Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Keukens verkopen is veel creatiever”
 
Mathijs Marang (Stormink Keukens)
Mathijs Marang besloot in oktober 2016 Stormink Keukens over te nemen; dat werd per 1 januari 2017 gerealiseerd. Hij kwam volledig van buiten de keukenmarkt, namelijk uit de autobranche. “Keukens verkopen is veel creatiever dan auto’s verkopen”, zo concludeert hij na ruim twee jaar. Met de ondersteuning door het vakkundige personeel werd het een succesvolle start van deze overname.
 
De familie Stormink wilde enkele jaren geleden haar bedrijf in het Gelderse Gorssel verkopen, vanwege de ziekte en uiteindelijk het overlijden van de eigenaar Erik Stormink. “Ik werkte bij Mercedes en van daaruit kende ik Erik Stormink persoonlijk”, zo kijkt Mathijs Marang terug. “Ik leverde hem de auto’s die hij reed en ook op gebied van sponsoring deden we veel samen. Hij was voor ons een belangrijke klant, maar ik had nooit de intentie om zijn bedrijf over te nemen. Op een gegeven moment vroeg ik, hoe het ging met de verkoop van zijn bedrijf; en hij vertelde dat die verkoop nog niet geregeld was. Ik vroeg uit interesse naar wat voor overnamepartner hij eigenlijk zocht. Hij vertelde dat hij eigenlijk een jonge ondernemer zocht die van buiten de keukenbranche komt, omdat zijn showroom geen winkel voor standaard keukenverkopers is. Hij vroeg me, of het niet iets voor mij zou zijn. Aanvankelijk moest ik om dat idee lachen. Maar na de vakantieperiode vroeg hij me heel serieus of ik er nog over nagedacht had. Dat leidde toch tot gesprekken en een overleg met de boekhouder. Ik zag in dat het om een prachtig bedrijf ging en iets totaal anders dan ik kende. We kwamen, vanuit de bestaande bedrijfscijfers en de nieuwe bedrijfsplannen, ook al snel tot overeenstemming met de Rabobank. Ik besloot: ‘Let’s do it’.”

Dat klinkt toch als een grote stap naar een totaal andere branche...
“Nou, we hebben alles goed doorgenomen en de voorwaarden op papier gezet. We hadden eigenlijk identieke opvattingen daarover. De naam Stormink zou behouden nemen en het personeel in de showroom en in de montage bleef in dienst. Ook enkele familieleden van Erik, zoals zijn vrouw Jolanda, zijn nog enigszins betrokken bij het bedrijf. We sloten de deal en ik nam ontslag bij Mercedes; zodat Erik met zijn activiteiten kon stoppen. Het personeel hier heeft me in die tijd heel erg ondersteund met alle knowhow die ze hadden. Ik werk hier nu met drie binnenhuisarchitectes als stylistes in de showroom. We begonnen samen met een grote inhaalslag in de showroom. We investeerden alle inkomsten in de verbouw ervan. Alle keukenopstellingen zijn intussen vervangen, maar wel in de top-stijl die hier gebruikelijk was. Alles waar Stormink voor staat, werd behouden in een Stormink 2.0. De kookstudio in samenwerking met het bedrijf ‘Hapjezz’ bleef ook bestaan. Zij verzorgen onder meer de recepties in het tegenover gelegen bekende museum More. We bleven ook aangesloten bij retailorganisatie De Keukendesigners. We hebben dat als een prettige organisatie ervaren. Wat goed is hebben we vastgehouden en wat beter kon, hebben we aangepakt.”

Waaruit bestonden die veranderingen?
“Op gebied van ICT kon bijvoorbeeld nog een hele stap gezet worden. We hebben daarin flink geïnvesteerd binnen ons kantoor en de werkomgeving. Maar ook in de website en het systeem en tekenprogramma waarmee we werken. Tegelijkertijd kregen onze stylistes meer vrijheid op gebied van het ontwerp en design. En de showroom, die nog wat aan de ‘veilige’ kant was, kreeg een wat uitgesprokener invulling. De verlichting werd vervangen en de wanden zijn voorzien van foto’s van bekende fotografen. In de showroom staan fraaie greeploze opstellingen, maar ook landhuiskeukens. Een ruime matzwarte keuken is als het ware een knipoog naar de auto-trends; zo staan er ook motoren als styling van de showroom. “ik ben nu eenmaal nog steeds dol op techniek.” Er staat een ‘riding kitchen’, waarvan elementen kunnen worden weggeduwd; een combinatie van Häcker en eigen bouw. In de showroom staat ook een grote marmeren plaat uit Italië die klanten een goede indruk kan geven van wat er mogelijk is op gebied van marmeren werkbladen. In een van de keukens is een fraaie Kaelo koeler voor een wijnfles ingebouwd. Bijzonder is ook de 3D geprinte keukenkraan van producent Webert, die aan een keuken is toegevoegd. Er staan zelfs zitmeubelen met het label ‘Stromink’. En buiten de showroom staat de ‘food truck’ klaar voor consumenten die tijdens een verbouwing een tijdelijke keuken nodig hebben.”

Zijn er overeenkomsten tussen je oude en nieuwe branche?
“De auto-business en de keukenbranche hebben eigenlijk niets met elkaar te maken. Het verkopen van een keuken is veel meer detailwerk. Wanneer je een Mercedes verkoopt, krijg je simpel een lijst met opties die je kunt selecteren en dan vink je aan wat je wilt. En enkele maanden later komt die Mercedes binnenrijden.
Bij keukens heb je veel meer te maken met allerlei segmenten, elementen en merken. Dat werk is veel creatiever en je kunt veel meer kanten op. Bij een keuken kan je wat uitstraling betreft in elke prijsklasse iets aanbieden: een fineerfront, een kunststof of houten front... We presenteren hier Beda, Linea Quattro, Häcker en fronten uit eigen productie in onder meer Haaksbergen. Inmiddels gaat het zo goed dat we een derde styliste in dienst hebben genomen. In deze omgeving wonen veel mensen die belangstelling hebben voor het topsegment, maar er komen inmiddels ook veel mensen van buiten de regio. Onder meer vanuit onze activiteiten op social media en vanuit onze nieuwe uitstraling. We konden daardoor onze klantenkring groter maken.”

Waaruit bestaat nu die klantenkring?
“De bestaande doelgroep van senioren hebben we behouden en daaraan een nieuwe doelgroep voor het topsegment toegevoegd. Een deel daarvan komt zelfs vanuit mijn oude klantenkring bij Mercedes. Het is ongekend hoeveel vroegere relaties nu bij me komen voor een nieuwe keuken. En ook weer kinderen daarvan, want we kunnen binnen iedere prijsklasse iets voor hen betekenen. Ik heb vanaf mijn 21e tot mijn 26e jaar bij Mercedes gewerkt en binnen zo’n specifiek merk kun je in die jaren dus een goede klantenkring opbouwen. Maar dat is binnen keukens nog sterker, want daarbij kom je zelfs bij de mensen thuis. Wat voor keuken wil die klant, wat wil hij of zij daarmee doen? Wanneer je dat goed doet, kan je hen als klant vasthouden. Ik heb dus nooit spijt gehad van mijn overstap naar de keukenbranche.”
 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - maart | Pagina(s) 10
Categorie: Keukenontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Merkt u wel eens dat uw klanten rechtstreeks in China kopen?