Beter voorlichten
 
Energieprestaties, BENG. We lezen er steeds vaker over. Aannemers moeten huizen bouwen die voldoen aan een bepaalde energieprestatie. HR zonwering levert daarin een belangrijke bijdrage. Die bewustwording is eindelijk doorgedrongen. Er liggen kansen voor de zonweringsdealer. Maar ook bedreigingen. Grote kans dat over een jaar of 10 een deel van de totale omzet in zon- en koudebeheersing is verschoven naar projectleveranciers die nauw samenwerken met de aannemer of architect. De markt lijkt te gaan verschuiven. Ook productspecifiek zijn er veranderingen te verwachten. Eind 2020 schreef ik een column waarin ik me kritisch uitliet over het gebruik van solarvoeding bij screens en rolluiken. Ik kreeg toen veel bijval van collegadealers, die dezelfde mening waren toegedaan: Solar is het begin van het einde (voor de vakhandel). Leveranciers waren minder gelukkig met mijn kritische en negatieve uitlatingen. En dat begrijp ik ook.
Misschien ben ik verkeerd begrepen. Het was niet mijn bedoeling om de verkoop van Solar te boycotten, of een oproep daartoe te doen. Ik wilde alleen pleiten voor een goede consumentenvoorlichting m.b.t. de verwachtte levensduur van het batterijpakket (lees: de accu). Want dat gebeurt nog steeds niet. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben een rondje langs de velden geweest. Aangebeld bij 7 huiseigenaren met Solar-gevoede rolluiken en gevraagd of ze tevreden waren. Ze waren allemaal content en blij dat er geen kabelgoten op de muren geplaatst waren. Ik vertelde de aanschaf van Solar rolluiken te overwegen, maar dat ik twijfelde, omdat ik ergens iets gelezen had over een verwachte levensduur van het batterijpakket van 3 à 5 jaar. Niemand had een passend antwoord  -”geen idee, daar is niet over gesproken”- en 4 van de 7 wisten niet eens dat er een batterijpakket in het rolluik zat.
Inmiddels schrijven we eind 2022, bijna 2 jaar na mijn eerdere column. Ook bij Velota zijn we gestart met de verkoop van solar-rolluiken en -screens. Klinkt tegenstrijdig en dat is het ook. Maar we misten te veel omzet, simpelweg omdat anderen in de regio het wèl aanbieden. We moeten wel, dus. En laten we eerlijk zijn: het is lekker makkelijk monteren. We kmonteren nu zo’n 12 rolluiken per dag, tegen ca 6 met standaardrolluiken. Geen doorvoergaten meer, geen kabelgoten. Meer omzet per dag dus, fijn. Maar we wijzen de klanten er wel nadrukkelijk op dat onze verwachting is, dat het batterijpakket 1 à 3 keer per decennium vervangen moet worden. “Ehh… wat kost dat dan?” is dan vrijwel direct de vraag. “Ga even uit van zo’n 150,- en als u wilt dat wij het vervangen komt er nog zo’n 100 euro bij”, luidt ons antwoord dan. “Maar hoeveel jaar garantie zit erop dan?”, is dan meestal de volgende vraag.
’s Lands bekendste motorenleverancier geeft 7 jaar garantie op het solarpaneel, het batterijpakket en de bijbehorende motor (mits je ze als pakket afneemt). Twee jaar extra op deze motor dus, in vergelijking met de standaardmotor, zonder solar. Waarom? Gaat-ie langer mee? Ongetwijfeld ligt er een commerciële gedachte aan ten grondslag. Die ‘andere’ grote aanbieder geeft immers ‘slechts’ 5 jaar. Maar hoe gaan wij, als dealers, dan om met bijvoorbeeld een batterijpakketje dat in het zesde gebruiksjaar de geest geeft? Romazo-dealers worden geacht de Romazo voorwaarden te hanteren: daarin wordt gerept over 5 jaar garantie (waarvan 2 jaar op arbeidsloon). Wij vroegen de juridische afdeling van de Metaalunie om raad. Zij zeggen: “U bent met uw klant een productgarantie van 5 jaar overeengekomen (resp. 2 jaar op het arbeid), mits de leveranciers zijn aangesloten bij Romazo. Voor het 6e en het 7e jaar moeten ze zelf aankloppen bij de betreffende leverancier, als deze 7 jaar garantie geeft”. Duidelijk. Maar je hebt best wat uit te leggen aan de Solar consument. Erover zwijgen? Geen optie: eerlijkheid duurt het langst.
Isolatie van het huis is hot. Solar ook. In een zonweringsmarkt met teruglopende omzetten zijn producten die een positieve bijdrage leveren aan de energieprestatie (of kostenbesparing) van een gebouw, gewilder dan ooit. Laten we de kansen die er liggen oppakken met z’n allen. Maar laten we ook de consument beter gaan voorlichten.  We zijn het aan onze stand verplicht. Dealer èn producent.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2022 - oktober | Pagina(s) 13
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken