Groeien met budgetlijn Basilique
 
Frank Frantzen, Sphinx
De naam Sphinx heeft een enorme naamsbekendheid. 'Ga de straat op en vraag een willekeurige voorbijganger drie tegelmerken op te noemen, dan zit Sphinx daar standaard bij.' Sphinx Tegels is tegenwoordig een merk van Dutch Tiles bv en onderdeel van de Koramic Groep. Een gesprek met general manager Frank Frantzen.
 
De historie van Sphinx ligt van oorsprong in het luxe segment en dan met name in de badkamerwereld. Hoewel de wegen van Sphinx Sanitair en Tegels eind jaren negentig scheidden, hebben beide bedrijven de naam Sphinx behouden. Het zijn dus altijd vooral het midden- en hogere segment van de markt geweest waarop het merk zich richtte.

Frank Frantzen van Dutch Tiles: “We misten de aansluiting met de onderkant van de markt, wat we zeker in de crisisjaren gevoeld hebben. Voor ons was dat een reden om een lijn te ontwikkelen die daar op aansluit, zodat we nu de hele markt kunnen bedienen. Met de introductie van een tegellijn voor het lagere segment, wordt er echter zeker niet ingeboet aan kwaliteit. Het is een stap terug in uitstraling, dat is wat anders. In 2014 hebben we fors geïnvesteerd in onze fabrieken en de productiecapaciteit naar een hoger niveau getild. Daarom kunnen we nu deze budgetlijn bieden. Voor een betaalbare prijs, maar wel met de vertrouwde Sphinx-kwaliteit. Het is een markt waar we de komende jaren flink op willen inzetten. Sphinx staat bekend als een kwaliteitsmerk. Maar ook voor de consument die wat minder te besteden heeft hebben we nu een mooie tegellijn. We willen graag groeien in dat segment. Tegelijkertijd willen we dat aandeel niet groter laten worden dan zo’n 25 procent van ons totaalaanbod. De nadruk blijft ook in de toekomst liggen op het midden en hogere segment.”

Is de Basilique-lijn met name bestemd voor de Nederlandse markt of voor het buitenland?
“Hoewel Sphinx Tegels klanten heeft in de gehele Benelux, Noord-West Europa, Canada, Australië en Azië, zal de budgetlijn vooral bestemd zijn voor de Nederlandse markt. In het buitenland is de naam Sphinx minder belangrijk, daar moeten we het echt van onze producten hebben. Onze bekende Belvédère serie, een tegellijn in het hogere segment, is heel groot over de grens. Sphinx is een Nederlands bedrijf en de naam is met name in eigen land van grote waarde. De serie Belvédère doet het heel goed in onder meer Amerika. Het is een lijn die we al een jaar of acht voeren in Nederland en die daar vrij nieuw is. In de kern is de smaak van Amerikanen heel anders dan hier. Drukker, meer marmerachtige tegels, een beetje ‘kitsch’. Nederlanders hebben wat dat betreft een meer sobere smaak. Het mag hier wat subtieler. Amerikaanse architecten kijken graag naar de Europese stijl, met name voor projecten worden onze Belvédère tegels dan ook veel gebruikt.”

Wat voor serie is Basilique?
“Het gaat om een betonachtige serie die we afgelopen jaar hebben uitgerold en straks in zo’n 350 showrooms te zien. Basilique combineert de uitstraling van beton met het comfort en onderhoudsgemak van keramische tegels. De tegel is er in vier tinten: crème, lichtgrijs, grijs en antraciet en in verschillende maten, plus stroken en luxe mozaïeken.
Een typische Sphinx-tegel kunnen we als volgt omschrijven: qua design als een echt Noord-Europese tegel. Met een goede technische achtergrond; kwalitatief hoogstaand als het gaat om zaken als hardheid, kleurechtheid en antislipwaarde. Dat is wellicht niet iets waar een consument meteen om vraagt, maar is wel belangrijk. Consumenten willen een tegel die er mooi uitziet en goed schoon te houden is. Ook dat bieden we. Onze tegels moeten voldoen voor zowel de architect als de consument.”

Sphinx werkt met complete concepten?
“Ja, wanden, vloeren; alles moet met Sphinx-tegels op elkaar af te stemmen zijn. Qua kleurstelling is wit nog altijd koploper. Je ziet de grijstinten wel wat opkomen, maar zeker voor de badkamer doet wit het nog altijd goed. Ook in opkomst is keramisch hout. Dat hebben we nog niet, maar komt wel binnenkort. We zijn daar niet de eerste in, maar we realiseren ons wel dat we het moeten hebben om ons assortiment compleet te houden. En als we het doen, doen we het goed. Dus bieden we straks een compleet concept voor wanden en vloeren in de badkamer met daarbij ook wat accessoires. Onder meer in een trendy visgraatmotief.”
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken