Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Ik wist niet dat vtwonen een toverwoord is”
 
Koen Ducatteeuw, Detremmerie:
In mei van dit jaar werd de ‘vtwonen collectie by Detremmerie’ geïntroduceerd, in woonmaand oktober kon het grote publiek de complete, fraaie badkamercollectie met eigen ogen bekijken tijdens de vt wonen&design beurs in Vijfhuizen. STS• sprak tijdens deze beurs met Detremmerie-directeur Koen Ducatteeuw en Tanja Saarberg, formule manager bij vtwonen, over de totstandkoming van de eerste collectie in deze nieuwe samenwerking. “Op papier was het meteen een perfect match, maar dan moet je nog kijken of het ook klikt.”
 
Die klik, die bleek er vanaf het eerste moment te zijn. “vtwonen is een heel sterk merk en voor ons is het belangrijk dat merk heel goed te bewaken. Er zijn heel veel bedrijven die graag met ons willen samenwerken, maar het moet in alle opzichten kloppen. Met Detremmerie was dat absoluut het geval”, vertelt Tanja.

De reacties van consumenten tijdens de beurs zijn onverdeeld enthousiast. “Vanochtend zat ik aan tafel met een jong stel dat voor het eerst gaat samenwonen, tegenover een ouder echtpaar waarvan de kinderen net de deur uit zijn en die nog één keer een nieuwbouwhuis bouwen. Dan heb je het hele spectrum van wie wij bedienen als vtwonen eigenlijk aan tafel. Wij leiden die mensen op de beurs rond door de sfeerhuizen die onze stylisten hebben ingericht en dan laten we natuurlijk ook het sanitair zien. Als ik dan vertel hoe onze collectie tot stand is gekomen en waarom we voor bepaalde onderdelen hebben gekozen, dan zie je de ‘lichtbubbeltjes’ boven hun hoofden aangaan: ‘goh, dat is handig’. Het is mooi om te zien dat de reacties zijn zoals we beoogd hadden,” vertelt Tanja. “Zo zijn we begonnen met Detremmerie: nadenken over hoe sanitair nu is. De diepe wasbak bijvoorbeeld. De naam zegt het al, vroeger was die bedoeld om je werkelijk aan te wassen, maar die functie heeft het al lang niet meer. Anders dan in België zijn in Nederland badkamers vaak vrij smal. Dat vraagt om een ondieper wasmeubel. Want wat doen we daar? We scheren ons, we maken ons op, we poetsen onze tanden. Daarom hebben we in deze collectie gekozen voor een ondieper meubel, waarbij we de kranen aan de zijkant hebben geplaatst, zodat je veel makkelijker je mond kunt spoelen na het tandenpoetsen.”

Esthetisch en functioneel
Functionaliteit en dagelijks gebruik zijn, los van het mooie plaatje, duidelijke uitgangspunten geweest bij het ontwerpen van de vtwonen collectie by Detremmerie. Koen Ducatteeuw: “We zijn gestart vanuit functionaliteit, en daarnaast ook vanuit kleurkeuzes. We hebben de meest courante vtwonen kleuren in de collectie verwerkt en die vervolgens ton sur ton gebruikt. Dat brengt zoveel rust in de badkamer. Het maakt elke badkamer net wat zachter en toegankelijk én het springt eruit. Zo hebben we het grijs, dat net iets koeler is, gecombineerd met marmer, wat het weer warmer maakt. Ook hebben we het gedurfd zwart te combineren met een donkere tint; omdat we kiezen voor één kleur, maakt dat het heel chic en tijdloos. Daar krijgen we heel veel positieve reacties op. Maar uiteindelijk is het voor elke consument een eigen keuze. Alle onderdelen kunnen namelijk ook anders gebruikt worden. Dat zie je bij styliste Marianne Luning, die heeft de meubels gecombineerd met allerlei verschillende kleuren en ook dat werkt heel goed.\"

Perfect match
Het design van de nieuwe collectie komt uit de gezamenlijke koker van Detremmerie en vtwonen. Koen: “We hebben daarin echt een klik. Toen Tanja bijvoorbeeld aangaf dat ze een ondiepe waskom wilde, gaf ik meteen aan: dan moeten de kranen naar de zijkant. Het is echt in alle opzichten een samenwerking.” Tanja vult aan: “Koen weet natuurlijk alle ins en outs vanuit de badkamer, wij gingen er heel blanco in. vtwonen is een merk, wij kijken vanuit esthetisch oog én vanuit wat wij missen als stylisten. Bijvoorbeeld bij tv-opnames in badkamers; waar lopen we tegenaan, welke dingen zijn er simpelweg niet.” Ze vervolgt: “Wij zoeken onze partners in eerste instantie op basis van esthetisch, daar gaat het per slot van rekening om, maar zeker ook op kwaliteit en verspreiding: welke retailers zijn aangesloten, passen die bij het merk vtwonen, waar verwacht de consument ons te vinden, sluit dat aan bij de retailers die Detremmerie bedient? En wij willen als merk ook heel graag verkrijgbaar zijn in België, waar we als vtwonen eveneens actief zijn. Wat dat betreft had Detremmerie alles in zich om op papier een perfect match te zijn, daarna ga je creatief samen kijken of er een klik is. En dat bleek in dit geval een no-brainer.”

Tijdloos en trends
“We proberen de vtwonen collectie echt op een andere manier te brengen dan onze andere meubelen”, vertelt Koen Ducatteeuw. “De vtwonen onderkasten bijvoorbeeld, zijn in verstek afgewerkt, waardoor de deur volledig tussen de zijdes valt en je deze eigenlijk niet ziet. Daarvoor hebben we een nieuwe machine aangekocht, een edge coater, die de hoeken extra versterk. Dat is voor ons belangrijk. De vtwonen collectie heeft een bepaalde uitstraling en een belangrijke pioniersrol die we willen beschermen, dat moet niet iedereen zomaar kunnen namaken. Daarnaast hebben we bij de vtwonen 2 collectie gekozen voor gebogen deuren. Allemaal laagjes mdf die rondgezet worden, dat kun je niet overal zomaar krijgen. De eerste collectie is gemaakt met rechte hoeken, de tweede is afgerond. We merken daarvoor hier op de beurs veel enthousiasme.”

Het werd al eerder gezegd: de vtwonen collectie by Detremmerie is echt een combinatie van esthetisch en functioneel. De spiegelkasten met een extra schapje eronder, spiegels aan de binnenkant, de combinatiemogelijkheden met de verschillende tinten, maar ook de combinatie rechte en ronde vormen. De trends van nu zijn zichtbaar verwerkt: structuren met diepte, marmer, “een materiaal dat altijd al mooi was en altijd mooi zal blijven”, aldus Koen, de warme kleuren zoals Sand en Terra. “De kleuren die we voor deze collectie gekozen hebben, zijn kleuren die met heel veel andere kleuren gecombineerd kunnen worden en die ook in de toekomst niet snel zullen vervelen.” En de ronde vormen, die, zoals Tanja het verwoordt, “de badkamerruimte wat zachter maken, net wat vrouwelijker, dat is iets wat je heel erg opkomend ziet.”

Ton sur Ton
Wat misten de vtwonen stylisten voorheen in de badkamer? Ook dat vormde een uitgangspunt bij het ontwerpen van de collectie. Tanja vertelt: “Het ton sur ton verhaal, wat we heel duidelijk neerzetten, met kleuren die aansluiten bij het vtwonen kleurenpalet. Kleuren die terugkomen op de muur, in tegels en nu ook in het sanitair, waardoor alles met dezelfde kleurnamen heel makkelijk te matchen is.” Nog een voorbeeld: “De waskom, die nu recht op het meubel staat. We zagen altijd de waskommen die onderaan naar binnen lopen. Wij hebben er juist voor gekozen deze recht te plaatsen, zodat het eenvoudig schoon te maken is. Heel praktisch, maar het staat ook heel erg mooi.” En het bad met de afgeronde hoeken, door de styliste zelf ‘het iPhone bad’ genoemd, vanwege de vorm. “Dat is prachtig vrijstaand, maar kan ook goed tegen de muur geplaatst worden. Iedereen wil wel een vrijstaand bad, maar niet iedereen heeft de ruimte daarvoor. Dan is dit bad ideaal.”

“We hebben een mix van vormen en materialen gemaakt, waardoor je met deze collectie echt het vtwonen gevoel krijgt.” Wat dat vtwonen gevoel precies is? “Dat je als consument zelf kan kiezen wat bij jouw persoonlijke smaak past. Wij laten ‘onze’ manier zien, met ons geheime sausje erover, maar iedereen kan zelf mixen en matchen. Wij laten de mogelijkheden zien en daar kan iedereen dingen voor zichzelf uithalen.” Lacht: “Als het aan onze stylisten ligt brengen we gouden kranen, maar we moeten onze collecties wel terugbrengen naar haalbaar.”

iPhone bad
Haalbare maten, ook dat was een belangrijk uitgangspunt voor de collectie. “Het is heel makkelijk om een enorm opstelling neer te zetten en groots uit te pakken, maar dan is het voor de gemiddelde consument niet meer betaalbaar. De vtwonen collectie moet voor iedereen bereikbaar zijn. En wanneer wij iets over the top laten zien, kan de consument daar inspiratie uithalen en zijn eigen dingen uitpikken.” De 1.20 Sand met dubbele wasbak, dat wordt de topper, voorvoelt Koen. “En het iPhone bad.” Het zijn meteen ook zijn persoonlijke favorieten. “Maar eigenlijk vind ik het allemaal mooi.”

De vt wonen&design beurs is een uitgelezen plek om consumentenreacties op de collectie te peilen. Het enthousiasme blijkt groot. Dat geldt ook voor de 144 dealers die de collectie inmiddels voeren: 114 Nederlandse showrooms (bij Baderie, Badkamerwinkel, Brugman, Galvano, Piet Klerkx, Plieger en Wooning en 30 in België (bij Desco en Dupont). Koen: “We hadden een enkele dealer die de collectie niet op voorhand besteld had, maar die belden al snel toen ze bemerkten dat het om de vtwonen collectie gaat. Dat had ik van tevoren best onderschat, dat vtwonen in Nederland écht een toverwoord is.”


Foto’s: Jan Maes
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2022 - oktober | Pagina(s) 42
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken