Keukenshowrooms blijven bestaan
 
Drie generaties bij Tieleman
Bestaan er over 15 jaar nog keukenshowrooms? En zo ja, hoe zien deze er dan uit? We spreken bij Tieleman Keukens in Middelharnis met vier 'generaties' binnen dat bedrijf, van de zeer ervaren directeur Jan Tieleman tot keukenadviseur Gerwin den Besten, een 20-er. Allen zijn ze ervan overtuigd dat een showroom ook in 2032 onmisbaar zal zijn.
 
Tien jaar geleden opende Jan Tieleman in Middelharnis een keukenshowroom, waarover hij 15 jaar had nagedacht. Een showroom met een bioscoop, Playstations, een professionele lunchroom, een Living Wall voor levensgrote presentaties en zelfs een parkeerplaats die warmte opwekt. Laten we nu nog eens een keer 15 jaar vooruit kijken. Is er dan nog een keukenshowroom?

Look & feel ?Jan Tieleman: “Natuurlijk zijn er over 15 jaar nog keukenzaken, ook met de huidige online ontwikkelingen. We zien wel dat de fysieke winkels soms het onderspit delven in het digitale geweld. Maar keukens vormen een complex artikel, dat heel specifiek moet worden samengesteld. De ‘look & feel’ met het warme gevoel in de winkel zelf is daarbij onmisbaar. De consument wil toch even die lade opentrekken en voelen aan dat werkblad. Maar om over 15 jaar ook weer klaar te zijn voor de toekomst, moeten we voortdurend innoveren. Elke opstelling in de showroom is in de afgelopen jaren al meerdere malen vervangen. Met een assortiment voor meerdere doelgroepen, van het topsegment tot woningcorporaties.” ?
Geen bedreiging?Nico Paasse, al decennialang keukenadviseur binnen het bedrijf: “De ontwikkeling zal ook in de komende jaren niet stil staan qua techniek binnen de apparatuur en de computer-mogelijkheden. Alles binnen de woning zal steeds meer aangestuurd worden via smart phones. En reviews worden steeds belangrijker, zo ervaren we zelf. Dat zal alleen maar intensiever worden. De ontwerpprogramma's voor ons als keukenadviseurs worden ook steeds beter. De ontwikkelingen en trends op gebied van kasten en werkbladen zullen we gewoon jaarlijks moeten volgen. Zo zal het ‘gas-gebeuren’ gaan verdwijnen en inductie zich verder ontwikkelen. Woningen worden energieneutraal om ‘nul op de meter’ te krijgen. Op gebied van zonnecollectoren zullen we wellicht in de toekomst kunnen samenwerken en doorverwijzen naar partners op dat gebied. Maar dat alles is geen bedreiging voor de showroom. Consumenten zullen zich steeds beter online gaan informeren, maar willen toch eerst in een showroom iets zien en voelen. Hoe draait dat deurtje en schuift die lade? En mensen voelen altijd aan het werkblad. De keukenshowroom bestaat daarom over 15 jaar nog steeds.”

Keuken van de Toekomst?Om klaar te zijn voor de toekomst, moet je als bedrijf echter wel zorgen voor een mix van personeel met verschillende leeftijden, vinden zowel Jan Tieleman als Nico Paasse. Met jonge medewerkers die verstand en inzicht hebben in technische en digitale mogelijkheden. We spreken met Vincent Versaevel uit de volgende generatie, die zich vooral richt op de communicatie vanuit het bedrijf. Qua marketing ontwikkelen we ons dagelijks verder door met onder andere opkomende social media als Pinterest en Instagram en de belangrijkste vorm online reviews. Je moet overal vindbaar zijn, op die manier triggeren we klanten uit heel Nederland en daarbuiten. “We willen als Tieleman Keukens de concurrent altijd een paar stappen voor blijven, dat is passend bij ons bedrijf en imago. Daarom zijn we bijvoorbeeld betrokken bij de opzet van een ‘Huis van de Toekomst’. Het project wordt in 2018 opgeleverd. Daar worden alle snufjes die nu mogelijk zijn in een woning geïntegreerd. Je komt met je elektrische auto aanrijden en die wordt op de parkeerplaats vanzelf opgeladen. Je loopt met een pasje naar je woning en de woning herkent jou, zodat de deur open gaat. En volgens de door jou ingevoerde instellingen gaat het licht aan, evenals het koffiezetapparaat.?Voor die ‘Keuken van de Toekomst’ werken we nauw samen met onder meer Siemens die met hun HomeConnect-lijn voorop lopen in de branche, bijvoorbeeld gekoppeld aan een Sonos-systeem. Wanneer een gerecht in de oven klaar is, kun je instellen dat de muziek aan gaat. Aan dergelijke ontwikkelingen kunnen en moeten we meedoen. Maar ook in onze eigen showroom staan dergelijke ontwikkelingen niet stil. We hadden vanaf het begin al een ‘Living Wall’ om keukens levensgroot te presenteren en dat kan worden uitgebreid met ‘virtual reality’. In de nabije toekomst zal de klant hier kunnen gaan zitten met de adviseur voor een 3D-presentatie, waar de consument op ware grootte zijn gewenste keuken in kan lopen. Wanneer onze software-leverancier zo ver is, dan liggen ook de VR-brillen hier klaar. De klant krijgt dan daarvoor een link naar de voor hem ontworpen keuken, zodat hij dat in zijn eigen toekomstige woning met die VR-bril kan ervaren. Dat is geen verhaal voor de verre toekomst meer; dan gaan we binnenkort doorvoeren. Je moet beleving en entertainment bieden. Maar dat betekent niet dat er straks nog maar twee of drie keukenopstellingen in een showroom zullen overblijven. Virtual reality is daar aanvullend bij maar niet vervangend, de showroom zal over 15 jaar wel meer high tech zijn met meer schermen en VR-ruimten. En natuurlijk hoeft de consument straks alleen nog maar even te swipen via zijn smart phone om met ons ontwerp zelf verder aan de slag te kunnen. Dit is allemaal extra service, want de klant is en blijft koning.”

Virtual reality?En zo komen we uit bij Gerwin den Besten, keukenadviseur uit de jongste generatie binnen het bedrijf. “Ik heb de afgelopen jaren binnen andere bedrijven veel ervaring opgedaan met online marketing, waar veel consumenten naar aanleiding van het internet-verhaal naar de showroom kwamen. Mensen zoeken via Google en je moet dus zorgen dat je bovenaan die zoekfunctie staat. Maar je zult, zeker in het luxere segment, ook een aantrekkelijke showroom met het juiste advies moeten hebben. Ook al proberen mensen thuis al een en ander te ontwerpen, het blijft in werkelijkheid wel een echt vak. De keukenadviseur blijft, ook na 15 jaar. Via internet moet je in eerste instantie een goede indruk van je winkel bieden, zodat ze naar jou komen. De 3D-techniek zal ook in het uitnodigen van de consument steeds verder gaan. Het lijkt me heel gaaf om straks virtual reality-presentaties te geven in de showroom. Dat kan in de toekomst heel ver gaan, zo ver als je maar kunt verzinnen. Maar zelfs met dergelijke VR-brillen krijg je nog geen duidelijk totaalbeeld met het volledige perspectief. Daarvoor heb je toch nog steeds een showroom nodig met echte opstellingen, waar je een reëel beeld krijgt van de doorloopruimtes en de gebruikte materialen en afwerkingen. Hoe laat je anders die soft touch afwerking op een werkblad zien? Zelfs voor de klant -zeker bij de wat oudere generaties van keukenkopers- zal gebruik van virtual reality en hologrammen bij presentaties vaak een hele stap zijn. Net zoals het werken met interactieve werkbladen, waarop via projectoren alles gepresenteerd wordt. Maar dat geldt ook voor een groot percentage van de huidige keukenverkopers, voor wie de overgang naar een nieuw ontwerpprogramma vaak al een hele stap is. Het zal dus ook niet supersnel gaan. Maar je mag ook zeker niet achterblijven.”
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Keukenontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken