Zeven op 10 ondernemers verwacht coronacrisis te overleven
 
Update coronacrisis
Zeven op de tien ondernemers verwacht dat hun bedrijf de coronacrisis zeker of waarschijnlijk zal overleven. Twee op de tien kan het nog niet inschatten en éen op de tien verwacht de coronacrisis waarschijnlijk niet te overleven. Dit zijn enkele van de resultaten van de vierde KVK-Flitspeiling onder ruim 1800 ondernemers in de periode van 14 tot en met 24 mei 2020.
 
Voor de sectoren cultuur, sport en recreatie, detailhandel, horeca en persoonlijke dienstverlening ligt dit aandeel iets lager, hier verwacht namelijk zes van de tien ondernemers de coronacrisis te overleven.
Uit de toelichting die respondenten geven, blijkt dat ondernemers aangeven te kunnen overleven omdat ze veelal voldoende buffers of reserves hebben opgebouwd, weinig vaste lasten hebben, overheidssteun ontvangen, creatief zijn, maar ook omdat ze positief willen blijven.
De overige drie op de tien ondernemers verwacht waarschijnlijk niet te kunnen overleven of kan het nog niet inschatten. Men geeft aan dat dit bijvoorbeeld komt door de onzekerheid over het binnenhalen van opdrachten of klanten. Verder geeft men aan dat het afhankelijk is van hoe lang de crisis nog duurt, en hoe lang de maatregelen nog duren. Verder geven sommige ondernemers aan dat de schulden niet meer zijn af te betalen.
Meer dan acht op de tien ondernemers geeft aan dat de coronacrisis tot nu toe vooral een negatieve impact op de financiële situatie heeft gehad; voor zes op de tien een grote negatieve impact en voor twee op de tien een kleine negatieve impact. De negatieve impact is het grootst in de horeca, persoonlijke dienstverlening en cultuur, sport en recreatie. De overige twee van de tien ondernemers geven aan vrijwel geen impact te hebben gevoeld op de financiële situatie en een klein deel spreekt zelfs over een positieve impact. Een voorbeeld van positieve impact is het wegvallen van reistijd/kosten bij gelijkblijvende inkomsten. Deze positieve impact wordt het meest ervaren in de bouw, de ICT en media.
 
 
Delen
 
Categorie: Retail, Management
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wat betekent de corona-crisis voor uw bedrijf?