Kiezen is verliezen, maar niet voor Karwei
 
Nieuwe formule Amsterdam
Het is een goede keuze geweest, de stap die Karwei vorig jaar zette met de introductie van haar nieuwe winkelformule in Uden en Goirle. Een andere doelgroep, meer vrouwelijke klanten, daar wordt tegenwoordig op gemikt. De redactie van Karwei nam een kijkje bij de nieuwste winkel in Amsterdam en sprak daar met formuledirecteur Machiel van der Sluis.
 
Om het onderscheid tussen Karwei, altijd al de meest vrouwelijke in bouwmarktenland, en Gamma nog duideljiker te maken, is de aandacht binnen de Karwei formule nog meer dan voorheen op decoratie gaan liggen. En dat werkt, laat Van der Sluis weten. “Wat wij al dachten, blijkt te kloppen. We zien in Uden en Goirle een duidelijk groter aantal vrouwelijke klanten. Een jonger publiek ook. En er worden aankopen gedaan die je normaal gesproken bij een bouwmarkt minder verwacht.” Gordijnen bijvoorbeeld. Maar ook de andere productgroepen waar binnen de nieuwe formule de focus op ligt: vloeren, wanden, ramen. Dat zijn voor Karwei 2.0 de drie kerngroepen. “De grote gebaren in een huis. Het is de bedoeling dat klanten hier combinaties maken. Niet alleen die nieuwe vloer, maar meteen ook een bijpassend behangetje, de juiste kleur verf, gordijnen. ‘Ik wil alles’, dat gevoel willen we losmaken.” Met die intentie heeft Karwei in de nieuwe flagshipstore, die begin mei haar deuren opende in Amsterdam (“eindelijk in de hoofdstad”) op diverse plekken in de winkel zogenaamde ‘inspiratiekoppen’ gecreëerd. Een mix van materialen, kleuren, prints, bedoeld om klanten te inspireren en zich niet te laten beperken tot de aankoop van enkel het vloertje of de verf waarvoor ze binnen kwamen. De verlichtingsafdeling groeit hard. En ook raamdecoratie is een serieuze afdeling geworden. “We kunnen als Karwei blijkbaar heel goed gordijnen verkopen. Uit onderzoek blijkt dat we op dat gebied kunnen concurreren met speciaalzaken. Onze omzetgroei komt zoals verwacht voor een belangrijk deel uit het speciaalzakenkanaal. Qua collectie en aandacht kunnen we nu mee en qua prijs kunnen we dat zeker.”

Interieuradvies
“Hier kom je niet runshoppen, consumenten kunnen bij ons echt combineren, collecties maken.” Met behulp van een professionele stylist desgewenst. Want dat de medewerkers in de nieuwe opzet van een ander soort zijn dan de gemiddelde bouwmarktmedewerker, dat moge duidelijk zijn. “Onder water gebeurt er heel veel. Een concept als dit vraagt een andere manier van werken. We moeten van het traditionele bouwmarktperspectief afstappen. Onze medewerkers zijn allemaal getraind, er zijn een ander soort medewerkers bijgekomen ook. In de weekenden loopt hier standaard een interieurstyliste rond. Consumenten worden geïnspireerd door de woonbladen, maar vaak wil men vervolgens ook advies op de winkelvloer. Dat kan hier dus.” Eerder bij de klant thuiskomen, dat is wat Karwei nastreeft. Van der Sluis: “Al in de fase dat iemand nadenkt over wat ze met hun huis willen, wil Karwei in beeld zijn. Tijdens de oriëntatiefase moet de focus al op Karwei liggen.”

Praktische kopers
Kiezen is verliezen, weten ze bij Karwei. Maar als het gaat om het doen van praktische aankopen, kan men ook nog altijd prima bij de bouwmarkt terecht. “Ook de echte klusser, die puur praktisch wat wil halen, komt gewoon hier. En dat kan ook nog steeds. Wij blijven ook de bouwmarkt voor de klusser uit de buurt. Je kunt wel behang verkopen, maar daar hoort ook de behangtafel en behanglijm bij. Hetzelfde geldt voor gordijnen. Wij hebben ook de rail. En het gereedschap om ze op te hangen. In Uden en Goirle is gelukkig gebleken dat we die consumenten niet kwijtraken.”

Bouwmarkt dna
Kiezen is verliezen geldt ook voor de franchisenemers die de formule Karwei in grote getale kent. Niet iedereen zal blij worden van de nieuwe opzet. En er zullen ook winkels zijn die niet geschikt zijn om mee te kunnen in de nieuwe formule. “Natuurlijk zijn er ondernemers met het echte bouwmarkt-dna, die zich niet prettig voelen bij de nieuwe formule. Maar andersom merken we ook, dat er ondernemers zijn van bijvoorbeeld andere formules die interesse tonen zich bij ons aan te sluiten.”

Met de opening van de winkel in onze hoofdstad heeft Karwei nu drie filialen nieuwe stijl. De komende tijd is er alle aandacht voor evaluatie. Mogelijk openen er dit najaar nog enkele winkels in de nieuwe formule. “Retail in Nederland is niet meer, hop, concept ontwikkelen en uitblazen over alle vestigingen. We willen het nieuwe concept perfect in de vingers hebben, dan volgt in het nieuwe jaar de uitrol in hoger tempo.”
Bedoeling is dat in 2021 de ombouwoperatie afgerond is, wat betekent dat er zo’n dertig tot 35 Karweis per jaar verbouwd worden.

Flagshipstore Amsterdam
Met 4.000 m2 mag Karwei Amsterdam Overamstel zich met recht het paradepaardje van de nieuwe formule noemen. Na Goirle, met 2.600 m2 en Uden met 3.000 m2, is er in de flagshipstore in Amsterdam “net die extra ruimte om álles te doen. Waar we in Uden en Goirle hier en daar nog concessies moesten doen aan het concept, staat in Amsterdam alles echt zoals we willen. Dit is het perfecte voorbeeld van de nieuwe Karwei.”
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken