De branche is buiten adem
 
Tevredenheid over eigen bedrijf
De badkamerbranche lijkt bij de overgang van 2015 naar 2016 een beetje buiten adem te zijn. Na een jaar van voortdurend optimisme, zijn de ondernemers wat aarzelend over de vooruitzichten voor de branche als geheel voor dit jaar. Terwijl hun eigen bedrijfsvoering en de daarbij behorende omzet juist een positief beeld laat zien…
 

Badkamer-branchebarometer
De Branchebarometer, die antwoord geeft op de vraag ‘Hoe beoordeelt u de situatie in de badkamerbranche?’ stond afgelopen jaar maandenlang net iets onder de 70 punten. In november klom deze zelfs op naar het hoge niveau van 75 punten. Er waren dus veel meer optimistische ondernemers dan pessimistische. In december schiet de barometer echter plotseling iets naar beneden. Nog niet rampzalig tot onder de 50 punten, maar toch wel naar 57. Driekwart van de respondenten noemt de situatie van de badkamerbranche ineens ‘middelmatig’; de overigen zien het nog steeds zonnig in.

Badkamer-ondernemingsbarometer
Die ‘middelmatige’ situatie die de ondernemers kenschetsen voor de branche als geheel, geldt echter niet voor hun eigen onderneming. De reacties die we kenden van voor de crisis ‘het gaat uitstekend met mijn eigen bedrijf, maar vast niet met de branche als geheel’, lijkt te zijn teruggekeerd. De vraag ‘hoe beoordeelt u de huidige situatie van uw eigen onderneming?’ wordt namelijk juist door driekwart met ‘goed’ beantwoord en slechts door een kwart met ‘middelmatig’. De Ondernemingsbarometer is daarmee zelfs gestegen van 62 punten in oktober, via 65 in november, naar 68 bij de jaarwisseling.

Badkamer-omzetbarometer
De omzet van de respondenten houdt hier grotendeels gelijke tred mee. In de laatste vier maanden van 2015 bevond zich de Omzetbarometer voortdurend tussen 68 en 70 punten. Dat geldt ook voor de jaarwisseling, waarin driekwart van de respondenten een omzetgroei meldden ten opzichte van een jaar geleden. Een kwart meldde zelfs een omzetgroei van meer dan 10 procent. Het overige kwart zag zijn omzet licht dalen. Geen enkele respondent meldde een omzetdaling van meer dan 10 procent.

Doe ook mee aan het STS-panel!
Wilt u meer informatie over de branche? Sluit u zich dan aan bij het STS-panel via www.qudata.nl. Het kost u slechts twee minuten per maand. In ruil voor uw medewerking stellen we de complete onderzoeksresultaten aan u beschikbaar. Deelname aan het panel is dus voor ons, maar ook voor uzelf van groot belang.

Consumentenvertrouwen
Het consumentenvertrouwen bevond zich tussen september en december van afgelopen jaar boven de 5 punten. “Met 6 ligt het consumentenvertrouwen in december boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8)”, meldt het CBS. “Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).” De stemming onder consumenten was in december wel iets minder positief dan in november. Dat komt volgens het CBS vooral doordat consumenten minder positief oordelen over het economisch klimaat. De koopbereidheid verandert niet.

Minder faillissementen
Vorig jaar zijn in Nederland 6.303 bedrijven failliet gegaan, een daling van 22 procent ten opzichte van 2014, zo laat bedrijfsinformatie-specialist Graydon weten. In aantallen: in 2015 gingen 1.756 bedrijven minder failliet dan een jaar eerder. De meeste faillissementen vonden echter nog wel plaats in de groot- en detailhandel. De verwachting van Graydon voor 2016 is dat het aantal faillissementen verder zal afnemen en weer in de buurt komt van het niveau van 2008.
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2016 - januari | Pagina(s) 10,11
Categorie: Marktonderzoek
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken