Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Het bad is de laatste jaren echt bezig met een revival”
 
Roel Kennis, Riho:
Hoe kun je als badkamerfabrikant iets toevoegen waardoor een badkamer een eigen gezicht krijgt, en tegelijkertijd ook meer beleving oplevert voor de consument? De Nederlandse baden- en badmeubelfabrikant Riho doet het onder meer door oog te hebben voor design en daarnaast altijd scherp te kijken welke functionaliteiten er nodig zijn om een extra belevingsmoment in de eigen badkamer te creëren.
 
Dat de badkamer anno 2021 allang niet meer puur een plek is waar je twee keer per dag binnenstapt om even functioneel een snelle douche te nemen of je tanden te poetsen, dat is geen nieuws. Wij spraken met Roel Kennis, sales manager Nederland bij Riho, op het hoofdkantoor in Tilburg, over de ontwikkelingen op het gebied van wellness en beleving in de badkamer thuis. “De laatste jaren is het bad echt bezig met een revival. Het bad doet steeds meer dienst als blikvanger, als design item in de badkamer.”

Het Tilburgse familiebedrijf Riho bestaat inmiddels al meer dan 40 jaar. Ooit begonnen als leverancier van het typische wellness product zonnebanken, totdat ergens in de jaren tachtig het nieuws naar buiten kwam dat teveel zonnen niet goed voor je is. De markt voor zonnebanken stortte rap in en Riho besloot de overstap te maken naar baden. De fabriek in Tsjechië, waar de baden werden ingekocht, werd begin jaren negentig door Riho overgenomen, waarmee het bedrijf al ruim dertig jaar baden produceert in eigen beheer. Hetzelfde geldt voor de badmeubelen van Riho. Ook deze komen uit een eigen fabriek, in België, eveneens overgenomen nadat Riho in eerste instantie de producten hier inkocht. “We investeren constant in nieuwe modellen, functionaliteiten en kwaliteit. Niet voor niets zitten hier permanent vier mensen op R&D”, vertelt Roel Kennis. Baden zijn voor Riho core-business. In eerste instantie ging het dan vooral om inbouw- en whirlpool baden, de laatste jaren zijn daar in rap tempo ook vrijstaande en back-to-wall baden bijgekomen als hardlopers. 

Alles in eigen hand
Doordat Riho zowel ontwerp als productie in eigen hand heeft, kunnen zij continue bovenop de trends zitten. “Wij komen met nieuwe ideeën, die we meteen kunnen vertalen naar producten, kunnen doorontwikkelen. Het hele proces, van ontwerp tot de vertaalslag naar productie, hebben we hier in eigen hand.” Hij  noemt Nederland “best trendsettend” binnen de Europese markt. De kleur zwart in de badkamer bijvoorbeeld, is een ontwikkeling die in Nederland al flink heeft doorgezet maar pas later in andere landen opkwam. “Onze zwart omkaderde douchewandenseries hebben hier veel volume, dat is een volwassen markt geworden. Als je naar Duitsland kijkt zie je dat het daar pas het laatste jaar een beetje in opkomst is. Hetzelfde geldt voor de back-to-wall baden. Die zijn hier al een aantal jaren populair en zie je nu opkomen in andere landen waar wij actief zijn.”

Ondanks de toenemende populariteit van (half) vrijstaande baden, is het meest verkochte bad in Nederland op dit moment nog steeds het traditionele inbouwbad. “Wanneer je consumenten vraagt wat ze mooi vinden, dan is het antwoord meestal vrijstaand, of back-to-wall. Het is luxe, een blikvanger. Maar niet iedereen heeft de ruimte. De Nederlandse badkamers zijn in vergelijking met die in andere Europese landen gemiddeld gezien nog steeds vrij klein. Daarom zijn onze back-to-wall baden ook zo populair. Je benadert de uitstraling van een vrijstaand bad, maar het vraagt niet de extra ruimte. Bijkomend voordeel is dat installatie heel eenvoudig is.”

Design en comfort
Lange tijd was de trend: douche erin, bad eruit. Maar zogezegd is het bad de laatste jaren bezig met een revival. Het vindt z’n plek terug in menig badkamer. Het past in de badkamer die meer en meer een leefruimte wordt. “Net als de keuken is het niet langer een ruimte die standaard weggestopt zit achter een deur, het is niet meer alleen een functionele ruimte.” Kennis ziet bij Riho een sterke groei in de vrijstaande acryl baden. Ook solid surface groeit. Dat is natuurlijk een stuk zwaarder dan acryl, wat een nadeel kan zijn, maar wie echt voor design gaat, biedt het door de dunwandigheid en strakke uiterlijk wel veel mogelijkheden. Ook in opkomst blijft mat. Het vraagt wat meer onderhoud, maar heeft wel een heel goede uitstraling. “Mat acryl is echt in opkomst, zowel bij onze inbouw- als vrijstaande baden. Ons model Inspire doet het bijvoorbeeld erg goed.”

“Wij hebben denk ik het breedste assortiment baden uit voorraad leverbaar op het gebied van solid surface. Dat doet RIiho inmiddels ook al een jaar of tien. Het is een markt die hard is gegroeid, maar het blijft een niche-markt,” vertelt Roel. Nieuw ontwerp bij Riho dit jaar is het eigen ontwerp VALOR, een solid surface bad in vrijstaand en back-to-wall, met bijpassende wastafels. Voor de consument die behalve een vrijstaand bad ook het ligcomfort wil, wat toch nog vaak vooral is voorbehouden aan het inbouwbad, is er de Riho Devotion. “Best of both worlds, een fraai vrijstaand acryl bad, dat ook nog prettig ligt. Ligcomfort is in principe niet de kerneigenschap van de meeste vrijstaande baden. Bij de Devotion is dat wel het geval. Daarmee zijn we vrijwel uniek in deze markt. Ook in het solid surface programma zit een bad dat uitblinkt in ligcomfort. Type Granada, een asymmetrisch model, met een schuine ligzijde, biedt naast een eigenwijs ontwerp ook veel ligcomfort.” In de showroom van Riho in Tilburg staat het designbad uitgevoerd in opvallend goud. “De meeste mensen kiezen nog altijd voor ‘gewoon; wit, dat is rustig en altijd goed, maar onze solid baden zijn leverbaar in elke gewenste RAL kleur, dus wil je de blikvanger in je badkamer helemaal personaliseren, dan is alles mogelijk.”

Touch of wellness
Nog een ontwikkeling in inbouwbaden waaraan ook Riho een duidelijke bijdrage heeft mogen leveren, zijn de inbouwbaden met zeer dunne badrand. Niet het gebruikelijk 4-5 centimeter, maar slechts 1 of 2 centimeter hoog, waardoor het bad een stuk strakkere uitstraling krijgt. “We zien dat mensen die kiezen voor een inbouwbad, dat veelal doen omdat ze echt kiezen voor comfort. Dit zijn vaak de consumenten die een bad kopen om er zelf volop gebruik van te maken, niet alleen voor de kinderen of als fraai element in de badkamer. Voor wie dan ook meer design uitstraling wil, zijn die smalle badranden een goede optie.”

Als het gaat om het toevoegen van een ‘touch of wellness’ in de eigen badkamer, dan zijn de mogelijkheden tegenwoordig ook eindeloos. Dit jaar introduceerde Riho bijvoorbeeld het vrijstaande belevingsbad Modesty. Met het eveneens nieuwe ‘sparkle mood’, waarmee van een (semi)vrijstaand bad een subtiel bubbelbad te maken is. Geen ouderwetse whirlpool, maar net wat verfijnder, met een beschaafd bubbeltje. Voor het ultieme wellnessmomentje is er de toevoeging kleurentherapie, roterende verlichting in drie kleuren, en kun je tijdens het badderen naar je eigen Spotify playlist luisteren, waarbij het bad zelf als klankkast fungeert. Precies passend badplanchet en kussentje erbij en het wellness moment in eigen huis is compleet. 
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2021 - juni | Pagina(s) 20
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken