Consument doet duidelijk minder aankopen
 
Update coronacrisis
Consumenten schroeven hun aankopen flink terug. Sinds afgelopen week ligt het aantal pintransacties bij de fysieke winkels ruim een derde lager dan een jaar eerder. Dit blijkt uit een analyse van het ING Economisch Bureau op basis van pintransactiedata van ING.
 
Het gemiddelde bedrag per pintransactie stijgt wel licht. Tegelijkertijd verschuift een deel van de consumentenaankopen naar online. Het aantal betalingen aan webshops laat een toename zien van zo’n 25%. Toch compenseert dit lang niet de daling in fysieke pintransacties.
Sinds de eerste coronamaatregelen zijn afgekondigd, rekeken consumenten ruim een derde minder af met hun pinpas. De afgelopen week lag het aantal transacties bijna 35% lager dan in dezelfde week een jaar eerder. Vanaf 15 maart liet het totaal aantal pintransacties een duidelijk dalende trend zien, maar de laatste zeven (beschikbare) dagen stabiliseert de daling net onder de 35%.?In onlinewinkels zijn consumenten juist veel vaker te vinden dan voor de coronacrisis. Het aantal betalingen aan webshops is de afgelopen paar weken gestegen met maar liefst 25% ten opzichte van een jaar geleden. Hoewel dus een deel van de consumentenaankopen door de coronacrisis is verschoven van fysiek naar online, biedt deze verschuiving maar weinig tegenwicht aan de daling van het aantal pintransacties.
Door de daling in het aantal pintransacties, zijn ook de pinomzetten roodgekleurd. Zo laat de categorie ‘uiterlijk’ (o.a. kleding en schoenenzaken) rode cijfers zien. Positieve uitzondering is te zien bij de categorie ‘levensbehoeften’ (o.a. supermarkten) waar de hogere gemiddelde kassabon ruim compenseert voor het lagere aantal transacties.
Bij de bouwmarkten en tuincentra is het aantal pintransacties met maar liefst 28% gestegen. Maar die stijging kan er niet voor zorgen dat de categorie ‘wonen’ plust. De woonwinkels doen het zo slecht dat de omzetten in de hele categorie toch dalen.
 
 
Delen
 
Categorie: Economie, Retail
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wat betekent de corona-crisis voor uw bedrijf?