Veranderende trends op beurzen
 
Comfort verdringt duurzaamheid
De eerste periode van beurzen -met de Bouwbeurs, ISH Frankfurt, LivingKitchen Keulen, R+T Stuttgart, Intirio Gent- ligt weer achter ons. De trends voor 2015 zijn daarmee gezet; en daarin zijn enkele belangrijke verschuivingen te zien. Duurzaamheid is vanzelfsprekend geworden. En comfort -voor onder meer de 60-plussers- mag zichtbaar worden gemaakt.
 
In het afgelopen decennium was groen een van de overheersende kleuren op de Europese vakbeurzen. De termen ‘ECO’ en ‘sustainability’ kwamen overal op je af. Want duurzaamheid was de trend. Dit jaar is dat anders. Natuurlijk blijft ‘duurzaamheid’ een belangrijk aspect. Velux had het zelfs nog als een hoofdthema op de Bouwbeurs. En Hansa had op haar beursstand nog een verwijzing naar ‘groen’. Maar het is allemaal wat meer bescheiden en minder schreeuwerig. Duurzaamheid, met aspecten als water- en energiebesparing worden inmiddels als vanzelfsprekend beschouwd, met waterbesparende douches en A+++ keukenapparatuur. Zowel door de fabrikant, de retailer en de consument. Duurzaamheid is geen doel meer, maar een basisgegeven.

Comfort-woning
Sterk in opkomst is het aspect ‘comfort’; en dan in de betekenis van ‘geschikt voor 60- of 70-plussers’. In het verleden was het ‘not done’ om een aangepaste badkamer of aangepaste keuken prominent te presenteren. Zowel in showrooms als op beurzen werd zoiets in een klein onopvallend hoekje opgesteld. De afgelopen jaren hebben designers zich op dit thema gestort, zodat al lang geen sprake meer is van ‘aangepaste’ woningen, maar van comfort-woningen. De ‘vergrijzing’ binnen Nederland en binnen Europa wordt op commercieel gebied steeds meer gezien als ‘verzilvering’.
“Comfort moet toch eigenlijk een vanzelfsprekendheid zijn in badkamers”, zo liet bijvoorbeeld groothandel Technische Unie weten. “Iedere trap heeft immers een leuning en iedere auto heeft handgrepen. Het is dus net zo logisch om aan iedere badkamer en keuken dergelijke veiligheidsaspecten toe te voegen.”
Het thema ‘veiligheid’ komt niet alleen bij comfort-woningen naar voren. Het speelt ook een belangrijke rol op de werkvloer. Stofvrij werken is een hoofdthema op de bouwgerelateerde beurzen geworden. En binnen de woning komt het op tal van gebieden terug; van kindveilige zonwering tot antislip-vloeren.

Marktverbreding
Opvallend bij de beurzen van dit voorjaar, is de verbreding van de assortimenten bij de diverse merken. Op de sanitairvakbeurs ISH in Frankfurt kwam Grohe naast kranen en douches ook met badmeubelen, badenproducent Bette eveneens met badmeubelen en Kaldewei naast haar stalen baden ook met keramische producten. Ook producenten van gereedschappen, zoals Expandet, kwamen (op de Bouwbeurs) met volledige en overzichtelijke assortimenten.
Niet alleen producenten richten zich op marktverbreding. Ook vanuit de retail gebeurt dit, zo ervaren we op beurzen. Projecten werden voorheen vooral uitgevoerd door in de projectenmarkt gespecialiseerde merken, die op de beurzen aanwezig zijn. De markt is echter veranderd. Groothandels hebben veel showrooms gesloten; en retailers hebben zich op de projectenmarkt begeven. De woningen boven de Markthal in Rotterdam werden bijvoorbeeld voorzien van keukens door het Rotterdamse Asto Keukens. Architecten gaan niet meer alleen naar producenten en groothandelshowrooms, maar werken samen met retailers.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2015 - maart | Pagina(s) 17
Categorie: Vakbeurzen
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken