Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
Stijlvol, functioneel en van alle tijden
 
De attentiewaarde van de markies
In een special over markiezen, mag de Brabantse markiezenbouwer Schlappi natuurlijk niet ontbreken. Als iemand overtuigd is van de vele voordelen van de markies, dan is het wel Dennis Schoormans, die sinds 2018 eigenaar is van de markiezenfabriek in Tilburg en sinds die tijd, in samenwerking met dealers, vele fraaie markiezenprojecten heeft gerealiseerd. “Dat Schlappi een sterke naam was, dat wist ik al toen ik het bedrijf overnam zes jaar geleden, maar dat ‘ie zó sterk is, dat had zelfs ik onderschat.”
 
“Als het moeilijk of complex wordt, dan moet je in Tilburg zijn. Die naam had Schlappi altijd al en wij hebben de afgelopen jaren zwaar ingezet om dat verder uit te bouwen,” vertelt Schoormans. “Onze slogan is niet voor niets ‘dé kwaliteitsnorm voor markiezen sinds 1986’. Natuurlijk doen we ook volop ‘gewone’ projecten, dat is ook prettig, maar juist als het complex is, vinden wij het leuk worden.\"

Een voorbeeld van zo’n complex project werd onlangs gerealiseerd in Hilversum. Met dealer Teun van Westend uit Watergang zorgde Schlappi voor de markiezen aan de gevel van restaurant Nannes in het hart van het Hilversumse centrum. Geen traditionele markies in één kleur, maar markiezen met banen in verschillende tinten: groen, terra, geel en blauw, effen en met een streep, en dat in één markies. Anders dan anders dus en bovenal fris en opvallend. “Wij wilden het heel bewust net even wat anders doen. Niet een markies in één kleur dus, maar een combinatie van meerdere doekstoffen”, vertelt Marco, eigenaar van Nannes. De horecaman - Nannes is één van zijn acht horecabedrijven in Hilversum - opende de bistro pas twee maanden geleden. Toen hij het restaurant overnam, hingen er al markiezen aan de zijgevel. “We hebben het interieur volledig gestript en opnieuw ingericht en ook buiten hebben we er onze eigen draai aan gegeven. Voorheen stonden er grijze parasols op het terras en hingen er zwarte markiezen, dat gaf een vrij sombere uitstraling.” Van saai of somber is inmiddels zeker geen sprake meer. Door de keuze voor de gekleurde doeken is Nannes al van afstand opvallend zichtbaar en heeft het terras een eigentijdse, vrolijke uitstraling gekregen. Aan de voorkant van het terras is gekozen voor een groot uitvalscherm in dezelfde kleuren als de markiezen. Ook de grote parasols boven het terras hebben hetzelfde kleurrijke doek gekregen, waardoor er een duidelijke eenheid is gecreëerd. “Onder het scherm en de parasols hangen heaters, zodat gasten ook op minder mooie dagen buiten kunnen zitten.” Dat zijn terrasaankleding niet alleen de zon, maar ook regen tegenhoudt is voor de horeca-ondernemer een vanzelfsprekendheid. “Wij hebben het ontwerp gemaakt en dat is vervolgens uitgevoerd door Teun van Westend. Daarbij hebben wij puur gekeken naar de sfeer die wij willen uitstralen, wat betreft de functionaliteit gaan we ervanuit dat die vanzelfsprekend is. We zijn hartstikke blij met de uitstraling die hier is gerealiseerd.”

Sfeer en uitstraling
De markiezen aan de zijkant van het restaurant zaten er al toen Marco het bedrijf overnam. “We hebben de armen laten spuiten en opnieuw gecoat, eerst waren ze wit, nu bordeauxrood. En we hebben de markiezen laten herstofferen, waardoor ze weer als nieuw zijn.” Voor Marco zijn de parasols en het grote scherm boven zijn terras een ‘must’ om bezoekers van het terras tot laat en op minder mooie dagen buiten te laten genieten van hun drankje en maaltijd, de markiezen zorgen eveneens voor een stukje overkapping, maar hangen er vooral ook “voor de sfeer en de uitstraling”.

Een mooi en bijzonder project, vindt ook Dennis Schoormans. “Met een heel erg leuk resultaat.”
Nu het eenmaal hangt, zie je niet dat dit “best een hoofdpijndossiertje” is geweest voor Schlappi. Want het eindresultaat is fraai, maar het was geen eenvoudig project, zo vertelt hij. “De combinatie van doeken die op de hoeken precies overgaan naar het andere dessin, alles symmetrisch. Een 1.20 uni doek aan elkaar stikken is natuurlijk veel makkelijker, maar we hebben bij Schlappi gelukkig steeds meer ervaring en dit soort projecten zijn prachtig om te doen. Het patchwork geeft de markies een uitgesproken uitstraling, heel bijzonder. We doen regelmatig projecten voor brouwerij het IJ, die veel met complexe ontwerpen werkt. Zij denken als brouwerij mee in de uitstraling van horecabedrijven, wij voeren het uit.” Lacht: “Op onze doekafdeling zeggen ze weleens; ‘kan het niet eens normaal?’ maar als de markiezen dan klaar zijn, ja, dan denk je echt ‘wow’. Dat geldt ook voor het project voor Nannes. Ingewikkeld, met de volants ook nog in die verschillende kleuren, maar het is echt heel gaaf geworden.”

Samenwerking en begeleiding dealers
Een ander bijzonder project dat Schlappi onlangs realiseerde was voor hotel De Draak in het centrum van Bergen op Zoom. “Een heel oud monumentaal pand. Een mooi voorbeeld ook van een project waarvoor wij de markiezen maken, maar waar de begeleiding van de dealer aan de achterkant net zo belangrijk is.” Schoormans vertelt: “Hotel de Draak is het oudste hotel van Nederland, gebouwd in 1397. De eigenaar wilde zonwering, omdat het comfort op de hotelkamers beter moest. In eerste instantie wilde hij kiezen voor markisolettes, die eerst een stukje naar beneden gaan en dan naar voren vallen, net als een uitvalscherm. Een product dat geschikt is voor hoge ramen en waarvan hij dacht dat het voor zijn hotel de oplossing kon zijn. Toen ik het hotel zag wist ik meteen: hier moeten markiezen komen, juist vanwege de uitstraling. Vervolgens hebben we een visualisatie gemaakt, die een perfect beeld geven van hoe het kan worden. Je ziet de schaduwlijnen en ziet precies hoe het eruit gaat zien aan de gevel vanuit verschillende hoeken. Wanneer er een monumentale vergunning op een pand zit, is dat voor gemeentes ook belangrijk. Zo’n visualisatie maken wij kosteloos voor onze select dealers. De hoteleigenaar heeft vervolgens voor markiezen gekozen, dankzij die animatie. Dit is iets wat wij steeds meer doen. Niet alleen de markiezen maken, maar ook het hele traject samen met de dealer doorlopen, om een mooie order binnen te halen.” En dat werkt. De hoteleigenaar van hotel De Draak is ontzettend blij met de gemaakte keuze. “Het is precies geworden zoals ik al gezien had en voldoet volledig aan mijn verwachting, was zijn reactie. En voor Schlappi en de dealer (Van Beeck uit Bergen op Zoom, red.) is het een prachtig referentieproject geworden.”

Attentiewaarde en natuurtinten
Op de vraag welke trends in markiezen hij signaleert, antwoordt Schoormans: “Dat moet je segmenteren naar doelgroep. De horeca zie je steeds meer naar extra attentiewaarde gaan, zeker als er een creatieve brouwerij bij betrokken is. Die weten hoe ze moeten opvallen, eruit knallen. Een markies heeft een hoge attentiewaarde. Bovendien kunnen we met onze geïntegreerde ledverlichting, wat een enorm succes is, wat extra’s toevoegen. Van de tien horecabedrijven zijn er tegenwoordig acht die kiezen voor markiezen mét verlichting, dat heeft echt een vlucht genomen.” Recent voegde Schlappi bovendien de verlichte volant toe, waardoor de naam van een bedrijf of brouwerij ook als het donker wordt is uitgelicht. “Daar zijn we twee jaar mee bezig geweest, om dat goed en duurzaam uit te werken. De belangstelling is enorm. Dat is ook onze rol, innovatief zijn”, aldus Schoormans.

“Voor de particuliere klant zie je nog steeds veel natuurtinten, dat is echt de trend. De uni’s (de plains) zonder structuur, de gladde unikleuren, worden wat achterhaald, we zien nu vooral doeken in unikleur - zand, steen, grijs, taupe, - maar dan met een structuurtje erin. Daar hebben wij onze eigen collectie in gepresenteerd dit jaar. Juist vanuit de gedachte; als je de trendkleuren neemt met structuur erin, dan is dat niet alleen fraai, maar heeft het ook functioneel een toegevoegde waarde. Door de combinatie van de kleur en structuur, vallen kreukels en ook vervuiling bij intensief gebruik minder op. Daardoor wordt de markies ook duurzamer. Mensen moeten langer van hun markies kunnen genieten. Door keuzes aan de voorkant te maken gaat een markies stukken langer mee.” Over duurzaamheid gesproken, in Nederland is Schlappi tegenwoordig de exclusieve verdeler van Tempotest Starlight blue voor toepassing in markiezen. “De productie van dit doek verbruikt 60 procent minder energie en heeft 45 procent minder Co2 uitstoot in vergelijking met andere doeken. Ook de benodigde waterhoeveelheid is 90 procent minder dan normaal. En daar krijg je een uitzonderlijk zonwerend doek voor terug.”

Terug naar hoe het was
Naast trends voor horeca - attentiewaarde - en particulieren - naturel uni’s met structuur - noemt Dennis ook nog een specifieke trend die hij waarneemt bij met name monumentale panden: het terughalen van het verleden. “Terug naar hoe het ooit was. Op basis van foto’s van vroeger halen we die sfeer met onze markiezen dan terug. Monumentencommissies vinden dat ook geweldig. Zulke panden zijn vaak minder trendgevoelig, juist meer gericht op het verleden, maar dat past dan ook weer perfect bij het soort pand, waar je bijvoorbeeld de traditionele blok streep nog altijd veel ziet.”

Die blokstreep blijft het sowieso, ondanks de genoemde trends, goed doen. “Bij ons is die nog altijd het best verkocht; groen-crème of oker-crème, de klassiekers. De Haagse blokstreep, wordt die laatste ook wel genoemd: als je door Den Haag rijdt zie je het oker-crème gestreepte doek overal.” Niet zijn persoonlijke voorkeur, maar ook veel te zien momenteel: zwart en antraciet. “Daarmee wordt het snel donker binnen. Aan de buitenkant is het natuurlijk mooi, een wit pand met zwarte markiezen en volants, maar je wilt het ook binnen licht houden en dan is zo’n donker doek niet ideaal.” Wat dan wel zijn eigen favoriete uitvoering is? Dat is helemaal afhankelijk van de situatie en de locatie. “Ik kijk echt per project, daarom is het lastig te zeggen wat mijn persoonlijke voorkeur is. Zo’n hotel De Draak, met drie verschillende gevels, daar hebben we geadviseerd om het zo simpel mogelijk te houden. Een zandkleurig doek, wat past bij de uitstaling. Rust aan de gevel, zodat het juist een meerwaarde wordt in plaats van heel dominant aanwezig te zijn. De markiezen hebben daar een rustige en chique uitstraling. Dat is zeker een project wat ik heel top vind. Hetzelfde geldt voor Gassan Diamonds in Amsterdam, waarvoor wij de markiezen hebben mogen maken. Je kunt heel bombastisch uitpakken, maar ook hier geldt: juist door te kiezen voor een ingetogen kleur, krijg je een hele mooie uitstraling.\"
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2023 - juni | Pagina(s) 30
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken