. Ik zeg: doen!

olga@qumedia.nl

 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2023 - november | Pagina(s) 11
Gerelateerde bedrijven
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken