Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
“We willen vooral een betrouwbare partner zijn”
 
100 jaar familiebedrijf Schulte (eigenaar HSK)
De ondernemersfamile Schulte uit het Duitse Sauerland, eigenaar van HSK Duschkabinenbau, bestaat dit jaar 100 jaar. Drie jaar geleden kon reeds het 25-jarig jubileum van HSK gevierd worden. Een familiebedrijf dat kan terugkijken op de geschiedenis van een eeuw, is opnieuw een bijzonder moment. We spreken met export directeur Dirk Dallmöller en met Tarik Iplik, die HSK Nederland en België onder zijn hoede heeft.
 
In de afgelopen jaren gingen de ontwikkelingen in Olsberg (D) erg snel, zeker wanneer we kijken naar HSK. Laten we eerst eens terugkijken op het bijzondere jaar 2020…
“Het jaar 2020, gekenmerkt door de corona-pandemie, werd zelfs het beste omzetjaar sinds het bestaan van HSK. Er kon een nieuw kantoorgebouw worden geopend voor onder meer de ICT en de marketing. De verkoop van producten bij installateurs en badkamershowrooms kon grotendeels doorgaan. Onze relaties, de betere badkamershowrooms, waren ook in deze bijzondere jaren erg creatief; ook in de samenwerking met ons als producent. Voor ons was van belang in zo’n periode intensief contact met hen te behouden. Als bedrijf met meer dan 95 procent eigen productie, waren we in staat om ook daadwerkelijk op tijd alles te kunnen uitleveren. De lock down zorgde er bovendien voor dat veel consumenten meer tijd thuis doorbrachten en wilden investeren in hun woning en hun badkamer. Als bedrijf hebben we heel strenge interne corona-maatregelen ingevoerd. Iedere medewerker rapporteerde dagelijks aan ons eigen corona-comité. Medewerkers die in hun directe of indirecte omgeving een corona-patiënt hadden, gingen direct in quarantaine. Daardoor heeft de pandemie op ons bedrijf geen vat gekregen en bleef het reproductiegetal zelfs op nul.”

Wat verwachten jullie van het jubileumjaar 2021?
“Dit jaar begon natuurlijk niet eenvoudig, nu veel retailers hun showrooms gesloten moesten houden. In de afgelopen jaren hebben we ons echter ook gericht op de projectenmarkt; en die projecten lopen nog wel goed door. We hopen echter, dat de omzet die de retailers nu missen, in het komende jaar wel weer deels of geheel kan worden ingehaald. De consument heeft nog steeds voldoende geld om in zijn woning te investeren; zeker nu ze geen geld uitgeven aan reizen etc. 2021 kan dus nog best een heel goed jaar worden. Ervaring uit andere landen hebben we, waar de terugval van de omzet gedurende een periode binnen drie maanden al weer goed gemaakt werd. Laten we vooral positief blijven denken. We hebben voor dit jaar zelfs weer een voorzichtige plus in gedachten.”

Jullie hebben in de afgelopen 100 jaar ook heel wat goede en slechte perioden weten op te vangen…
“Honderd jaar geleden begon het familiebedrijf in de metaalindustrie. Die industrie ontstond langs de kleinere rivieren rondom het Ruhrgebied. Op verschillende locaties in het Sauerland begonnen we met de productie van onder meer metalen gordijnroeden. De vader van de huidige eigenaar, de heer Schulte sr., zag mogelijkheden bij zijn huidige klanten en dat leidde ongeveer 40 jaar geleden tot een uitbreiding van het eigen assortiment, waaronder douchecabines, van waaruit later het bedrijf HSK Duschkabinenbau in Olsberg werd opgericht.
In al die jaren waren er diverse crises, die we goed hebben overleefd. Daar waren diverse redenen voor. In de eerste plaats de bedrijfsstrategie van dit familiebedrijf. Het doel was nooit om de grootste in de markt te zijn, maar om een kwaliteitsbedrijf te zijn. Een bedrijf dat zich niet richt op een paar grote afnemers, maar op een breed scala aan zelfstandige speciaalzaken. Dat levert indirect ook risicospreiding op. Voor die afnemers betekent dat tegelijkertijd, dat we hen als relatief kleine afnemers heel erg belangrijk vinden. We willen naar hen toe een heel betrouwbare partner zijn.
Die risicospreiding bracht ons ook naar de keuze voor export naar het buitenland. Tegenvallende ontwikkelingen in eigen land kunnen worden opgevangen in het buitenland en andersom. De export naar Nederland begon al ruim 20 jaar geleden, met onze partner André Joosten.”
Dirk Dallmöller: “Mijn eerste taak hier was 18 jaar geleden om het importbedrijf van André Joosten te integreren in HSK; nadat hij in dienst was getreden bij HSK. Hier kunnen we wel noemen dat vanaf toen het succesverhaal van HSK in Nederland is begonnen. Richting het naderen van het pensioen van André Joosten was het nodig om ook het management team op het gewenste niveau te brengen; en daar zijn we met de benoeming van Tarik Iplik in geslaagd.”
Tarik Iplik: “We zijn erg trots op onze Nederlandse en Belgische buitendienst, hoe zij gepresteerd hebben in het afgelopen corona-jaar. Zij hebben intensief ingezet op corona-proof klantencontact. We hebben iedere goede klant van ons een kistje appels gestuurd, met de boodschap ‘blijf gezond; wij staan klaar voor u’. De overgrootmoeder van Joachim Schulte was een Nederlandse vrouw; er zit dus ook nog wat Nederlands in de familie-geschiedenis.”

Waarin onderscheidt de werkwijze van HSK zich?
“Zowel in Duitsland als in Nederland zijn het onze eigen medewerkers die het verschil maken. Voorbeeld zijn de medewerkers van de afdeling Duschservice die alles bij een consument opmeten en vervolgens komen installeren. Daarmee ontzorgen we onze klanten zoveel mogelijk. De showroomeigenaren en hun medewerkers hebben het immers druk genoeg. Ze kunnen dit werk aan ons uitbesteden; en gezien het groeiend tekort aan installatiemedewerkers wordt dit steeds meer op prijs gesteld. We hebben ons team van buitendienstmedewerkers en monteurs sterk uitgebreid. De retailer kan de levering en de montage, service en nazorg volledig aan ons over laten en weet vooraf precies wat de kosten daarvan zijn.
De maten die vanuit het opmeten via onze app worden doorgestuurd, worden automatisch doorgegeven aan onze computer- en productiesystemen. Gezien de uitbreiding van ons assortiment, is dat heel waardevol. Onze Nederlandse prijslijst uit 2004 omvatte 80 pagina’s; dat is uitgegroeid naar een boekwerk van 484 pagina’s. We blijven door-ontwikkelen. De heer Joachim Schulte -directeur eigenaar van dit bedrijf- staat heel erg open voor de wensen en het design van de diverse afzonderlijke landen. De trends vanuit Nederland worden hier vertaald naar een jaarprogramma, zodat er heel snel geschakeld kan worden. Een voorbeeld is het werken met bepaalde scharnier-kleuren, zoals wit mat, brushed goud, -koper of -gun metal. En datzelfde geldt voor ons wandbekledingprogramma Reno Deco met nieuwe decors van visgraat- tot marmermotieven. Dat is afgestemd op de Nederlandse en Belgische markt en kan direct in de Duitse fabrieken worden gerealiseerd. De export omvat inmiddels ook al 20 procent van het totaal. Dat percentage groeit en dus staan we open voor wensen vanuit het buitenland. Het is zelfs zo, dat we speciaal vier oplaadpunten voor elektrische auto’s hebben geplaatst, omdat Nederlandse bezoekers hier met hun Tesla naartoe kwamen.”
 
We kunnen de groep, waaronder HSK, dus omschrijven als een bedrijf met een lange traditie, dat toch heel snel kan schakelen...
“Inderdaad; dat geldt ook voor duurzaamheid,een speerpunt voor de komende jaren. Het feit dat we zo’n 97 procent hier in Duitsland produceren, betekent al dat er weinig vanuit ver hoeft te worden getransporteerd. De CO2-belasting, binnen de totale ecologische voetafdruk, is daardoor relatief gering. Bovendien kunnen daardoor oncontroleerbare slechte arbeidsomstandigheden elders worden voorkomen.
Dat wij niet afhankelijk zijn van producten vanuit Azië was voor ons afgelopen jaar gunstig, omdat de kosten van zo’n container soms zijn geëxplodeerd. We hoefden de prijzen van onze producten dan ook niet sterk te verhogen. We hebben daarmee kunnen zorgen voor een marge-stabiliteit. We merken dan ook, dat onze relaties niet meer alleen een douchecabine, maar ook hun douchebakken, kranen en designradiatoren bij ons gaan bestellen. Ook dat draagt qua transport weer bij aan ons duurzaamheids-streven. Het gaat om ons hele concept, om onze kwaliteit en dan pas onze prijs. Dan kan je er wel eens voor kiezen om iets niet in je assortiment op te nemen, omdat het niet montage- en gebruiksvriendelijk is.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2021 - februari | Pagina(s) 24
Categorie: Douches(cabines)
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken