Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Eerste SunCircle pilot winkel geopend in Nieuwegein
 
Nieuw franchiseconcept
SunCircle Nieuwegein. Het is de eerste winkel in een reeks binnen het SunCircle franchiseconcept. Tenminste, als het aan zonweringfabrikant SunCircle ligt. “Om een landelijke speler te worden kun je de witte vlekken op de kaart van Nederland opvullen door op zoek te gaan naar goede dealers, maar je kunt ook een keten van winkels uitrollen. Dat is de keuze die wij nu maken”, vertelt marketing coördinator Christie Koudijs.
 
ZVM• sprak met haar en met Gerhard Jansen, die zich bezighoudt met strategieontwikkeling voor SunCircle, over de achtergrond en ambities van het SunCircle franchiseconcept.

“Als leverancier hebben wij heel veel contacten met dealers. Dan hoor je verhalen van ondernemers die op leeftijd komen, maar geen opvolging hebben. Voor ons was dat een trigger; daar kunnen en moeten wij wat mee. Als leverancier hebben wij er immers ook belang bij dat bedrijven blijven bestaan.” Jansen vult aan: “De gedachte achter de franchise winkels is tweeledig. Enerzijds is er inderdaad het natuurlijk verloop bij dealers waar we op inspringen. Maar daarnaast zien we als SunCircle -ondanks dat we al op heel veel plekken in Nederland zitten- nog altijd veel witte vlekken op de kaart, die we graag zouden opvullen. Vroeger had je als fabrikant met name dealers in je eigen omgeving, in ons geval in Gelderland. Maar de markt is veranderd, tegenwoordig is SunCircle een landelijke speler, dus daar past ook een landelijke dekking bij. In plaats van op zoek te gaan naar nieuwe dealers in het Noorden, Westen, Flevoland, Brabant en andere locaties in ons land, hebben we besloten om,naast aanwas van nieuwe dealers, ook SunCirle winkels te openen om die gaten op de kaart op te vullen.”

Nieuwe ondernemers en bestaande relaties
De term eigen winkels behoefte enige toelichting. Nadrukkelijk geven Koudijs en Jansen aan: “We gaan als SunCircle níet zelf winkels openen, maar hebben een franchiseconcept ontwikkeld met het doel op elke winkel een zelfstandige ondernemer te zetten. Onder de vlag van SunCircle.” Ook in Nieuwegein, nu nog een eigen winkel, is dat de opzet. Jansen: “Rietveld Zonwering is zo’n voorbeeld van een onderneming waar geen opvolging was. Wij waren bezig met de ontwikkeling van ons franchiseconcept en in dezelfde periode kwam deze winkel te koop. Een samenloop van omstandigheden; een mooie centrale locatie, ondernemers die wilden stoppen en wij waren op zoek naar een locatie. SunCircle heeft Rietveld overgenomen en hier de blauwdruk gecreëerd voor de volgende SunCircle winkels. Nu nog in eigen beheer, maar absoluut met de bedoeling dat ook dit straks een zelfstandige winkel wordt, met een franchisenemer. Hier worden nu gesprekken over gevoerd.”

Doel van het SunCircle franchiseconcept is meer dekking te creëren in Nederland én het brand SunCircle meer te laden, zodat het landelijk een steviger positie krijgt. “Door middel van SunCircle winkels dus, maar met franchiseondernemers erop. Wij hebben een heel lange, vertrouwde relatie met onze dealers, die koesteren we. Het franchiseconcept mag nooit ten koste gaan van onze bestaande dealers. Dat is een belangrijke voorwaarde”, licht Koudijs toe.

Montageservice
Een andere zeer belangrijke peiler van het SunCircle franchise concept is de montageservice. “Het idee voor een eigen franchise concept bestond voordat we de SunCircle Montageservice hadden. Het was een bewuste keuze deze eerst goed op te tuigen, zodat we de montage als volwaardige service en als vast onderdeel van het franchise concept kunnen aanbieden,” aldus Koudijs. Jansen: ;“Monteurs zijn schaars in Nederland, dus dat moest eerst operationeel zijn.”

De eerste SunCircle winkel in Nieuwegein oogt fris en eigentijds. “Veel zonweringbedrijven zijn vrij traditioneel ingericht. Veel verschillende merken en hoekjes, dat kan soms best rommelig overkomen, terwijl een ondernemer juist innovatieve producten verkoopt. Wij willen laten zien hoe het ook kan.” Ondersteuning bieden bij een professionaliseringsslag, is één van de redenen die aansluiting bij het SunCircle franchiseconcept aantrekkelijk maakt voor ondernemers, vertelt Jansen. Daarnaast zijn er natuurlijk tal van andere argumenten. Het online stuk bijvoorbeeld. “Als SunCircle hebben we de slagkracht om dat goed neer te zetten. Hoe ga je om met de opkomst van webshops, waar positioneer je je als ondernemer, als lokale speler met een showroom? Wij willen met lokale specialisten consumenten voorzien van persoonlijk en professioneel advies en een hoge servicegraad. Wat daarbij de toegevoegde waarde is van SunCircle? Ondersteuning op het gebied van automatisering, maar ook het compleet faciliteren in online en offline marketing. Een volledig uitgedachte showroom, waarmee je je verkoop een boost geeft. Het ontzorgen van de administratieve en financiële kant. Eigenlijk is het heel eenvoudig: de ondernemer hoeft zich alleen maar bezig te houden met zijn klanten, met de verkoop, en heeft verder geen rompslomp. Plus, een heel belangrijk onderdeel, je wordt als ondernemer gefaciliteerd en ondersteund in je montage. Er is nog altijd sprake van krapte op de arbeidsmarkt, het is zeer lastig om monteurs te vinden. Ook onze dealers worstelen hiermee. Daarnaast ontzorgen we hen niet alleen in het monteren zelf, maar ook met de planning, het maken van afspraken; alles wat daarbij komt kijken doen we voor franhisenemers vanuit SunCircle Montage, zodat een ondernemer zich echt alleen maar bezig hoeft te houden met adviseren en verkopen.”

Kern- en keuzeassortiment
Het kernassortiment van de SunCircle winkels zijn altijd de producten van SunCircle: uitvalschermen, terrasschermen, screens, rolluiken en verandazonwering. “Dat is onze basis. Daarnaast hebben we altijd markiezen, als vast onderdeel van de buitenzonwering. Afhankelijk van eventueel gemaakte afspraken kiezen we daar een leverancier bij. Hetzelfde geldt voor het keuzeassortiment: gordijnen, binnenzonwering, horren. Ook daarin is de keuze voor leveranciers afhankelijk van locatie en al gemaakte afspraken. In alle gevallen geldt, dat kwaliteit leidend is.”

Even terug naar de winkel in Nieuwegein: hier was het ontbreken van opvolging de reden voor de overname door SunCircle, waarmee SunCircle Nieuwegein -zoals de eerste winkel is gedoopt- de pilot vormt voor het franchiseconcept van de zonweringfabrikant uit Barneveld. “In dit geval hebben we een winkel overgenomen, maar we voeren een tweesporenbeleid. Enerzijds kan het gaan om bedrijven die stoppen en die wij overnemen, waarna we op zoek gaan naar een franchisenemer voor de winkel. Maar het kan ook gaan om een ondernemer die al een zonweringsbedrijf heeft en die zich wil aansluiten als franchisenemer vanwege de voordelen die wij bieden. Of een ondernemer in de zonweringsbranche die overweegt een nieuwe locatie te openen”, vertelt Jansen. “Het balletje begint nu te rollen, er zit al aardig wat in de pijplijn. Ambities genoeg in elk geval.”

Merkvoorkeur creëren
Geïnteresseerde ondernemers zijn van harte welkom een kijkje te nemen in de pilot store in Nieuwegein. “Deze winkel laat goed zien hoe het concept wordt uitgerold. De winkels krijgen altijd de naam SunCircle, met daarachter de plaatsnaam. We gaan voor één uniforme uitstraling, waarbij alle marketing wordt verzorgd door SunCircle.” Koudijs: “Onder consumenten in de branche is er nauwelijks sprake van merkvoorkeur, maar door de toevoeging van winkels hopen we van SunCircle echt een brand te maken. Ons doel is SunCircle leading te maken in buitenzonwering. Dat is een mooie uitdaging.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2023 - januari | Pagina(s) 30
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken