Klik voor foto Klik voor foto
 
“De klus-spirit blijft er voorlopig nog wel in zitten”
 
Jubileumjaar én coronajaar
Dat het jubileumjaar voor KlusWijs zou beginnen met een complete lockdwon en gedwongen winkelsluiting, dat had voor corona haar intrede in ons land deed, natuurlijk niemand kunnen bedenken. Hoe kijkt de benjamin onder de bouwmarkten terug op coronajaar 2020 en wat zijn de verwachtingen voor de rest van dit jaar? We kijken terug en vooruit met directeur Hans Hortensius.
 
Nog even terug naar begin vorig jaar, toen Covid-19 in Nederland een feit was en we te maken kregen met de eerste lock-down. “Half maart 2020 begon de ongekende drukte in de KlusWijs winkels. We hebben direct geschakeld met alle aanpassingen, zoals spatschermen, mondkapjes en ‘1,5 meter afstand’ signing. En dat was maar goed ook, want door de lockdown ging iedereen massaal aan het klussen, waardoor het aantal bezoekers en de omzet door het dak schoot. Het viel ons zowel in de winkels als online op dat er veel behoefte was aan klusadvies. Ook jongere klanten bezochten onze winkels voor advies bij de klus. We zien dat er een nieuwe groep klussers is opgestaan onder de millennials. Het is bijzonder om te zien dat wat de branche al jaren probeert te doen, namelijk de jongere generaties aan het klussen krijgen, nu door Corona eindelijk gelukt is. En voor ons geweldig om te zien dat ons persoonlijk contact met klanten en advies bij de klus ook gewaardeerd wordt door jongeren.”
 
Hoe is 2021 voor jullie begonnen?
“Vanaf half december was het een behoorlijke domper toen alle winkels moesten sluiten. Gelukkig mochten we nog wel open voor afhaal. Er werd doorgetrokken tot in de late uurtjes door alle KlusWijs ondernemers om afhaalbalies te creëren en de winkels aan te passen aan click & collect. Door de simpele boodschap “Bel of mail ons je bestelling” werd er massaal gebruik gemaakt van onze afhaalbalies. Er stond regelmatig 16 km op de stappenteller van onze medewerkers om alle afhaalorders te verzamelen. We hebben bewust gekozen voor ‘Bel of mail ons’, zodat we ook persoonlijk advies konden geven over wat je nodig hebt voor je klus en over hoe je de klus het beste kan aanpakken. Bovendien konden we de bestelling binnen no-time klaar hebben staan voor de klanten, waardoor iedereen snel weer verder kon met zijn klus. De webshop orders stegen ook explosief in deze periode, die we veelal zelf bezorgden met onze KlusWijs busjes vanuit lokale winkels.”
 
“In maart 2021 kregen we te maken met de maatregel ‘open op afspraak’. We hebben meteen een online planning tool live gezet op zowel kluswijs.nl als kwwonen.nl waar de consument zijn afspraak kon plannen. Dit werkte uitstekend voor de winkels, want zij konden zelf lokaal al hun afspraken beheren, de tool zelf inrichten naar eigen wensen en ook afspraken die telefonisch of per mail werden gemaakt, konden direct toegevoegd worden in de planning tool. Met als resultaat dat de agenda’s bomvol stonden. Daardoor konden we de omzet van 2020 nog redelijk vasthouden.”
 
Wat zijn jullie verwachtingen voor de rest van dit jaar?
“We verwachten dat wanneer de winkels weer volledig open zijn, er een inhaalrace op het gebied van tuinassortiment zal plaatsvinden. Verder denken wij dat voorlopig de ‘klus spirit’ er nog wel in blijft zitten. Wat er ook op ons pad komt, we hebben door deze crisis geleerd dat we snel wendbaar zijn en rap kunnen schakelen. Bovendien is ons motto al 10 jaar dat mensen het verschil maken en dat is door deze crisis ook echt aantoonbaar gemaakt. Dat zal ons ook in de toekomst helpen met alles wat op ons pad komt!”
 
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2021 - april | Pagina(s) 26
Categorie: Doehetzelf (overig)
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken