“Een markies is onderdeel van je communicatie”
 
Johan Hol, Markiezen Nederland:
De traditionele gestreepte markies als standaard heeft z’n langste tijd wel gehad, meent Johan Hol, directeur en (mede)eigenaar van Markiezen Nederland. “We zien steeds meer variatie en nieuwe, eigentijdse kleuren in de markiezenbranche. Hetzelfde geldt voor de materialen. Waar het nog niet zo lang geleden 80 procent hout en 20 procent aluminium was, is dat nu andersom.”
 
Ook de eigen collectie van Markiezen Nederland is breder geworden. “Wij bieden echt een breed programma. Wat dat betreft hebben we een paar jaar geleden een vooruitziende blik gehad toen we begonnen met het doorontwikkelen van onze collectie en producten.”

We blikken terug met de ondernemer op het afgelopen jaar, waarbij vanzelfsprekend ook de blik vooruit naar 2023 niet mag ontbreken. Dat het een spannend jaar gaat worden, daar is Hol van overtuigd. Maar hij geeft daar een positieve draai aan. “Na twee jaar corona is het een prettig idee dat we weer echt kunnen gaan ondernemen. De afgelopen jaren waren enorm hectisch, er komt nu weer wat meer rust om ons te kunnen focussen op het ondernemen zelf. We waren tijdens de coronapandemie zo druk met van alles regelen en reageren op de waan van de dag. Dat nam behoorlijk veel tijd in beslag. Natuurlijk was dat nodig, maar ik kijk er naar uit weer te gaan doen waarom we ooit dit bedrijf zijn begonnen: ondernemen.”

Creativiteit in ondernemen
Zoals voor velen in de branche, legde de pandemie ook Markiezen Nederland geen windeieren. Het gemak waarop de omzet binnenliep, zal in 2023 een ander verhaal worden, denkt Hol. “Ten opzichte van de afgelopen twee jaar verwacht ik dat we zeker een stapje terug gaan doen. Dan komt het ondernemerschap dus weer echt om de hoek kijken. Ik vind zo’n uitdaging leuk: hoe krijgen we het voor elkaar toch wederom groei te realiseren? Dat vraagt om creatief ondernemen, en om nog meer samenwerking tussen fabrikanten en dealers. Consumenten weten vandaag de dag precies wat ze willen, daarom is aandacht voor maatwerk blijvend belangrijk. En wij blijven investeren, zoals de afgelopen jaren in CNC-banken, nieuwe machines en een nieuwe vrachtwagen.” Dat er nog altijd volop potentie is voor markiezen, daarvan is hij overtuigd. “Wij focussen niet alleen op woningen, maar zeker ook op de horeca en retail. Met een mooie markies aan de gevel, bevestigt een ondernemer echt zijn identiteit. Het heeft een enorme marketingwaarde. Die bewustwording hebben we tijdens corona zien toenemen. Met een mooie, gepersonaliseerde markies aan de gevel, stuur je echt een boodschap de wereld in. Een markies is daarmee meer dan alleen het weren van de zon, het geeft ook sfeer én is onderdeel van je communicatie.” Hol besluit: “We hebben inmiddels ook onze eigen poedercoatafdeling opgestart en kunnen nog meer zelf in eigen huis. Kwaliteit, levertijd en alle ralkleuren tegen een scherp tarief. Ook de kokers en hoeklijnen lopen storm. Meer dan 500 items, een aparte prijslijst voor alle ralkleuren en alles onder één dak. Daar mogen we best trots op zijn. Wat de volgende stap gaat zijn? We zullen het gaan zien. Maar klaar zijn we zeker niet!”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2022 - december | Pagina(s) 34
Categorie: Zonwering, Markiezen
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken