Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Behoefte aan veilen showroomkeukens groeit
 
Onlinekeukenveiling.nl
“We zijn ingesprongen op een bestaand gat in de markt”, zeggen Elbert van Dalen en Leon van Wijk van Onlinekeukenveiling. Het bedrijf ontzorgt een groeiend aantal ondernemers bij de verkoop van vooral luxe showroomkeukens. Inmiddels worden ook consumenten, keukenproducenten en apparatuurproducenten met dit concept ontzorgd.
 
“Vanuit mijn ervaring binnen de keukenmarkt begonnen we 12 jaar geleden met de verkoop van keukens van keukenzaken die failliet gingen”, kijkt Elbert van Dalen terug. “We kochten de inboedels van die bedrijven op en namen de orderportefeuilles ervan over. Er moest immers iemand zijn die dergelijke problemen in de markt oploste. Dat werd vanaf 2010 een full time bedrijf: het veilen van keukens. Destijds dachten we nog dat dit een tijdelijke zaak zou zijn, gedurende de crisisjaren. Maar in 2015 zagen we van daaruit, dat er nog een andere -blijvende- behoefte was binnen de markt: het veilen van showroomkeukens.”

Inmiddels zien we hier in Gameren, bij Zaltbommel, een compleet pand met twee magazijnen...
“In 2019 konden we inderdaad een tweede, aangrenzend pand in gebruik nemen en een extra kantoor inrichten. We hadden inmiddels veel inzicht in de waarde van een te veilen keuken. We konden aan de keukenondernemers zeggen: bestel jij gerust nieuwe keukens voor je showroom. Wij zorgen ervoor dat die showroomkeukens waar jij niet vanaf komt, op tijd weg zijn. We zetten een keuken te koop op onze eigen website; en als dat niet lukt, wordt hij voor een wat lager bedrag geveild. We staan vervolgens garant voor een bepaald bedrag, ook als hij niet direct geveild wordt. Dan halen we hem gewoon voor die prijs op. Inmiddels zijn er in ons land meer dan 75 retailers die van onze diensten gebruik maken. Daarvan zijn 25 keukenzaken al vaste klanten, waaronder een aantal grote, bekende zelfstandige retailers. Ook retailorganisaties sturen hun leden naar ons door.”

Om wat voor keukens gaat het?
Het gaat enerzijds om ‘luxe’ showroomkeukens, waarbij de consument budget genoeg heeft voor een nieuwe keuken en niet zo snel zal kiezen voor een showroomopstelling. Maar ook voor de goedkopere showroomkeukens zijn wij hét platform. In beide situaties geldt immers, dat het beroep van de keukenretailer in de eerste plaats het ontwerpen en verkopen van een nieuwe keuken is. Wíj hebben voor hen mogelijkheden om kopers voor te vinden voor de showroomkeukens. Wanneer een ondernemer zijn showroom geheel of deels opnieuw wil inrichten, is hij er dankzij ons ervan verzekerd, dat die op de gewenste datum leeg is. We zijn voor de retailer duidelijk probleemoplossend bezig. De keukens worden bovendien verkocht aan een klantenkring die anders nooit keukens bij deze retailers gekocht hadden.”

Het management is inmiddels uitgebreid?
“Twee jaar geleden kwam Leon van Wijk als manager in het bedrijf, die -vanuit zijn studie Bedrijfseconomie en ervaring binnen de online marketing- deskundig is op gebied van planning en marketing. We hebben taken afgestoten en kunnen ons nog meer specialiseren in showroomkeukens. Met daarnaast een uitbreiding: tweedehands keukens van consumenten. De consument stuurt ons nu een foto van die keuken en wij helpen hen, via een veiling, bij de verkoop ervan. Dat hoeft dus niet meer via Marktplaats. De keukenretailer hoeft dan ook niet meer te wachten met de levering van de nieuwe keuken totdat de oude verkocht is. Dergelijke keukens zijn soms nog goed genoeg voor een ‘tweede leven’ ergens binnen Europa. We hebben een team van vier medewerkers in de buitendienst die daarvoor kunnen zorgen.”
Leon van Wijk: “Dat past ook duidelijk binnen de streven binnen de samenleving naar een ‘circulaire economie’. Vanuit mij studie was ik echt op zoek naar een functie als dit, waarin ik mee kon werken aan een ‘circulaire economie’. Dat is hier prima in te passen. Vanuit mijn ervaring in online marketing, doen we ook zaken met Bol.com en verkochten we op die manier afgelopen jaar alleen al 100 fornuizen van een bekend merk. Zij wilden die gasfornuizen in de magazijnen van een retailketen omwisselen in inductiefornuizen en werden door ons ontzorgd in de verkoop -via een veiling- van die gasfornuizen. Zoiets doen we voor verschillende apparatenmerken. Dat geldt echter ook voor grote keukenproducenten. We kopen de keukens van fabrieksshowrooms en van huisshows van die keukenmerken, om ze vervolgens te veilen. Keukens die dit najaar weer te zien zijn tijdens de Küchenmeile worden daarna door ons geveild. Onlangs hebben we 38 keukens gekocht van Duitse keukenorganisaties die opgebouwd waren voor fotografie ten behoeve van hun brochures.”

Er is dus volop te doen hier in Gameren?
“Inmiddels ontzorgen we keukenretailers, retailorganisaties, consumenten, keukenproducenten en apparatuurmerken door onze werkzaamheden. De keukenretail kan zich daardoor concentreren op hun eigen ontwerpen en verkoop. Ons team bestaat nu uit negen mensen en we hebben twee magazijnen vol staan met keukens en apparatuur. Er staan al weer tal van producten van diverse aanbieders online. In de afgelopen jaren is onze omzet verdubbeld; en we merken dat we na iedere advertentie in vakblad KIM door nieuwe potentiële klanten gebeld worden. Er is voldoende te doen voor ons en we hebben veel plezier in ons werk.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2020 - maart | Pagina(s) 10
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken