Geslaagde Branchedag zonwering
 
maandag 9 november in Gorinchem
Inspiratie en ontmoeting, wat dat betreft kan de zonweringbranche terugkijken op een zeer geslaagde branchedag. Ook branchevoorzitter Martin Straver is tevreden. Tijdens het goed gevulde dagprogramma puilde de zaal uit en ook 's avonds, tijdens het diner en de uitreikingen van de marketingawards van Z+R en de Zonvakker van het Jaar verkiezing van ons eigen vakblad, zaten er honderden detaillisten en leveranciers in de zaal. Over twee jaar weer, dat is de bedoeling. Aan de belangstelling vanuit de branche zal het niet liggen.
 
‘Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg’ zei Einstein. Een wijze man, maar daar sloeg hij de plank mis. ‘Als je niet de bereidheid hebt te veranderen, krijg je uiteindelijk helemaal niets’.
‘Schaars en aantrekkelijk moet je zijn. Vraag je klanten eens: Wat zou je missen als wij er niet meer zijn?’ En als ze antwoorden ‘geen idee’? Vraag ze dan eens wat ze zouden wìllen missen!’ ‘Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder’
Er kwamen tal van motiverende oneliners voorbij tijdens de Romazo Branchedag op maandag 9 november. Met in de kern steeds dezelfde boodschap: wees voorbereid op de toekomst, onderscheid je van anderen en je doet het niet alleen, maar samen met je team.
“De economische cijfers staan weer op groen. We kunnen weer gas geven, ook in de zonweringbranche. En kansen zijn er volop”, aldus Martin Straver tijdens zijn openingswoord. De tips en tools om die kansen te pakken, kregen de aanwezigen volop voorgeschoteld van de vele sprekers tijdens de branchedag. Tussen de presentaties door was er gelegenheid voor bijpraten met fabrikanten, leveranciers en collega’s op het ontmoetingsplein.
Peter Winters, voorzitter van de Es-So (European Solar & Shading Organization) vertelde waarom we niet langer moeten spreken over zonwering, maar vanaf nu de term ‘zonregeling’ moeten gebruiken. Straver zelf hamerde op onderscheid en kennis, wat steeds meer een voorwaarde is voor succes. En retailwatcher Cor Molenaar hield het publiek voor dat niet prijs de belangrijkste overweging is in aankoopgedrag, maar dat het gaat om meerwaarde. Zorg dat die zichtbaar is en communiceer met je klanten. Heel belangrijk, net als maatwerk, service en samenwerking. De bekende Nederlandse scheidsrechter Björn Kuipers, tevens derde generatie-supermarktondernemer, vertelde de branche over het belang van samenwerken. “Prestaties lever je samen met je team”, zo hield hij de zaal voor. Het grote verschil tussen ondernemers en de voetbalwereld? “Voetballers durven elkaar aan te spreken. Schelden elkaar soms de huid vol. Maar bij successen kunnen ze ook heel goed samen een feestje vieren.”
De dag, die vol energie met humor aan elkaar gepraat werd door dagvoorzitter Jan van Setten (“ik ben manisch-positief”) werd afgesloten met een woordje van Romazo-voorzitters Robert Bosch (Rainbow Sol) en Remco Roelofs (Siemar Zonwering), die in de vergadering van die ochtend werd verkozen tot nieuwe voorzitter van de professionals in zonwering. ‘Niet terugkijken, maar vooruitblikken’, gaf ook hij zijn collega’s mee, waarbij hij, net als Winters en Straver voor hem, ook nog eens het belang van samenwerking benadrukte en aangaf dat er volop kansen liggen voor de zonweringbranche.

Peter Winters, voorzitter Es-S0
“De term zonwering dekt de lading niet meer in de toekomst”
“Es-So wil zorgen voor bewustwording. We werken aan richtlijnen Europabreed, lobbyen en werken aan een energielabel”
“De hoeksteen is Co2 vermindering. Van 20 procent in 2020 tot 80 procent in 2050”
“Vanaf 2020 moeten alle nieuwe gebouwen BENG zijn: bijna energie neutraal”
“40 procent van alle energie die we gebruiken gaat naar gebouwen. Daar liggen dus enorme kansen voor de branche”
“Het probleem van de toekomst is niet het verwarmen van gebouwen, maar juist: hoe houden we gebouwen koel”
“Zonregeling kan kunstlicht met 80 procent verminderen door het gebruik van daglicht”
“De beste manier om optimaal daglicht te ervaren, is dynamische zonwering met helder glas”
“3 miljard ramen in Europa, 10 miljard m2 zonwering nodig de komende jaren. Er ligt een fantastisch potentieel voor de branche”
“Hoe? Door samenwerking en meer intelligente ontwikkelingen, medewerkers en gebruikers opleiden en architecten zover krijgen dat zij zonwering al in de ontwerpfase meenemen”
“Het product niet puur als product beschouwen, maar als concept”
“Praat vanaf nu over zonregeling in plaats van zonwering”

Björn Kuipers, scheidsrechter en Jumbo-ondernemer
“Kijk naar jezelf, niet naar een ander”
“Je hebt twee ogen en één mond, gebruik ze in die verhouding”
“Ga uit van eigen kracht en wees trots”
“Durf elkaar aan te spreken en wees duidelijk”
“TEAM: Together Each Achieves More”

Martin Straver, branchevoorzitter Romazo
“Nederland heeft 7,5 miljoen woningen en 1,1 miljoen gebouwen. Dat betekent minimaal 80 miljoen ramen. Er liggen dus volop kansen voor onze branche”
“Zorg dat de toegevoegde waarde van uw bedrijf duidelijk is. Waarin kunt u zich onderscheiden? Het gaat niet alleen om prijs”
“Kennis wordt steeds meer een succesvoorwaarde”
“Maak fans van uw klanten”

Cor Molenaar, retailwatcher en hoogleraar aan de Erasmus Universiteit
“Vasthouden aan het heden is ontkennen van de toekomst”
“Blijf altijd vooruitkijken, ga niet stilstaan. Ontwikkelingen gaan hard”
“Pas als een klant de meerwaarde niet ziet, kopen ze op prijs. Maar prijs is in principe pas nummer vijf bij een aankoopoverweging”
“We geven 10 procent van ons inkomen uit aan producten die vijf jaar geleden nog niet eens bestonden. Jongeren zelfs 25 procent. Liever nieuwe techniek dan een warme maaltijd. Aankoopgedrag verandert”
“De jongeren van nu leven in het hier en nu”
“Prijs kun je vergelijken, zaken als maatwerk en service zijn lastiger te vergelijken. Zorg dat je meerwaarde zichtbaar is”
“Word weer relevant voor je klant”
“Durf te vragen, ook aan jongeren. Vraag je stagiair eens hoe hij of zij dingen ziet of doet. Hoe zouden zij een website maken. Leer ook van jongeren”
“Help uw klant te kopen. De adviesfunctie wordt steeds belangrijker”
“Kijk niet naar het verleden, maar ga met een open mind de toekomst in. Heb geen afwachtende houding, maar wees pro-actief”
“We passen ons heel snel aan. Zelfsturende auto’s en vliegtuigen? Straks heel normaal. Pakketjes van de postbode? Over een aantal jaren worden die in je achtertuin bezorgt door een drone”

Dagvoorzitter Jan van Setten
“Het woord klant komt uit het Frans. Chalant; in iemand geïnteresseerd zijn. Het woordje klant tegenwoordig in de Dikke van Dale? Klant; op een moment een koper. Ofwel, een potentiële zak euro’s”
“Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg, zei Einstein. Een wijze man, maar daar sloeg hij de plank mis. Als je niet de bereidheid hebt te veranderen, krijg je uiteindelijk helemaal niets.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2015 - december | Pagina(s) 29,30,31
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken