'Floris-dynastie' opent Reddy winkel
 
Keukenzaak in Zaandam
Bouwcenter Floris is al 99 jaar een bekende naam in de Zaanstreek, als partner in de bouw- en afbouwbranche. Dit jaar, voorafgaand aan het 100-jarig jubileum, kan enthousiast worden afgesloten: in november werden aan de Stormhoek in Zaandam twee winkels aan het pallet toegevoegd: Reddy Keukens en Tegel MegaStore.
 
Op de website van de Floris Groep worden de activiteiten als volgt omschreven: “Bij ons kun je terecht voor een totaalpakket aan bouwmaterialen: deuren, stenen, daken, installatie, hout, keukens en tegels. Voor elke specialisatie geldt dat je kunt rekenen op een deskundig advies van enthousiaste vakmensen.”
Aan dat concept is dan ook al bijna honderd jaar gewerkt. De oprichter van wat nu de Floris Groep is, was Cees Floris, die in 1917 met het bedrijf begon. “Hij werkte destijds als turfsteker in de Woudpolder”, vertelt Maureen Floris, die binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor de marketing. “Bij turfsteken komen ook andere materialen vrij, zoals grond, zand en keien. Die voerde hij af voor de aanleg van tuinen en wegen. Zo is het begonnen, voor infrastructuur en later als toeleverancier voor de bouw. Vanaf het begin zat het bedrijf dus in de grond- en waterbouw, gevolgd door de handel in stenen, zand en cement. Dat is nog steeds de core business van de Floris Groep.”

Keukens
Daar kwam echter ook de afbouw bij; met de verkoop van keukens, tegels en sanitair in de jaren ’70. Voor deze segmenten werd later in 2005 ook een showroom in Wormerveer geopend. In 2006 volgde BouwCenter Amsterdam en in 2012 BouwCenter Purmerend. Maureen Floris: “Tegel MegaStore werd een paar jaar later in Wormerveer geopend, om nu te verhuizen naar Zaandam. En vandaag openen we hier in Zaandam dus de vestiging van Reddy Keukens.”

Dynastie
De ‘Floris-dynastie’ is nogal omvangrijk. Cees Floris, de oprichter had een groot gezin van acht kinderen, van wie zes zonen en twee dochters. Die tweede generatie hielp mee aan de uitbreiding van het bedrijf. Jaap Floris was de oudste zoon en kwam op 17-jarige leeftijd in het bedrijf. Ook hij kreeg acht kinderen, waaronder ook zes zonen. En zo groeide het aantal broers, zussen, neven en nichten. Tussen 1980 en 1990 werkten er 22 mensen in het bedrijf die ‘Floris’ als achternaam hadden. Gerben Floris, Cock Sierhuis (getrouwd met Maureen Floris) en Bob Floris zijn momenteel DGA van de Floris Groep. “Dankzij de inzet van al die generaties familieleden, is het bedrijf geworden tot wat het nu is, een gezond bedrijf in de bouwwereld.”
Maureen Floris behoort tot de vierde generatie, “maar mijn nichtje Lonneke die hier werkt, de dochter van mijn broer, is inmiddels zelfs al de vijfde generatie.” Maureen is sinds 2003 werkzaam in het bedrijf; eerst als vestigingsmanager en momenteel als verantwoordelijke voor marketing. “Het verzorgen van de communicatie en PR in de breedste zin van het woord voor onder meer onze BouwCenter vestigingen en de Floris Keukens en Tegels afdelingen.”
“De meesten van ons beginnen allemaal wel als bijbaantje binnen de Floris Groep, maar natuurlijk blijft niet iedereen hier werken”, legt ze uit. “Zelf heb ik Frans gestudeerd en was dus echt niet van plan om hier te gaan werken. Maar ‘het bloed kroop uiteindelijk toch gewoon naar Floris’. Zo kwam ik terecht bij de keukens en momenteel dus bij Marketing.”

Reddy formule
De handelsbedrijven binnen de Floris Groep vallen onder de verantwoordelijkheid van Bob Floris: alle vestigingen voor consumenten, de BouwCenter-locaties en de groothandelsactiviteiten. En daarmee ook de nieuwe vestiging van Reddy Keukens in Zaandam.
“De keuze voor de Reddy-formule van MHK is heel logisch”, zo legt hij uit op het openingsfeest op vrijdag 24 november. “Ons bedrijf was met haar BouwCenter-locaties al aangesloten bij MHK-partner Veris. Onze keukens werden dus al ingekocht via MHK. Uit onderzoek bleek dat in deze regio ruimte was voor een Reddy-vestiging. We kozen ervoor om in dit duidelijk georganiseerde concept te stappen. Ik vind het concept van Reddy om met vaste, netto prijzen te werken erg sterk. Maar ook de opzet van dit franchiseconcept voor de showroom, waarbij je niet helemaal wordt vastgelegd, stellen we op prijs. We waren eigenlijk geen franchiseconcept gewend, maar verwachten er veel van te kunnen leren. Een half jaar geleden hebben we de uitwerking van deze plannen in gang gezet. Er was hier in Zaandam een pand van 1.100 vierkante meter voor ons beschikbaar. MHK zag mogelijkheden voor een Reddy-winkel in deze omgeving. En dan is 1 + 1 al gauw 2.
Met de komst van Reddy hebben we ook meteen een duidelijke koers gekozen voor onze showroom in Wormerveer, Floris Keukens. Met deze formule gaan we meer het hogere segment bedienen. Zo kunnen we binnen elk segment dus een keuken bieden. Wij hoeven in ieder geval geen ‘nee’ meer te zeggen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2016 - december | Pagina(s) 14,15
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken