Positieve omzetontwikkeling Intergamma
 
De winkelomzet van Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei, is in 2015 met 3 procent gegroeid tot Euro1.697 miljoen. Het bedrijfsresultaat kwam in 2015 uit op Euro141 miljoen, een toename van 7 procent in vergelijking met 2014. Het bedrijf wist meer klanten te trekken dan in het jaar ervoor. Ook profiteerde Intergamma in sterke mate van haar online activiteiten en de aantrekkende woningmarkt.
 
Harm-Jan Stoter, algemeen directeur Intergamma: “We zijn tevreden over de positieve omzetontwikkeling. Zowel Gamma als Karwei hebben vorig jaar meer klanten getrokken en de ketens hebben verder geprofiteerd van de aantrekkende huizenmarkt. Een toename in het aantal verhuisbewegingen heeft een direct effect op de verkopen van de bouwmarkten. Een breder en vernieuwd assortiment zorgde voor een omzetstijging in alle productcategorieën. Daarnaast is de internetomzet vorig jaar verdubbeld en hebben alle winkels begin dit jaar een speciale bestelzuil gekregen waarmee klanten artikelen kunnen bestellen en laten thuisbezorgen. Het is nog niet eerder voorgekomen dat een retailer op deze schaal bestelzuilen inzet. Verder zijn we vorig jaar begonnen met de herijking van onze strategie voor de jaren 2016-2020. De komende jaren gaan we meer dan €100 miljoen investeren in de positionering van de winkelformules, e-commerce en het assortiment. We zijn voorzichtig met onze outlook, maar we verwachten dat 2016 een vergelijkbare trend laat zien als vorig jaar.” 
 
E-commerce
Intergamma zag de verkoop via internet verdubbelen in vergelijking met een jaar eerder. Er werden vooral veel tuinmeubelen via internet besteld. Niet alleen werden er meer producten online verkocht, klanten maken ook steeds meer gebruik van de online vraagbaak ‘DatVraagIk’. Klanten kunnen direct chatten met bouwmarktmedewerkers. Dit leidde ertoe dat meer klanten de bouwmarkten van Gamma wisten te vinden. Via de Post NL pakketpunten werden vorig jaar 1,3 miljoen pakketten verwerkt. Klanten kunnen bij alle winkels van Gamma en Karwei hun pakketjes van bijvoorbeeld webwinkels laten bezorgen om deze daar af te halen of te retourneren.
 
Cross channel-strategie
Daarnaast is Intergamma begonnen met speciale bestelzuilen in de bouwmarkten. Hier kunnen klanten het hele assortiment van Gamma en Karwei vinden, producten bestellen en laten thuisbezorgen of in de winkel, of daar ophalen. Intergamma geeft met deze innovaties steeds meer vorm aan zijn cross channel-strategie, waarbij alle verkoopkanalen naadloos in elkaar overlopen. Voor de doe-het-zelf-markt is internetverkoop een redelijk onontgonnen terrein. Dat heeft vooral met de productentypen te maken zoals verf en bouwmaterialen. Klanten komen naar de winkel toe om zich hierover te laten adviseren of het wordt op maat gemaakt.
 
Ook gebruiken klanten steeds vaker de mogelijkheid om via de webshop of de nieuwe app bestelde artikelen op te halen in een winkel van Gamma of Karwei. Intergamma gelooft in een sterke combinatie tussen winkelbeleving en e-commerce. Veel klanten die nu laminaat of een tuinset laten thuisbezorgen, hebben deze artikelen eerst bekeken in de winkel.
 
Winkelformules
In 2015 hebben de formules Gamma en Karwei de winkelbeleving en het assortiment verder verbeterd. De bouwmarkten van Gamma richten zich meer op bouwmaterialen, terwijl Karwei zich meer richt op de decoratieve markt. Vorig jaar zijn tien bouwmarkten volledig gerestyled. Bovendien steeg de vraag naar de installatieservice van Gamma voor bijvoorbeeld het plaatsen van deuren, dakramen en schuttingen. Ook het assortiment raamdecoratie, auto- en fiets is in alle Gamma-bouwmarkten toegevoegd of uitgebreid. De bouwmarkten van Karwei hebben vorig jaar een breder assortiment van VT-wonen gekregen.
 
De stadswinkel Gamma Compact in de binnenstad van Amsterdam presteert naar tevredenheid. Intergamma overweegt om dit concept verder uit te breiden. In Nederland deden de bouwmarkten het beter dan de winkels in België. Dit kwam voornamelijk omdat de economie in België verder verslechterde. Het gezamenlijke marktaandeel van de formules van Intergamma is gelijk gebleven. Intergamma verwacht dat in 2016 70 procent van de totale goederenstroom via het eigen logistieke netwerk zal verlopen. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2012, wat leidde tot meer efficiency en een positief effect op het milieu.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2016 - mei | Pagina(s) 8
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken