Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
Nieuwkomer Regn gaat als zoete broodjes
 
Eerste uitbreiding nog dit jaar
Sinds september van het afgelopen jaar ligt Regn, het sanitair merk dat exclusief verkocht wordt bij IGM-leden, in de showrooms. Begonnen met een basisassortiment van 18 verschillende kranen in 6 kleuren plus wat accessoires, maar inmiddels op verzoek van ondernemers al toe aan een eerste uitbreiding. “Regn gaat ontzettend hard, het loopt zelfs boven verwachting”, vertelt Remco de Bos, bedrijfsleider bij Meijer Tegels & Sanitair in Nieuw Vennep, die als één van de eerste IGM-ondernemers enthousiast startten met het nieuwe label.
 
Regn werd ontwikkeld in samenspraak met de gehele IGM organisatie. Vanuit alle lagen van de keten, van monteurs tot franchisenemers, werd er meegedacht over het optimale assortiment. “Regn is ontwikkeld door een bedrijf met veertig jaar sanitair ervaring. We weten wat belangrijk is voor onze franchisenemers, maar ook wat de consument wil. Dit zijn de broodjes van de bakker. We krijgen het inmiddels ook terug: Regn verkoopt zichzelf. Het zit prijstechnisch goed in elkaar én het ziet er heel goed uit”, vertelt Marjolein Gerritsma, formulemanager Bad in Beeld.

Het is zeker niet IGM’s insteek met de komst van Regn afscheid te nemen van de kernleveranciers, benadrukt commercieel directeur Jos Roodhuizen. “Ondernemers willen een gezonde marge kunnen maken, dat kan met Regn. Onze retailers weten dat dit merk niet ineens voor stuntprijzen aangeboden wordt. Die zekerheid is prettig. Wij leveren het merk bovendien alleen via onze eigen winkels - Instalcenter, Bad in Beeld, Baderie en badkamerwinkel.nl - waarmee we franchisenemers werkelijk iets extra’s kunnen bieden.”

Deens design
Vanuit het IGM hoofdkantoor wordt goed geluisterd naar de wensen van ondernemers. Vrij snel na de introductie van Regn, kwamen de eerste verzoeken om uitbreiding van het assortiment binnen. Het resultaat; naast de 18 kranen in 6 kleuren heeft Regn inmiddels ook een vrijstaande badkraan, een plafonddouche, een extra maat wastafelkraan, een badoverloopset… “Er zijn al snel een stuk of tien items bijgekomen, alles ook weer in de zes basiskleuren chroom, mat zwart, mat goud, gun metal black, geborsteld koper en geborsteld nikkel. Het uiteindelijke doel is om Regn uit te breiden met nog veel meer producten. We koersen op termijn ook op samenwerking met een Deense designer.” Want al komt Regn uit de Nederlandse koker van IGM, het merk wordt gekoppeld aan Deens design. “Regn betekent regen in het Deens. Scandinavisch design wordt vaak geassocieerd met minimalistisch, clean. Dat gaat niet per se op voor deze eerste kranenlijn. Daarom zijn we uitgekomen op een Deense naam, met Duitse kwaliteit, ontwikkeld in Nederland.”

Keuzestress
Heel bewust wordt Regn niet in de markt gezet als private label van IGM, maar wordt het gepositioneerd als nieuw A-merk. Na 3,5 jaar ontwikkeling is het merk sinds september verkrijgbaar. De start was dus middenin de lock down. “We zijn begonnen met uitleveren vanuit het idee ‘maar eens zien wat er gebeurt’, zonder grootschalige marketing. We hebben er bewust voor gekozen niet direct actief vraag te creëren. Daar beginnen we nu mee. We hebben bijvoorbeeld een eigen website, Regn.nl, die momenteel gevuld wordt”, aldus Roodhuizen.

Hoewel er niet vanaf dag één actief vraag gecreëerd werd, ontstond die evengoed als vanzelf. Zo vertelt bedrijfsleider Remco de Bos: “Wij waren echt op zoek naar een merk als Regn. Een makkelijk programma, met commerciële kleuren. Waar wij steeds tegenaan liepen, is dat veel merken verzanden in opties. Teveel keus, dat willen de meeste klanten helemaal niet. Als je 36 kranen laat zien, dan komen consumenten er niet meer uit. Het assortiment van Regn is compleet, maar tegelijkertijd heel overzichtelijk. Voor iedereen zit er wat bij. Mensen reageren enorm enthousiast. We verkopen enorme hoeveelheden en moesten als snel bijbestellen. Onze klanten zijn er blij mee, maar wij ook. Het scheelt veel tijd: mensen die niet kunnen kiezen, dat probleem is met Regn opgelost.”

Meijer Tegels en Sanitair was de eerste Bad in Beeld zaak waar formulemanager Marjolein Gerritsma Regn presenteerde. “Eigenaar Daan Meijer en bedrijfsleider Remco waren heel enthousiast en wilden het graag opnemen. Overigens wordt het niemand opgelegd, onze franchisenemers hoeven het niet op te nemen. Bij Baderie is het deel van het kernassortiment, bij Bad in Beeld is het volledig de eigen keus van ondernemers of ze Regn willen verkopen. Maar in de praktijk merken we, dat als je iets goeds te bieden hebt, ondernemers daar graag in meegaan. Momenteel voert ruim driekwart van onze franchisenemers Regn.”

Familieuitbreiding
“We hadden natuurlijk altijd al onze huismerken, zoals Baderie en Bron bij Bad in Beeld. Maar die bundelen niet de kracht van IGM op productniveau. Uiteindelijk willen we met Regn ook uitbreiden naar keramiek (baden, toiletpotten, douchevloeren, wastafels), maar de eerstvolgende stap die nu al op stapel staat zijn douchedrains, bedieningspanelen en badmeubelen. Voor de kerst is er familieuitbreiding”, aldus Gerritsma.

IGM heeft voor Regn een eigen klantenservice opgetuigd. “Plus een eigen magazijn met bulkvoorraad, we leveren direct de volgende dag. En Regn is inmiddels ook opgenomen in alle teken- en offerteprogramma’s. We willen een hoog niveau service bieden, geven ook vijf jaar garantie. Regn wordt op niveau weggezet. De handleiding, service, verpakkingen, alles moet kloppen”, geeft Roodhuizen aan.

Wat betreft bedrijfsleider De Bos is dat prima gelukt. “Regn gaat hier als zoete broodjes. We zijn er heel blij mee. Hetzelfde geldt voor onze installateurs. Er zit bijvoorbeeld een waterpasje op het inbouwdeel van de producten. Dat is echt uniek en werkt heel fijn. Bovendien, met Regn hebben we een exclusief merk in huis hebben dat anderen niet hebben. Fantastisch.” Gerritsma en Roodhuizen zijn blij met de enthousiaste reactie. “Dit is het resultaat van de ontwikkelingsfase, waarin alle medewerkers zijn betrokken. Er is een hoop in geïnvesteerd, dus heel fijn dat het zo uitpakt.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2021 - september | Pagina(s) 32
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken