Elektronicabranche in zwaar weer
 
Consument koopt liever online
De afgelopen jaren zijn er veel retailers in consumentenelektronica omgevallen. Zomaar een paar willekeurige voorbeelden hiervan zijn Harense Smid, Block, iCentre en BAS Group. Deze laatst genoemde is de meest recente.
 
De curator heeft de surseance van betaling van de winkeldochters van BAS Group omgezet in een faillissement om te voorkomen dat de schulden verder oplopen. De winkels van Centre, MyCom en Dixons bleven begin oktober nog gewoon open. Misschien dat er voor een deel van de activiteiten een doorstart mogelijk is. The Phonehouse zou een van de geïnteresseerde partijen zijn. Eerder al liet oud-oprichter Steven Bakker weten dat hij het bedrijf terug wilde kopen.
BAS Group voerde vorig jaar nog de lijst van veertig snelst groeiende Nederlands retailers aan. Al was dat vooral dankzij de vele overnames van het concern. (Bron: www.emerce.nl)
Ook voor andere retailers in consumentenelektronica, zoals P-Hold (Paradigit) en Foppen Holding (Scheer & Foppen, bobshop.nl, modern.nl) geldt dat ze hun omzet de afgelopen jaren hebben weten te redden door actief te zijn op de overnamemarkt.

Verstoring
BCC heeft flink minder omzet geboekt, terwijl zijn verlies naar verwachting verder oploopt. De problemen bij de implementatie van een nieuw warehouse systeem raakten de elektronicaketen hard, zo blijkt uit voorlopige cijfers van moederconcern Darty. BCC nam op 1 juni een nieuw systeem in gebruik, maar kampte vervolgens met een ‘ernstige verstoring’. Het gevolg was dat de beschikbaarheid van zijn producten terugliep en er flink minder omzet werd geboekt. De storing werd nog dezelfde maand verholpen, maar de elektronicaketen kampte vervolgens met een grote achterstand in het verwerken van bestellingen en annuleringen. Als gevolg van de verstoring verwacht het moederbedrijf dat het verlies in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar hoger uitvalt dan een jaar eerder. (Bron: www.retailnews.nl)
Dat de elektronicamarkt beweeglijk is, blijkt ook uit de cijfers van het CBS. Daarin beweegt de markt echter vooral naar beneden. In acht jaar tijd verdwenen ruim 800 vestigingen. Waren er voor de crisis 3.385 elektronicawinkels, nu zijn dat er nog 2.565. Hoe kan het dan dat online-aanbieder Coolblue zo succesvol is? Bij Coolblue doet men alles voor een glimlach van de klant, zoals het bedrijf zelf zegt, want tevreden klanten leiden tot loyaliteit en ambassadeurschap. Coolblue heeft, naast een financieel directeur, een directeur klanttevredenheid om dit te bewaken. Met deze strategie weten ze al 10 jaar hun omzet jaarlijks te verdubbelen. (Bron: www.netvlies.nl) In deze branche wint het gemak van online shoppen, via computer of telefoon, aan terrein. Waar het eerst wordt uitgeprobeerd met de aanschaf van een borensetje voor de boormachine, wordt vervolgens de koop van een nieuwe vaatwasser via een online aanbieder zeker serieus overwogen.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2015 - oktober | Pagina(s) 9
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken