Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
De tuin als ontmoetingsplek voor jong en oud
 
spoga + gafa 2023
Nog een paar weken en dan vindt - van 18 tot en met 20 juni - in de Messe in Keulen wederom de internationale tuin- en lifestyle beurs spoga+gafa plaats. Alle beursplekken zijn ingevuld, zowel met terugkerende exposanten als nieuwkomers. De vakbeurs is ingedeeld in vier segmenten: garden unique, garden creation & care, bbq en tuinleven.
 
Behalve intercontinentale exposanten uit Noord-Amerika en Azië, ziet de beurs ten opzichte van vorig jaar ook een toename van het aantal deelnemers uit de DACH-regio, de Benelux en Europa. "Als je naar de afzonderlijke segmenten kijkt, kunnen we met trots zeggen dat het grootste aanbod wereldwijd voor buitendecoratie, spelletjes in de tuin, tuinmeubelen en parasols, evenals barbecues wacht op de bezoekers. Niet alleen het aantal exposanten wordt steeds groter, onze bezoekers kunnen zich ook verheugen op een nog intensievere beurservaring. Bijvoorbeeld het aantal exclusieve BBQ-showruimtes en live cooking stations dat verder wordt uitgebreid in de BBQ-hallen", aldus Stefan Lohrberg, directeur van spoga+gafa. Van 14 tot en met 16 juni vindt in Keulen de DIY Summit plaats, een paar dagen voor spoga+gafa. Als gevolg hiervan worden ook positieve bezoekerseffecten verwacht.

De tuin als ontmoetingsplek
Het centrale thema van dit jaar, Social Gardens, ofwel de tuin als ontmoetingsplek, speelt een belangrijke rol bij de inrichting van de beurs. Het thema benadrukt de betekenis van de tuin en de wereldwijde sociale relevantie ervan. Dit komt ook aan de orde tijdens lezingen en presentaties door internationale experts uit de groensector tijdens de beurs. De focus zal in Keulen liggen op de tuin als plek voor ontmoeting en sociale interactie. “Een blik op de huidige tuintrends, laat zien dat thema’s als gemeenschap, gezondheid en duurzaamheid de afgelopen jaren een nieuwe dynamiek gekregen hebben. Het ontwerp van de buitenruimte ontwikkelt zich verder door wereldwijde megatrends, zoals verstedelijking en neo-ecologie. De tuin wordt gezien als veilig toevluchtsoord voor ontspanning en samen zijn. Bij het samenzijn met familie, vrienden en buren, zien we een verschuiving van binnen naar buiten. Van de woonkamer naar de tuin. De fabrikanten van tuinmeubelen bieden hiervoor een scala aan nieuwe producten; eettafels, fauteuils en loungebanken, kookapparaten, zelfs hele keukenunits zijn tegenwoordig buiten te vinden en nodigen mensen uit om samen te komen.”

Trends voor de tuin
“Als er meer groen zou zijn als ontmoetingsplaats, zouden steden aantrekkelijker worden. Trends als stadstuinieren spelen hierop in en promoten het gemeenschapsgevoel en de sociale interactie. ‘City Jungle’ of ‘Green Love’, de namen van huidige producten voor urban outdoor gebieden, impliceren het al: groen verovert de stad”, aldus de beursorganisatie. Niet alleen planten, bloemen en kruiden op balkons en dakterrassen, maar ook de menselijke interactie is daarbij belangrijk. Samen planten, oogsten, koelen en grillen. En hiervoor worden specifeke producten op de markt gebracht, zoals modulair loungemeubilair, ruimtebesparende parasols en balkonbarbecues. “Hierdoor veranderen zelfs kleine open ruimtes in stedelijke wooneilanden. Compacte planttafels, minikassen, er is een scala aan ontwerpopties voor de buurttuin.” Daarbij speelt ook duurzaam tuinieren -samen voor klimaatbescherming- een rol anno 2023. Een groeiende trend is bijvoorbeeld het streven naar een lager verbruik van hulpbronnen; gerecycled plastic voor tuinmeubelen, planten of kweekpotten gemaakt van oceaan- en ander plastic afval; steeds meer streekproducten en binnenlandse planten, biologisch afbreekbare producten en hergroeiende materialen zoals hout, bamboe en rotan voor tuinmeubilair. Om de CO2-voetafdruk te verkleinen, worden ook transportvriendelijke, zelfmonteerbare tuinmeubelen aangeboden. Kortom, de duurzaamheidstrend is alom vertegenwoordigd in de tuin.

Tuinieren is voor iedereen
Wanneer het gaat over de ‘social garden’ is er aandacht voor alle generaties. “Tuinieren verenigt jong en oud. Om ervoor te zorgen dat dit zo blijft, bieden fabrikanten producten voor alle generaties. “Speciaal tuingereedschap en werkhandschoenen of kleurrijke plantentafels voor kinderen verhogen de fun factor voor de jongste generatie. Geoptimaliseerde ergonomie en vereenvoudigde bediening vergemakkelijken tuinieren voor ouderen. Er zijn lichtgewicht tools met een soft-touch coating, soft shock absorbers of speciale ontwerpen voor een rugvriendelijke werkhouding voor taken als graven, gieten, spuiten.” Kortom, de tuin is er voor iedereen, ook als er gewerkt moet worden.

Indoor gardening
Tegenwoordig is de tuin een uitgebouwde woon- en werkruimte. Vice versa worden binnenruimtes omgetoverd tot groene oases. Met led-verlichte kweekpotten of binnenkassen is het mogelijk om ook binnen de eigen vier muren kruiden en groenten te kweken. Hanging baskets, plantenplanken of mobiele bloemencaddy’s toveren niet alleen flats, maar ook kantoren en hotellounges om tot bloeiende landschappen. Tegelijkertijd veranderen buitenruimtes in gezellige plekken voor ontspanning, ook op minder mooie dagen. We zien kassen als groene plek om je terug te trekken en warmtestralers, aangedreven door schone, geurloze infraroodtechnologie, die er voor zorgen dat je buiten samen kunt zijn, ook als het koud is. Mini garages voor fietsen, gereedschap en tuinmeubilair, voor extra opbergruimte. Barbecues en buitenkeukens, om ook buiten samen te tafelen, waarmee de tuin of het terras tot het sociale middelpunt gemaakt wordt. En als het gaat om outdoor cooking: van compacte tot krachtige barbecues en bijvoorbeeld pizza-ovens, ook die zijn er tegenwoordig ‘in het klein’. Voor op het balkon, maar ook op bijvoorbeeld de camping. En voor wie meer ruimte heeft zijn de mogelijkheden om buiten te koken tegenwoordig eindeloos, met modulaire keukenblokken en volledig uitgeruste buitenkeukens, waar design en beleving bij elkaar komen.

Samen
Op spoga+gafa is het allemaal te zien. “De verenigende kracht van de tuin is bijna nooit zo belangrijk geweest als nu. Het brengt mensen samen. spoga+gafa 2023 richt zich op tuinen, balkons en terrassen als verbindende, diverse en duurzame ontmoetingsplekken. Over alle grenzen en culturen heen is de tuin altijd een plek van ontspannen en samenkomen geweest. Dit geldt vandaag de dag, na twee jaar pandemie en in het licht van de huidige politieke situatie in de wereld, meer dan ooit. Tuinen bieden en toevluchtsoord om bij te komen van de hectiek van alledag. In de privésfeer om te ontspannen, samen tijd door te brengen of te barbecuen met familie of vrienden. Daarnaast hoort bij het thema ‘social gardens’ ook de trend stadstuinieren, waarbij je tijd doorbrengt in (semi)openbare ruimtes. Privétuinen én openbare buitenruimtes bruisen van het leven wanneer er gezamenlijke activiteiten worden uitgevoerd, door mensen van alle leeftijden. En fabrikanten en handel ondersteunen deze maatschappelijke functie met nieuwe producten en oplossingen, van functioneel en fraai meubilair tot complete buitenkeukens en van tuingereedschap voor peuters tot ergonomisch gereedschap voor ouderen.

spoga+gafa 365
Wat biedt spoga+gafa verder? Naast ontmoetingen en noviteiten, zijn er net als voorgaande jaren de Boulevard of Ideas, de Outdoor Furniture Trend Show, decoratie en barbecues en, voor wie dat wil, themarondleidingen over de beurs. Bovendien biedt spoga+gafa ook dit jaar weer, behalve het jaarlijks treffen van de branche in Keulen, een online garden- en lifestyle platform: het spoga+gafa 365 Matchmaking Platform, waar vraag en aanbod, mensen en producten, het hele jaar door samengebracht worden. "We zijn experts in B2B matchmaking voor de internationale tuin- en lifestyle industrie en brengen zo inkopers en leveranciers bij elkaar. Ons innovatieve - AI gestuurde - matchmaking platform spoga+gafa 365 stelt ons in staat om dit aan te bieden als toegevoegde waarde naast onze toonaangevende wereldwijde vakbeurs. Het hele jaar door, wereldwijd en digitaal", aldus Stefan Lohrberg.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2023 - juni | Pagina(s) 34
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken