Continuïteit belangrijker dan groei
 
John Pleijte en Vincent Dijker
De Superkeukens-formule kan tevreden zijn: de 31 winkels hebben allemaal de afgelopen crisisjaren overleefd en het aantal is inmiddels uitgegroeid naar 42. We spreken hierover met franchisemanager John Pleijte en Vincent Dijker (lid van de franchiseraad) bij de Superkeukens- en Keukendepot-vestiging in Veenendaal.
 
In 2007 gaven jullie aan, dat het belangrijker was dat de toenmalige 31 Superkeukens-winkels er in de toekomst nog goed bij staan, dan dat het aantal zou groeien...
“We vinden als organisatie die continuïteit van de winkels inderdaad nog steeds heel belangrijk. En de groei vindt met name ook plaats bij bestaande ondernemers die hun derde -zoals hier in Veenendaal- of zelfs hun zesde winkel openen. En natuurlijk ondernemers die zich goed verdiept hebben in het retaillandschap en daarbij voor onze formules kiezen, zoals bijvoorbeeld onze franchisenemers in Capelle aan den IJssel. Van oorsprong waren diverse Superkeukens-vestigingen onderdeel van een meubelzaak; en die situatie is momenteel nog vaak zo. Zo ook in onze recent geopende vestiging bij Kapenga Wonen in Leeuwarden en binnenkort vestiging nummer 43 in Uden binnen het nieuwe Wooncenter van Van Donzel. We maken onderdeel uit van de Internationale Meubel Groep; en voor de meubelretail zijn keukens een interessant segment om toe te voegen voor meer traffic en een goed rendement.”

Hoe zijn jullie zo goed de crisisjaren doorgekomen?
“We wilden destijds de meest prijsgunstige keukenformule van Nederland zijn. Juist in die crisisjaren wilden de mensen keukens kopen tegen een ander prijsniveau. Keukens werden niet meer gekocht vanuit een hypotheek maar vanuit spaargeld. De klant wilde een volwaardige keukenspeciaalzaak met een interessant prijsstelling; en ze kwamen dan bij Superkeukens uit.
Onze kracht is dat we vast hebben gehouden aan een formule, waarin we echt geloofden. We hebben aspecten als onze transparante prijsstelling nooit losgelaten. We moesten alleen onze formulenaam wat harder ‘van de daken roepen’, door middel van landelijke tv-commercials, ondersteund met radio- en online campagnes. We zitten nu in de top 6 van de Nederlandse keukenbranche.
Maar ook willen we een interessante partner blijven voor toeleveranciers. We zijn geen bedrijf dat van links naar rechts schiet in nieuwe partners; en dat wordt op prijs gesteld door onze contractleveranciers. Onze kracht is echter bovenal dat we een zeer nauwe band hebben behouden met onze franchisenemers. We zitten iedere vier weken om de tafel met een afvaardigingen vanuit onze aangesloten franchisenemers. Hoe gaat het met onze omzet, onze marketing en waar moeten we naartoe? We zijn immers een dienstverlenende organisatie die zelf geen winstoogmerk heeft. We hebben nu 42 winkels, van 25 verschillende franchisenemers; en begin 2017 wordt daar de 44e vestiging in Zutphen aan toegevoegd. Uiteindelijk kunnen daar nog vier tot vijf winkels aan toegevoegd worden.”

Daarnaast omvat de organisatie ook Keukendepot...
“Keukendepot werd opgestart in 2010 en maakt ook onderdeel uit van de Internationale Meubel Groep. We constateerden destijds dat er ruimte was voor een keukenformule op bouwmarkt-niveau met goede, overzichtelijke producten op een Ikea-prijsniveau. Dat leidde tot een eerste vestiging van Henny Jansen in Arnhem Presikhaaf. We benaderen met deze formule een ander type consument in een ander prijssegment. Met echter dezelfde ontzorging voor de ondernemer. Het is zowel interessant voor onze bestaande Superkeukens-winkels als voor onze meubelondernemers die in dit segment keukens willen verkopen op een compacte ruimte van 250 tot 300 vierkante meter. Wel met een aparte afdeling met andere verkoopmedewerkers. Die medewerkers kunnen we zelf opleiden, want de formule is zo uitgedacht dat het om eenvoudige basisproducten gaat.”

Hoeveel Keukendepot-vestigingen zijn er inmiddels?
“Er zijn er momenteel elf, waarvan sommigen solitair en anderen naast een Superkeukens-winkel.
De IMG-organisatie heeft afgelopen jaar speciaal iemand benoemd die zich richt op de opleiding van personeel: Hans Matla. We hebben trainingsprogramma’s op maat en e-learning concepten. Daarmee kunnen ook alle verkoopmedewerkers binnen onze formules worden opgeleid. Binnen Keukendepot worden tevens een aantal badmeubelen aangeboden om zodoende ook een interessante partij te zijn voor de projectmarkt.
We staan in 2017 open voor nieuwe franchisenemers die belangstelling hebben voor dit Keukendepot-concept. We bieden hen dezelfde soliede werkwijze die Superkeukens in de afgelopen decennia kenmerkte, gebaseerd op een jarenlange expertise. Maar nu met een extra laagdrempelig concept en geen hoge investeringen. 2017 wordt het jaar van de expansie van Keukendepot. En bij Superkeukens blijven we werken aan de naamsbekendheid bij de consument.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2017 - februari | Pagina(s) 6,7
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken