Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Wij willen dealers compleet ontzorgen op montagegebied”
 
SunCircle Montage BV:
Inspelend op het personeelstekort dat veel dealers in de zonweringsbranche parten speelt, is onlangs SunCircle Montage BV opgericht. Met als doel dealers volledig te ontzorgen door hulp te bieden bij het monteren en alles wat daarbij komt kijken. Remco de Groot, manager SunCircle Montage BV, vertelt erover.
 
Polyclose had in januari de plek moeten zijn waar SunCircle zijn Montage BV uitgebreid zou presenteren. Hoewel de vakbeurs helaas niet doorging, betekent dat allerminst dat de plannen van het bedrijf tot stilstand gekomen zijn. Integendeel. De backoffice krijgt sinds 1 februari ondersteuning en inmiddels heeft Suncircle Montage vier vaste monteurs in dienst, plus daarnaast een flexibele schil met zes vaste zzp-ers. Dagelijks gaan er vier bussen met montageteams de weg op en de ambities om verder te groeien zijn groot.

“Het vinden van monteurs is een bekende en grote uitdaging, ook wij zien dat bij onze dealers. Dealers kunnen minder snel personeel vinden om onze producten te monteren, daarom zijn we zelf in dat gat gesprongen. In eerste instantie monteerden we op basis van individuele afspraken voor een aantal van onze vaste dealers, maar omdat de behoefte groot is, hebben we besloten het professioneel aan te pakken en onder te brengen in een nieuw bedrijf: SunCircle Montage BV”.

Handjes tekort
“Handjes tekort is dé uitdaging van deze tijd, waar wij met onze montageservice nu op inspringen. Maar los daarvan ontzorgen wij de dealers gedurende het hele traject, waardoor zij zich kunnen concentreren op de verkoop en geen omkijken meer hebben naar de montage. Het gaat niet alleen om het opvullen van het gat van gebrek aan mensen. We zorgen er ook voor, dat dealers zich kunnen focussen op hun core-business, het verkopen van zonwering.”

Hoe komt SunCircle Montage aan monteurs, terwijl dat nou juist zo’n probleem is in deze tijd?
“Wij hebben een interne opleiding voor onze monteurs. Eerst draaien ze mee met een hoofdmonteur -het buddy-systeem- en in die eerste maanden dat ze meelopen volgen ze ook een e-learning. Daar krijgen ze uitleg over de montage van de producten, klantvriendelijkheid, communicatie met de klant, orde en netheid en omgang met materiaal en materieel. En ze worden elk jaar bijgeschoold. Hierdoor trekken wij ook mensen van buiten de branche aan, die niet perse technisch geschoold hoeven te zijn.”

“Wat ook belangrijk is: aan de hand van de klanttevredenheid hanteren wij een beloningssysteem. Bovenop hun salaris kunnen monteurs zo een extra bonus verdienen op basis van positieve klantreviews. Dat is een extra motivatie voor onze mensen, zo delen we samen in het succes. Ook biedt dit voor ons een extra meetmiddel om de kwaliteit en het contact met de klant hoog te houden. Wat voor monteurs ongetwijfeld ook een plus is: wij bieden werkgarantie, als Suncircle zijn we natuurlijk groter dan een gemiddelde dealer. Ze hebben afwisselend werk, door het hele land. Ze gaan meteen op pad als team, met een eigen bus. Het is ook leuk om voor Suncircle te werken, het is een no nonsens familiair bedrijf, je kunt je hier ontwikkelen, we groeien hard. Kortom, we hebben best wat te bieden.”

SunCircle Montage werkt inmiddels voor zo’n tien dealers in Nederland en heeft dagelijks vier teams aan het werk. “Dit jaar willen we doorgroeien naar twee extra teams, vier nieuwe monteurs dus. Voor het jaar daarop is dat wederom de bedoeling. Over drie tot vijf jaar willen we naar tien teams toe, dus 20 monteurs. Dat is best een ambitieus streven, maar dat zijn we ook. Suncircle zelf heeft voor de komende jaren mooie groeiplannen en daar sluiten wij nu al op aan.”

Ontzorgen van A tot Z
Vanuit SunCircle Montage wordt niet puur en alleen het monteren van de SunCircle producten voor een dealer geregeld. “Het grote voordeel voor de dealers is dat wij ze geheel ontzorgen: van de planning, contact met de klant en de montage zelf, tot de service achteraf; het hele traject van A tot Z. De dealer stuurt ons de bestellijst plus de montageaanvraag en vanaf daar pakken wij het op. Het mooie is dat er geen papier meer aan te pas komt, alles is volledig geautomatiseerd. De hele routing is digitaal, en de dealer en klant worden daar volledig in meegenomen door middel van geautomatiseerde berichten. ‘On the job’ werken onze monteurs met tablets, hierin vinden zij alle informatie en leggen zij de uitgevoerde werkzaamheden vast. Mochten er naderhand problemen zijn, dan schakelt de dealer ons weer in, maar dat gaat dan via de service-afdeling. SunCircle Montage BV doet echt puur het monteren en het traject daaromheen.”

Hoe zijn de eerste reacties van dealers die gebruik maken van SunCircle Montage?
“De reacties zijn erg goed. Dealers vinden het prettig dat wij hen ontzorgen en werk uit handen nemen. Van de consumenten krijgen wij ook mooie reacties terug. Wij doen na afloop een enquête met vijf vragen en zo meten wij de klanttevredenheid. Als de dealer ziet dat zijn klant tevreden is, dan is hij dat ook. Wij kunnen het ons natuurlijk echt niet permitteren de plank mis te slaan. Daarom is het ook belangrijk dat wij enkel onze eigen producten monteren. Daar zit onze kennis en knowhow en kunnen we het resultaat garanderen.”

Wat voor soort dealers maken gebruik van SunCircle Montage?
“Dat is tweeledig. Enerzijds kleinere dealers, die zelf niet voldoende capaciteit hebben, maar ook hele grote bedrijven die compleet ontzorgd willen worden. Overigens monteren wij niet alleen voor particuliere klanten, maar verzorgen we ook complete projecten.”

Verwacht je dat jullie initiatief gevolgd gaat worden door andere leveranciers?
“Ik kan me voorstellen dat andere fabrikanten dit idee misschien omarmen als ze zien dat het hun dealers ontlast, en dat je zo ook binding blijft houden met je dealers. Voor SunCircle geldt dat we een groot dealernetwerk hebben; we leveren aan zo’n 180 bedrijven in ons land, dus er valt nog heel veel uit te breiden voor de Montage BV. Tot op heden hebben we er beperkt ruchtbaarheid aan gegeven. We hadden het op Polyclose uitgebreid willen presenteren; dat wordt dus de editie komend zomer, maar we zijn ondertussen al volop bezig om onze dealers op maat te bedienen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2022 - februari | Pagina(s) 42
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken