Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
50 jaar Van de Ven & 30 jaar Sanidrõme
 
Twee generaties ondernemers
Wie Sanidrõme ondernemer Ellen Adriaanse - van de Ven ontmoet, ziet een bevlogen, enthousiaste vrouw bij wie de liefde voor sanitair door haar bloed lijkt te stromen. Toch was het allesbehalve een vanzelfsprekendheid dat Ellen haar ouders Frans en Ria zou opvolgen in hun familiebedrijf. Sterker nog, als meisje werd ze regelmatig “niet goed” van de eeuwige gesprekken over het familiebedrijf aan de keukentafel.
 
Vandaag de dag kan Sanidrõme zich geen betere ambassadeur wensen dan de Brabantse ondernemer. STS• bracht een bezoek aan de showroom in Knegsel en ging in gesprek met Ellen en haar moeder Ria over 50 jaar Installatiebedrijf van de Ven én 30 jaar Sanidrõme. Een verhaal in drie delen.

Deel 1: 1973 tot 1993. Van garage naar showroom
Het was vader Frans van de Ven die vijftig jaar geleden begon met het bedrijf dat tegenwoordig Sanidrõme van de Ven is. In eerste instantie werkte hij als zelfstandig loodgieter vanuit een garage bij huis. “In die tijd leverde je gewoon wat er gevraagd werd en ging je vervolgens naar de klant toe. Indien nodig maakten we gebruik van de showroom van de groothandel\', blikt Ria terug. In 1978 kwam zij in het bedrijf van haar echtgenoot. Ze nam de administratieve werkzaamheden over van Frans\' broer, die dat de eerste vijf jaar deed. “In alle opzichten is het altijd een familiebedrijf geweest. Frans kwam zelf ook uit een familiebedrijf, in de aannemerij. Hij was de vijfde zoon en is wat anders gaan doen, maar het ondernemen heeft hij echt van huis uit meegekregen.\' Begin jaren 80 bouwden Frans en Ria, die tot die tijd bedrijf aan huis hadden, hun eerste kleine showroom. Eén opstelling, een badkuip, wat wastafels. En de mensen konden op afspraak langskomen. In 1989 volgde een volwaardige showroom die dagelijks, van dinsdag tot en met zaterdag, was geopend. “Toen begonnen we met complete badkamers. Tegelzetters huurden we in, verder deden we alles zelf, van organiseren tot plannen en installeren. Sinds die tijd lag de focus op de badkamer als specialiteit en persoonlijk contact met de klant.\'

In 1984 werd Ellen geboren. Ria lacht: “Ze weet het zelf niet meer, maar natuurlijk was ze bij de opening eind jaren 80. In een roze jurkje.\' De eerste herinnering die Ellen zelf heeft aan het familiebedrijf, betreft de periode rondom de oprichting van Sanidrõme. Ria en Frans van de Ven behoorden tot de initiatiefnemers en oprichters van de coöperatie. “Zondag was onze gezinsdag, die was heilig, maar ik herinner me vooral dat mijn ouders altijd enorm druk waren met het bedrijf. Het ging aan tafel altijd over werk. Mijn broer had toen al zijn eigen tegelzettersbedrijf, dat lag in het verlengde van het familiebedrijf. Ik werd er af en toe niet goed van,\' zegt ze eerlijk. Natuurlijk koestert ze ook leuke herinneringen. Aan de vertegenwoordiger van de groothandel bijvoorbeeld, die, als hij langskwam, aan de keukentafel mee bleef eten. “Ik weet nog dat hij ook altijd iets lekkers voor mij in zijn broodtrommel had.\'

Deel II, 1993 - 2014. Van de Ven wordt Sanidrõme. En Ellen herziet haar mening
In 1993 wordt Sanidrõme opgericht, door onder meer het echtpaar Van de Ven. “De belangrijkste drijfveer was destijds het gezamenlijk organiseren van de marketing. Dat is nooit ons vak geweest en wilden we professioneler regelen. Daarnaast maakten we gezamenlijke afspraken met leveranciers voor de inkoop.\' Een voorwaarde voor de Sanidrõme leden toen én nu, was vakmanschap. “In eerste instantie waren alle leden installateurs. Inmiddels zijn er ook Sanidrõmers die geen eigen installateurs in dienst hebben, maar vakmensen inhuren. Die eis van het begin is wat versoepeld. Maar je moet de vakkennis wel in huis hebben. Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor alles. We werken bij Sanidrõme niet met het uitdelen van visitekaartjes van installateurs. Er is naar de klant toe altijd één offerte en één factuur. De consument heeft met één persoon te maken en dat ben jij. We ontzorgen van A tot Z.\"

De aansluiting bij de Sanidrõme organisatie is echt een professionaliseringsslag geweest, aldus Ria en Ellen. Hoewel de naam Van de Ven voor hen ook nog altijd heel belangrijk is, zeker regionaal, ervaren ze dat onderdeel zijn van Sanidrõme zeker extra naamsbekendheid opgeleverd heeft. “Met name als je mensen van buitenaf krijgt, die hier nieuw komen wonen, merk je echt dat de naam Sanidrõme werkt.\' Ria: “Toen wij met ons bedrijf begonnen was er geen online activiteit, websites waren nog niet aan de orde. Nu is dat een bijkomende werkzaamheid die veel tijd en kennis vraagt en bovendien een hoop geld kost als je alles zelf moet doen. Daarin speelt Sanidrõme een belangrijke rol. Online alles bijhouden, je kennis op peil houden; dat kunnen we niet allemaal zelf. De marketing van het begin is wat dat betreft tegenwoordig nog vele malen belangrijker.\'

De redenen voor aansluiting bij Sanidrõme staan anno 2023 nog altijd overeind, vertelt Ellen. In 2010 begon zij bij haar ouders in het bedrijf. Het bloed kruipt blijkbaar toch waar het niet gaan kan. Hoewel ze als puber altijd riep \'ik ga nooit in het familiebedrijf\', besloot ze die mening later te herzien. “Ik heb een boekhoudkundige achtergrond, deed ook personeelszaken. Een hele leuke baan, maar het bedrijf waar ik werkte ging in 2009 failliet. Het jaar daarvoor was ik moeder geworden, waardoor ik niet heel flexibel was.\' In diezelfde periode waren Frans en Ria met iemand in gesprek over de overname van hun bedrijf op termijn. “Mijn zoon had een eigen bedrijf, Ellen had nooit interesse getoond. Maar ineens veranderde dat\', blikt Ria terug. Ellen: “Ik ben iemand die van nature graag kiest voor zekerheid, maar na het faillissement van het bedrijf waar ik werkte begon ik me te realiseren dat je als ondernemer juist meer zelf in de hand hebt. En blijkbaar zit het ondernemen toch in je DNA, of je dat nou wilt of niet. Ik heb altijd op dezelfde manier gewerkt, ook in bijbaantjes vroeger. Hard werken, ook voor een baas, omdat dat nou eenmaal in mij zit.\' Ze vervolgt: “Ik heb graag de regie in handen, maar het beeld dat je je ouders altijd aan het werk ziet, plus het risico van ondernemen, hield me lang tegen.\' Ria knikt: “Ondernemen is een levenswijze, maar eigenlijk deed Ellen al niet anders.\'

Ellen besloot de stap te wagen en begon in 2010 als werknemer in het bedrijf van haar ouders. Tot haar grote verrassing bleek ze het direct enorm leuk te vinden. “Het contact met mensen, de afwisseling. En ik doe nu onze eigen boekhouding, ik vind dat oprecht leuk en het geeft overzicht. Het enige waar ik niet alles van weet is installatietechniek. Als ik alles van tevoren had geweten had ik eerder die opleiding gedaan.\'

Deel III, 2014 tot nu. De tweede generatie aan het roer
Al een jaar nadat ze als medewerker bij haar ouders in het familiebedrijf komt, wordt Ellen mede-eigenaar. In juli 2014 neemt ze het bedrijf volledig over. Moeder Ria werkt nog altijd mee -“ik ben niet gemaakt om niks te doen\'- al is ze in de loop der jaren wel afgeschaald naar 2 dagen per week. Vader Frans, voor wie het installatiewerk altijd z\'n lust en z\'n leven is geweest, is formeel met pensioen, maar: “Als ik hem bel, dan staat hij er meteen\', lacht Ellen. “Zware complimenten voor mijn ouders hoe ze het bedrijf los hebben kunnen laten. Ik heb er echt mijn eigen draai aan kunnen geven.\' Ria knikt bevestigend. “Wij woonden altijd naast het bedrijf, maar toen we de zaak over hadden gedragen aan Ellen zijn we bewust verhuisd. Anders ga ik me er mee bemoeien, zei Frans meteen. Hij had genoeg zelfkennis om dat te voorkomen.\' In 2015 kwam ook Erik Adriaanse, de man van Ellen, in het familiebedrijf. “Hij heeft een technische achtergrond en hielp mij al regelmatig. Toen hij het niet meer naar zijn zin had bij het bedrijf waar hij toen werkte, was het een heel logische stap dat hij er hier bij kwam. Frans en de monteurs werden zijn leermeesters, nu doet hij het installatiewerk. We doen het bedrijf echt samen.\'

Dit jaar is Installatiebedrijf van de Ven een halve eeuw oud. Een dubbel jubileumjaar, want het is dit jaar ook precies 30 jaar geleden dat Sanidrõme werd opgericht. Sinds twee jaar is Ellen bestuurslid in de organisatie van de landelijke badkamerformule. Het bestuur bestaat uit vijf leden; Jan Hofland, Michiel Huisman, Eddy Pennings, Henk Jan Beishuizen en Ellen dus, die de rol van secretaris/penningmeester invult. “Ik zat altijd in de marketingcommissie en ben op een gegeven moment gevraagd voor het bestuur. Ik ben kritisch, kijk met een ander oog… Mijn rol in marketing moest ik neerleggen toen ik in het bestuur ging. Dat loslaten vond ik best lastig, marketing is immers één van de belangrijke redenen om lid te zijn van Sanidrõme…\' Maar inmiddels vervult ze haar bestuursrol met dezelfde gedrevenheid als waarmee ze haar eigen bedrijf runt. Over onderdeel van Sanidrõme zijn zegt ze: “Je bedrijf krijgt er echt een boost van… Je hoort soms dat ondernemers bang zijn hun eigen identiteit te verliezen wanneer ze zich aansluiten bij een organisatie, maar ik zie het echt als plus plus. Je eigen identiteit wordt alleen maar krachtiger. Je wordt als bedrijf professioneler. Bovendien, waar Sanidrõme als club echt een uitzondering is, is dat we een coöperatieve vereniging zijn, met het principe \'meeste stemmen gelden\'. Wij doen het echt samen.\'

Anno 2023 telt de organisatie 24 leden. De intentie om te groeien is er zeker, maar niet ten koste van alles. “Ik snap nog steeds niet waarom de telefoon niet roodgloeiend staat. Waarom zou je niet bij Sanidrõme willen horen? Het is zo\'n warm bad, het wij-gevoel. Er wordt je niks in je maag gesplitst. Ik kan werkelijk geen nadeel bedenken, alleen maar voordelen. Je komt bij een hele leuke club met harde werkers en leuke mensen op het hoofdkantoor. Je kunt ervaringen uitwisselen, het samen doen.\' Aan enthousiasme en bevlogenheid bij Ellen geen gebrek, die je in alle opzichten een echte \'Sanidrõmer\' kunt noemen. “We staan echt ergens voor. Sanidrõme wordt gezien als een betrouwbare, eerlijke partner. Dat krijgen we ook altijd terug van leveranciers. We komen onze afspraken na, maar we doen geen loze beloftes. Daar heeft niemand wat aan. Dat zijn voor ons echt kernwaarden. Sanidrõme is opgericht vanuit de gedachte dat het een win-win moet zijn voor beide partijen. Zo heb ik dat vroeger al vanuit huis meegekregen. En zo voelt dat nog altijd.\'

Betere ambassadeurs dan Ellen en Ria kan Sanidrõme niet hebben. Ellen is oprecht verbaasd over het feit dat niet iedere sanitair-ondernemer vandaag nog \'bij de club\' wil horen. “Wij zijn nou eenmaal superblij met de samenwerking.\' Over de slogan \'de betere badkamer\' zegt ze: “Natuurlijk moet je dat eerst bewijzen, maar we durven nu rustig te stellen dat dat is waar Sanidrõme voor staat. We maken die slogan elke dag weer waar.\'

Vijftig jaar Van de Ven en dertig jaar Sanidrõme. Wat is de volgende stap? “Sanidrõme breed is de belangrijkste opgaaf dat iedereen tevreden blijft. De achterdeur moet dicht blijven. En daarnaast hopen we dat nieuwe ondernemers zich aanmelden. Kom bij de club, letterlijk\', aldus een enthousiaste Ellen. Voor het eigen sanitairbedrijf is haar belangrijkste streven: “Ons waar blijven maken, klanten tevreden houden. Eigenlijk is dat mijn enige doel. Werken kan ik overal, hier wil ik echt mensen blij maken.\' Ze geniet van de afwisseling die het ondernemerschap haar biedt. “Te groot worden is zeker geen ambitie, ik wil zelf blijven meewerken in het bedrijf, ontwerpen, boekhouden, de klanten helpen. Alles doen, behalve installeren dan….\' Haar oudste dochter is inmiddels 14. Net als Ellen zelf vroeger, riep ze tot voor kort vaak \'wat een stom werk\' haar moeder heeft. “Maar in coronatijd heb ik veel thuisgewerkt, waardoor ze van alles meegekregen heeft. Nu zegt ze ineens: \'goh, misschien is het familiebedrijf toch best leuk….\' De jongste heeft veel interesse in interieurarchitectuur, iets wat hier ook aan de orde is, dus wie weet, komt er over zoveel jaar ook nog een derde generatie bij Sanidrõme van de Ven.\' Ze besluit haar verhaal: “Wat voor mij heel belangrijk is, is dat ik dicht bij mezelf blijf. Ik wil andere mensen behandelen zoals ik zelf ook behandeld wil worden. En de toekomst? Tegen alle verwachtingen van vroeger in hoop ik oud te worden in het sanitair. Als je er eenmaal mee besmet bent dan laat het je niet meer los. Dat hoor je vaak, maar dat is blijkbaar echt zo…\'


 
Gouden jubileumcampagne
Sanidrõme viert het 30-jarig jubileum met een gouden campagne voor consumenten. Wie in 2023 een nieuwe badkamer bij Sanidrõme koopt, inclusief installatie, maakt kans op één van de 30 Sanidrõme GOUD-arrangementen of andere gouden prijzen: van een compleet verzorgd weekend in Rotterdam én bij Restaurant Goud tot een gouden Rituals pakket of gouden badjassen. De jubileumcampagne is op 1 maart gestart en duurt 10 maanden lang, waarbij elke 30e van de maand drie winnaars per prijscategorie bekend gemaakt worden.
Sanidrõme Noviteitentour 11 & 12 juni
Omdat de ISH Noviteitenshow niet doorgaat, organiseert Sanidrõme speciaal voor haar leden en verkopers de Sanidrõme Noviteitentour. “Per touringcar bezoeken we in twee dagen de showrooms van verschillende kernfabrikanten zodat alle Sanidrõmers de belangrijkste noviteiten en trends eindelijk weer live kunnen zien en voelen én dus snel goed geïnformeerd worden over al dit badkamernieuws. En natuurlijk is deze tour inclusief overnachting, catering en een gezellig avondprogramma.\'
Sanidrõme, de betere badkamer
Sanidrõme is een landelijke soft-franchiseformule en coöperatieve vereniging van en voor installateurs met een badkamershowroom. Ontstaan in 1993 door een zevental ondernemers die besloten hun krachten te bundelen en samen te gaan werken onder de naam Sanidrõme. Inmiddels is de vereniging uitgegroeid tot een hechte club waar 24 aangesloten bedrijven, verspreid over Nederland, werken onder de slogan “de betere badkamer\'. Op basis van 30 jaar ervaring en vakmanschap ontzorgen zij hun klanten van A tot Z.
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2023 - maart | Pagina(s) 14
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken