Winkelen blijft onverminderd populair
 
Fysiek winkelen blijft de komende jaren onverminderd populair. Dat is de conclusie van het rapport 'Retail richting 2030' van INretail. Maar liefst 67 procent van de mensen vindt winkelen leuk en 49 procent winkelt wel eens zonder echt iets nodig te hebben. De rol van social media neemt toe.
 
Naast fysiek winkelen is het steeds vanzelfsprekender dat een groot deel van de oriëntatie die aan de werkelijke aankoop vooraf gaat via online kanalen verloopt. “De rol van sociale media in het aankoopproces groeit”, aldus INretail. “Hier kan de retail nog meer mee doen. Meer dan de helft (55 procent) van de jongeren geeft aan af en toe gestimuleerd te worden een aankoop te doen door sociale media. Bij anderen is dit 34 procent. Van de jongeren wordt 6 procent zelfs heel vaak gestimuleerd.” Dat consumenten zich graag laten leiden door online geplaatste meningen en ervaringen (reviews) wordt eveneens bevestigd in cijfers. “Van de potentiële kopers vindt onder de jongere doelgroep 64 procent reviews van anderen belangrijk als informatiebron. Bij anderen is dit 48 procent.”
Dat heeft volgens de onderzoekers gevolgen voor de bedrijfsvoering: “Wie ook in 2030 nog mee wil doen moet nu stappen zetten. Je moet steeds blijven werken aan je attractiewaarde van je winkel en je aanwezigheid die zichtbaar moet zijn voor de consument.”
Een andere opvallende uitkomst van het onderzoek is, dat consumenten duidelijkheid over de herkomst van producten of de omstandigheden waarin ze zijn gemaakt belangrijk vinden (59 procent). De helft van de deelnemers aan het onderzoek vindt dat bedrijven moeten aantonen dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen.
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Retail
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken