Populariteit van buitenleven groeit
 
Outdoor trends
Outdoor living, of 'buitenleven', is op geen enkele manier meer uit ons leven weg te denken. De tijd dat de tuinen gevuld waren met een grasveldje, een stukje terras en wat makkelijk af te nemen tuinmeubelen kunnen we ons nog nauwelijks voorstellen. Of het nou om tuinhuisjes, overkappingen, buitendouches, loungebanken of buitenkeukens gaat, de wensen én mogelijkheden zijn eindeloos.
 
Hoewel het in Nederland altijd afwachten is wat de zomer ons brengt, hebben steeds meer mensen hun tuin zo ingericht dat deze in de zomermaanden echt een verlengstuk is van de woonkamer. Tuin en terras spelen een steeds belangrijker rol bij het verfraaien van de woning. En met de komst van een grote variatie aan terrasoverkappingen en warmtestralers wordt het genieten van de buitenruimte bovendien steeds meer verlengd tot ver na de zomerse dagen. De behoefte aan buitenleven is groot. En binnen en buiten lopen steeds meer in elkaar over.

Spoga Gafa
De eerste zonnestralen zijn vaak aanleiding om de tuindeuren open te gooien. We zitten met z’n allen het liefst zo lang mogelijk buiten, genieten van de tuin en de gezonde buitenlucht. Zodra de deuren opengaan, verplaatst het dagelijks leven zich als vanzelf van binnen naar buiten. Op de Spoga Gafa, de internationale tuinvakbeurs die afgelopen maand plaatsvond in de Messe in Keulen, werd nog maar eens duidelijk wat een belangrijke positie buitenleven tegenwoordig in onze levens inneemt. Met name als het gaat om ‘outdoor cooking’ leek er op de beurs geen eind te komen aan de mogelijkheden. De simpele barbecue is vervangen door de meest luxe en uitgebreide bbq-varianten en op menig stand waren buitenkeukens te bewonderen waar een gemiddelde binnenkeuken zich niet mee kan meten. Maar ook als het gaat om zwembaden, whirlpools, hottubs en tuindouches is ‘de keuze reuze’. Kortom, alles wat we binnen doen, kunnen we tegenwoordig ook buiten.

Consumenten over tuintrends
Ook uit consumentenonderzoek van Qudata blijkt dat outdoor een zich nog altijd verder ontwikkelende trend is. Kijken we naar de cijfers van vorig jaar ten opzichte van 2016, dan zien we bijvoorbeeld dat bijna 40 procent (38,9) van de consumenten de tuin werkelijk ziet als verlengstuk van de woonkamer. In het jaar daarvoor was dat nog 30,9 procent en een paar jaar geleden, in 2013, was zelfs maar 16,4 procent van de consumenten het met deze stelling eens. Uit hetzelfde onderzoek, waarin gevraagd is wat consumenten zien als belangrijkste tuintrends, komt naar voren dat de belangstelling voor de aankleding voor de buitenruimte al een paar jaar geleden forst ingezet is. Buitenhaarden en terrasverwarming, riante loungesets om buiten net zo relaxt te ‘bankhangen’ als binnen en zeker buitenkeukens en permanente bbq’s; de cijfers laten zien dat consumenten hier al jaren veel waarde aan hechten.

Tuinartikelen
In 2012 noemde 35,7 procent een outdoor keuken- of barbecue als belangrijkste tuintrend, afgelopen jaar gaf 22 procent dit antwoord. Een stijger is sfeerverlichting voor buiten. Werd dit in 2013 nog genoemd door 21,3 procent van de consumenten, in 2017 noemde ruim de helft (50,8 procent) van de ondervraagde consumenten sfeerverlichting als belangrijkste trend voor de tuin. Kijken we naar de door consumenten meest genoemde tuinartikelentrends, dan zijn dat sfeervolle verlichting, loungesets en terrasverwarming. Duidelijk is, dat de aankleding van tuin en terras op grote belangstelling mag rekenen. Wel is goed te vermelden dat in dit onderzoek terrasoverkappingen niet zijn meegenomen, wat er dus geenszins op duidt dat dit niet ook een zeer belangrijke trend is.

Online aankopen
Tot slot, de aankoop van outdoorproducten via internet is de afgelopen jaren licht gestegen. Uit het onderzoek van Qudata blijkt dat in 2012 nog bijna 90 procent (89,2) van alle aankopen voor tuinartikelen in de winkel plaatsvond en slechts 7,7 procent via webshops. Inmiddels zijn die percentages veranderd in respectievelijk 68,9 procent en 17,1 procent. Een kleine verschuiving ten gunste van het internet dus, maar nog altijd worden aankopen voor de tuin grotendeels in de winkel gedaan.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2018 - september | Pagina(s) 18
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken